انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیردوقلو دیجیتالصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"مقالات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال ۲۰۲۴: چگونه جلوتر از اختلال بعدی بمانیم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
دیل توت؛ معاون استراتژی صنعتی نرم‌افزار صنایع دیجیتال زیمنس.

مترجم: علیرضا خدائی؛ دانش‌پژوه در حوزه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم و مدیر مسئول فناوری هوشمند

دیل توت، مدیر زیمنس، پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های خود را برای سال ۲۰۲۴ در زمینه تحول دیجیتال به اشتراک گذاشته است، از جمله اینکه هوش مصنوعی مولد چگونه می‌تواند برای حرفه مهندسی باعث تحول و تکامل باشد.

به گزارش پایگاه خبری فناوری هوشمند (فناهوش) به نقل از Engineering.com؛ تحول دیجیتال مدتی است که منبعی از فرصت‌ها بوده است، اینطور نیست که کامپیوتر فقط اختراع شده باشد. بسیاری از سازمان‌های مهندسی در حال حاضر گام‌های بزرگی در پیاده‌سازی ابزار‌های دیجیتال در جهت گردش کار برداشته‌اند.

با این حال، همانطور که به سال ۲۰۲۴ می‌رویم، به نظر می‌رسد که هرگز زمان هیجان انگیزتری برای تحول دیجیتال و به طبع دنبال کردن فن‌آوری‌ها و روش‌های کار جدید این چنین وجود نداشته باشد. برای بحث در مورد اینکه سال آینده برای شرکت‌هایی که مایل به نوآوری هستند چگونه خواهد بود، با دیل توت، معاون استراتژی نرم‌افزار‌های صنعتی دیجیتال زیمنس گفتگو کردیم.

توت که اشتیاق و اعتقاد به تغییر دارد، در مورد اینکه شرکت‌ها چه کاری می‌توانند درسال ۲۰۲۴ انجام دهند تا جلوتر از منحنی تحول دیجیتال در جهان بمانند نظرات خود را در گفتگویی با Engineering.com بیان کرده است.

او از مهم‌ترین چالش‌هایی که امروزه سازمان‌ها با آن روبرو هستند، هیجان‌انگیزترین فناوری‌های دیجیتال (در صدر آن‌ها هوش مصنوعی) و اینکه چگونه مهندسان از ابزار‌های دیجیتال برای پیشرفت در بازار رقابتی جهانی استفاده می‌کنند، صحبت کرده است.

دیل توت، معاون استراتژی صنعتی نرم‌افزار صنایع دیجیتال زیمنس.

همه‌گیری بیماری، آتشی برای تحول دیجیتال در بسیاری از سازمان‌ها روشن کرد. آیا فکر می‌کنید اکنون که کووید را پشت سر گذاشته‌ایم، شعله ور بودن این آتش همچنان ادامه دارد؟

دیل توت: ما شاهد تحولات دیجیتالی و شرکت‌هایی که در مسیر دیجیتالی‌سازی حرکت می‌کنند بودیم که همچنان ادامه دارد. مشتریان ما که این تحول را ایجاد کرده بودند در وفق پیدا کردن و سازگاری با شرایط جدید بهتر بوده‌اند. آن‌ها می‌توانند به صورت مجازی حتی اگر در حال انجام بازرسی منابع باشند از یک تأمین‌کننده بازدید کنند. با اختلالات زنجیره تأمین که در آن مقطع زمانی در جریان بود، در برخی موارد اختلالات را پیش‌بینی کردند و شروع به حل و برطرف کردن مشکل مربوطه نمودند. شرکت‌هایی که در تحولات دیجیتال پیشگام بودند واقعاً برتر بودند.

همانطور که در همه‌گیری پیش می‌رفتیم، شاهد اختلالات ادامه دار در زنجیره تأمین بودیم. گاهی اوقات شاهد اختلالات بزرگ به دلیل قرنطینه اجباری و اختلالات دیگری نظیر آنچه در کمبود تراشه اتفاق افتاد، بودیم. حتی در آن زمان، شرکت‌هایی که از قبل در مسیر تحول قرار نداشتند و فقط به راه خود ادامه می‌دادند بیشتر راه‌حل‌های دیجیتال را اتخاذ کردند و به دنبال این بودند که چگونه اتوماسیون را وارد سازمان و پروسه کاری خود کنند تا گردش‌های کاری خود را کارآمدتر مدیریت کنند. بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها به مهندسین الکترونیک، نرم‌افزار و سیستم نیاز دارند. از آنجایی که محصولات به سمت هوشمندتر و متصل‌تر شدن رفتند، تقاضا برای این زمینه‌های تخصصی نظیر مهندسی سیستم‌ها و نرم‌افزار بیشتر شد.

من فکر می‌کنم همانطور که به جلو نگاه می‌کنیم، همچنان شاهد اختلالات زنجیره تأمین خواهیم بود. شاید به بدی دو سال پیش که با کمبود بزرگ تراشه روبر بودیم، نباشد. اما با وجود برخی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی، شما همچنان شاهد این اختلالات زنجیره تأمین و مشکلات انتقال نیروی کار خواهید بود.

آیا ادامه تحول دیجیتال می‌تواند به حل این چالش‌ها در سال ۲۰۲۴ کمک کند؟

شرکت‌ها شروع به پر کردن شکاف‌های خود با فناوری دیجیتال کرده‌اند. آن‌ها از دیجیتال برای پر کردن نقش‌هایی استفاده می‌کنند که نمی‌توانند با افراد جایگزین کنند. آن‌ها از دوقلو دیجیتال برای خودکارسازی گردش کار استفاده می‌کنند، تا درک بهتری از عملکرد محصولاتشان پس از ورود به میدان داشته باشند، تا میزان سعی وخطا و آزمایشی را که باید برای آماده کردن محصول انجام دهند کاهش دهند. آن‌ها از فناوری‌های دیجیتال برای حل مشکلات روزمره استفاده می‌کنند. آن‌ها مزایای آن را می‌بینند و همچنان به دنبال راه حل‌های دیجیتالی بیشتری هستند که می‌توانند اتخاذ کنند.

تحول دیجیتال نه تنها به بهبود این موقعیت‌ها کمک می‌کند، بلکه به کاهش ریسک نیز کمک می‌کند، خواه ناشی از اختلال زنجیره تأمین یا اختلال پیش‌بینی نشده دیگری در بازارباشد. زیرا آن‌ها قادر به بررسی سناریو‌های زیادی در زمینه “چه می‌شود اگر؟” و بررسی گزینه‌های بیشتر هستند. آن‌ها شاهد مزایای مستقیم دیجیتالی شدن هستند مانند استفاده از انرژی کمتر یا از مزایای غیرمستقیمی نظیر توانایی انجام و درک بهتر کار هستند، آنچه ممکن است در آینده برای تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر رخ دهد و بهبود کلی عملکرد کسب و کار را بینند. تحول دیجیتال فقط زنده ماندن نیست، بلکه واقعاً فهمیدن این است که چگونه می‌توانید در آینده پیشرفت کنید و موفق‌تر باشید.

هوش مصنوعی (AI) چگونه در تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرد؟

وقتی به این فکر می‌کنیم که شرکت‌ها چگونه از تحول دیجیتال استفاده کرده‌اند، در ابتدا تصور شرکت‌ها شروع به دیجیتیزه کردن (رقومی کردن) اطلاعات و اتصال چند دستکاه به یکدیگر است، اما این تفکر به نوعی نابالغ است. همانطور که آن‌ها از این ارتباط فراتر ‌می‌روند و شروع به خودکارسازی بیشتر گردش کار خود می‌کنند، شروع به انجام راه حل‌های مولد بیشتری می‌کنند چه مهندسی مولد باشد و چه تولید مولد. این‌ها فرآیند‌هایی هستند که شرکت‌ها تلاش می‌کنند فرآیند‌های تولید خود یا زنجیره تأمین خود را با آن‌ها بهینه کنند. من فکر می‌کنم که ما این تغییرات و تحولات را در حال حاضر با هوش مصنوعی مشاهده می‌کنیم.

برای نمونه بسیاری از شیوه‌های بهینه‌سازی زیمنس در حال حاضر دارای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، ما از طبقه‌بندی بخشی و پیش‌بینی‌های فرمان استفاده می‌کنیم، که از نحوه کار یک کاربر یاد می‌گیرد و سپس شروع به ارائه پیشنهاد‌هایی در مورد کار‌های بعدی می‌کند. اگر در ۱۷ بار آخر شخصی این کار را انجام داد، سپس این سه دستور بعدی را انجام داد، شروع به توصیه آن دستورات می‌کند. این قابلیتی است که امروزه در بسیاری از راه حل‌ها گنجانده شده است.

من احساس می‌کنم هوش مصنوعی همان جایی است که ما می‌رویم، اما به نظر من تکاملی است، نه انقلابی. اگر من مهندسی سیستم را انجام دهم باید الزامات طراحی و تجزیه و تحلیل را دنبال کنم تا بتوانم حلقه طراحی یک محصول جدید را ببندم، ما همیشه سعی داشته‌ایم تا این فرآیند را خودکار کنیم. هدف این است که مهندسان بر حل مشکلات متمرکز شوند، نه اتلاف وقت برای کار‌های روزمره.

از آنجایی که این فناوری به تکامل خود ادامه داده است، اکنون ما می‌توانیم از هوش مصنوعی برای انجام برخی از این پیش‌بینی‌ها استفاده کنیم و این توصیه‌ها را به گونه‌ای ارائه کنیم که کار روتین مهندسین را پشت سر بگذارد و به آن‌ها اجازه دهد روی حل مشکلات پیچیده‌تر تمرکز کنند. با استفاده از مهندسی مولد برای کمک به بهینه‌سازی زیرسیستم‌ها یا حتی سیستم‌ها یا وسایل نقلیه در مقیاس بزرگ‌تر استفاده کنیم. من معتقدم که هوش مصنوعی تغییر دهنده بازی خواهد بود و تکاملی است و با چشم‌اندازی بزرگ‌تر به آن، رسیدن به فرآیند بهینه‌سازی سیستم حلقه بسته طرح‌ها، برای سرعت بخشیدن به فرآیند‌های تولید و تحول دیجیتال در آینده بسیار مهم است.

به نظر شما مهندسان در سال ۲۰۲۴ باید به چه فناوری‌های دیگری توجه کنند؟

در مشتریان ما علاقه زیادی به متاورس صنعتی وجود دارد که هدف آن‌ها توانایی تجسم سیستم‌ها در زمان واقعی است. با استفاده از محاسبات ابری که اکنون در دسترس است، تولیدکنندگان توانایی افزایش مقیاس را دارند، آن‌ها در حال انجام شبیه‌سازی مراحل انتهایی کارهستند یا اگر فقط به تجسم نیاز دارند، پیچیدگی آن را کاهش خواهد داد. این محیط به صورت تمام وقت در دسترس آن‌ها است و می‌توانند به شیوه‌ای بسیار فراگیر با آن تعامل داشته باشند. چه از طریق واقعیت مجازی باشد، چه واقعیت افزوده، اگر روی دسکتاپ باشد یا هر مکانیسم دیگری که شخص استفاده می‌کند، فناوری بسیار فراگیری است. اکنون می‌توانیم چیز‌ها را متفاوت ببینیم، چه طراحی یک محصول باشد و چه شبیه‌سازی نحوه عملکرد آن محصول باشد.

علاوه بر متاورس، من فکر می‌کنم هنوز شاهد رشد در برخی از فناوری‌های تولیدی مانند ساخت افزایشی خواهیم بود. این چیزی است که ما چندین سال در مورد آن صحبت کرده‌ایم، اما همچنان بهتر و بهتر می‌شود و من فکر می‌کنم اقتصاد آن همچنان در حال بهبود است. به عنوان مثال، همه ما به توسعه پایدار و ردپای کربن فکر می‌کنیم، و با این فناوری، قطعات نیازی به ارسال به سراسر جهان ندارند. در عوض، می‌توان آن‌ها را در مراکز خاصی چاپ کرد تا ردپای کربنی که برای جابجایی آن‌ها لازم است کاهش یابد.

من همچنین فکر می‌کنم که ما شاهد تأکید بیشتری بر روی برخی از راه حل‌های زنجیره تأمین و درک ردپای کربن و توسعه پایدار خواهیم بود. من گاهی اوقات آن را دوقلوی دیجیتال زنجیره تأمین می‌نامم که می‌تواند درک کامل‌تری از شبکه تأمین‌کننده یک شرکت و محل تأمین قطعات آن ارائه دهد. این لزوماً یک فناوری دیجیتال خالص نیست، اما یک فرآیند حیاتی است که توسط فناوری دیجیتال بیشترنظیر دوقلو دیجیتال و زنجیره دیجیتال فعال می‌شود. اگر این اطلاعات در دسترس باشد، یک شرکت می‌تواند به طور متفاوت به آن نگاه کند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و با به کارگیری هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌تواند بینش عملی در مورد چگونگی مدیریت بهتر زنجیره تأمین و ایجاد آمادگی‌ها و یا تنظیمات برای اختلالات احتمالی آینده به دست آورد.

این‌ها برخی از حوزه‌های بزرگی هستند که من برای تحول دیجیتال در سال ۲۰۲۴ می‌بینم که در آن‌ها همچنان شاهد تغییرات دیجیتالی واقعی برای مردم و شرکت‌ها خواهیم بود.

چه توصیه‌ای برای شرکت‌هایی دارید که استراتژی تحول دیجیتال خود را در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی می‌کنند؟

ما در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه محصولات جدید صحبت کردیم، اما می‌توان از آن برای آموزش افراد جدید در مورد نحوه انجام کار‌های روتین گذشته استفاده کرد و نحوه آموزش نسل بعدی را تقویت کرد. همچنین استفاده از روش‌های مختلف دیجیتال و هوش مصنوعی برای کمک به حل برخی از چالش‌های نیروی کار است. من خیلی صحبت کردم که چگونه شکاف‌ها را کم می‌کنیم، بخشی از کم کردن شکاف این است که یادگیری افراد را به سرعت بالا برده و منحنی یادگیری را کوتاه کنیم، فرصت‌هایی برای این کار وجود خواهد داشت.

من فکر می‌کنم شرکت‌هایی که به پذیرش تحول دیجیتال ادامه می‌دهند، همان‌هایی هستند که می‌توانند سریع‌ترین شرایط خود را با مشکلات تطبیق دهند. ما نمی‌دانیم که اختلال بعدی چیست، کووید دقیقاً همینطور اتفاق افتاد، ناگهان ما هیچ تراشه الکترونیکی نداشتیم و یک کشتی در کانال سوئز گیر کرده بود. این اتفاقات بازهم اتفاق خواهد افتاد.

وقتی شرکت‌ها به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند مدیریت خود را برای این ریسک‌ها ساختار‌دهند، آن‌هایی هستند که شفافیت و بینش‌هایی دارند که تنها با یک دوقلو دیجیتال جامع ارائه می‌شود که محصولات، فرآیند‌های تولید را تا زنجیره تأمین برای آن‌ها به تصویر می‌کشد. آن‌هایی که می‌توانند سریع‌تر حرکت کنند، انعطاف‌پذیرتر باشند و در مواجهه با هر گونه اختلالی که ممکن است در آینده رخ دهد، پیشرفت کنند.

منبع: به گزارش پایگاه خبری فناوری هوشمند (فناهوش) به نقل از Engineering.com

این محتوی در تحریریه پایگاه خبری فناوری هوشمند (فناهوش) تهیه شده است و نشر آن با ذکر و لینک منبع بلامانع است.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۵۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: معرفی هوش مصنوعی Imagen2 برای ویرایش تصاویر : پایگاه خبری فناوری هوشمند
  2. بازتاب: مدیریت فناوری صنعت گاز؛ کلید بهره‌برداری از انقلاب صنعتی چهارم : پایگاه خبری فناوری هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا