پیشنهاد سردبیرتوسعه پایداررایانش ابریمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

چگونه رایانش ابری به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
سلینا یوان

کسب‌وکارها می‌توانند با انتقال به رایانش ابری، به طور متوسط ۸۴ درصد از ردپای کربن خود را کاهش دهند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از HBR، در دنیایی که با چالش‌های زیست‌محیطی فوری دست و پنجه نرم می‌کند، کسب‌وکارها تحت فشار فزاینده‌ای برای چرخش به سمت توسعه پایدار قرار دارند. این دیگر فقط یک الزام اخلاقی نیست؛ بلکه یک ضرورت عملیاتی و یک تمایز رقابتی است.

همزمان که سازمان‌ها برای همسویی با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) تلاش می‌کنند، فناوری دیجیتال به عنوان یک عامل حیاتی در حال ظهور است و کسب‌وکارها را به سمت آینده‌ای سوق می‌دهد که در آن توسعه پایدار در قلب استراتژی شرکتی قرار دارد.

بر اساس گارتنر، استفاده از فناوری پایدار به عنوان یکی از ۱۰ روند برتر فناوری استراتژیک برای سال ۲۰۲۴ شناخته شده است. آن‌ها این فناوری را به عنوان چارچوبی از راه‌حل‌های دیجیتال برجسته کرده‌اند که می‌تواند نتایج زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) را برای سازمان و مشتریانش به ارمغان آورد.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۷، ۲۵ درصد از پاداش مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) به تأثیر فناوری پایدار آن‌ها مرتبط خواهد شد. هنگامی که به طور دقیق و متفکرانه اجرا شود، فناوری پایدار می‌تواند منبع ارزشمندی برای کمک به مدیریت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سازمان‌ها باشد.

بیشتر بخوانیم: نقش رایانش ابری در تحول دیجیتال

سبز کردن زیرساخت فناوری اطلاعات با ابر

در میان فناوری‌های مرزی، رایانش ابری نقش محوری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کسب‌وکارها و توسعه پایدار ایفا می‌کند. تغییر از سرورهای سنتی درون‌سازمانی به راه‌حل‌های مبتنی بر خدمات ابری (کلود) نه تنها باعث ساده‌سازی عملیات می‌شود، بلکه مصرف انرژی و انتشار کربن مرتبط با مدیریت داده را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. همراه با پذیرش منابع انرژی تجدیدپذیر توسط ارائه‌دهندگان خدمات ابری بزرگ، مسیر روشنی به سمت شیوه‌های سبزتر فناوری اطلاعات وجود دارد.

تحلیلی توسط شرکت اکچور نشان می‌دهد که کسب‌وکارها می‌توانند با انتقال به خدمات ابری، به طور متوسط ۸۴ درصد از ردپای کربن خود را کاهش دهند.

بر اساس گزارش گارتنر، بیش از ۸۵ درصد از شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۵ یک سیاست «ابر اول» را اتخاذ خواهند کرد که می‌تواند اقدامی حیاتی برای کاهش کربن و افزایش کارایی برای هر دو کسب‌وکار و اقتصاد باشد.

بر اساس گزارش «مزایای کربنی علی بابا کلود» از سوی Carbon Trust، کاربران علی بابا کلود می‌توانند با تغییر از حالت سنتی مراکز داده و سرورهای مستقر در محل، ۸۵.۵ درصد از انتشار آلاینده‌ها را کاهش دهند. استفاده از رایانش ابری برای ارتقای قابلیت‌های مشتری منجر به کاهش ۶.۸۶۳ میلیون تن معادل دی اکسید کربن (MtCO2e) انتشار در سال مالی ۲۰۲۳ شد.

بیشتر بخوانیم: صرفه‌جویی با هوش مصنوعی در مصرف انرژی کسب‌وکارها

راه‌حل‌های نرم‌افزاری تحت مدل SaaS برای توسعه پایدار

ظهور فناوری دیجیتال رویکرد علی بابا به توسعه پایدار را متحول کرده است و به سازمان‌های مشتری کمک می‌کند تا مصرف انرژی را کاهش دهند، کارایی را بهبود بخشند و قبل از اقدام به کاهش انتشار کربن، تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مصرف انرژی خود بگیرند.

راه‌حلی ساده می‌تواند به شرکت‌ها در خودکارسازی فرآیند محاسبه و گزارش کربن و به دست آوردن آمار تأثیرگذاری پایداری لحظه‌ای برای تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند.

Energy Expert، پلتفرم مدیریت انرژی و کربن تحت قدرت هوش مصنوعی علی بابا کلود، روی زیرساختی ابری ساخته شده است که به کاربران امکان می‌دهد انتشار کربن خود را نظارت، تجزیه و تحلیل و بهینه کنند و اقدامات آگاهانه‌ای برای تحقق اهداف توسعه پایدار خود انجام دهند. بیش از ۳۰۰۰ سازمان از این پلتفرم استفاده می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در ۷۵ درصد زمان و ۹۰ درصد هزینه استفاده از ابزارهای سنتی برای اندازه‌گیری ردپای کربن آن‌ها می‌شود.

در نظر گرفتن تعداد قابل توجه شرکت‌هایی که متعهد به دستیابی به هدف انتشار صفر خالص شده‌اند، اهمیت دسترسی به این پلتفرم را دوچندان می‌کند. طبق Net Zero Tracker، و ۹۲۹ شرکت از فهرست فوربس جهانی ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۳ اهداف انتشار صفر خالص را تعیین کردند که این رقم در مقایسه با ۴۱۷ شرکت در دسامبر ۲۰۲۰ و ۷۰۲ شرکت در ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

مالزی، با محیط کسب‌وکار مطلوب، زیرساخت دیجیتال پیشرفته و موقعیت استراتژیک، جایگاه مناسبی برای تبدیل شدن به یک قطب پیشرو برای اقتصاد دیجیتال در منطقه دارد.

شرکت UEM Edgenta Bhd، شرکت پیشرو در زمینه مدیریت دارایی و راه‌حل‌های زیرساختی مالزی، برای پلتفرم اکوسیستم دیجیتال خود، Edgenta NXT، از Energy Expert برای محاسبه و اندازه‌گیری انتشار و ردپای کربن برای پشتیبانی از محاسبات نقشه راه انتشار خود استفاده می‌کند. راه‌حل نرم‌افزاری تحت مدل SaaS (Software-as-a-Service) برای پایداری به Edgenta در ساده‌سازی فرآیند، کاهش خطاها و آمادگی برای اجرای الزامات کمک کرده است و نقش مهمی در اجرای استراتژی ESG این شرکت داشته است.

سبزتر کردن ورزش

رویدادهای بزرگ ورزشی بین‌المللی نیز از فناوری دیجیتال برای حرکت به سمت توسعه پایدار بیشتر استفاده می‌کنند.

طی اولین «هفته المپیک ورزش‌های الکترونیکی» (OEW) در ژوئن گذشته، برگزارکنندگان این رویداد از Energy Expert برای اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل انتشار کربن ناشی از سازه‌های موقت رویداد استفاده کردند و بینش مبتنی بر داده را در مورد انتخاب مواد و تجهیزات به دست آوردند. برگزارکنندگان رویداد از این پلتفرم برای شناسایی منابع انتشار کربن ناشی از ساخت و ساز و بهره‌برداری محل برگزاری، اندازه‌گیری ردپای کربن یک محل، و نمایش عملکرد پایداری یک محل با استفاده از یک داشبورد یکپارچه و گزارش‌های آنلاین استفاده کردند.

بازی‌های آسیایی هانگژو نیز برای سبزتر شدن از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد و از Energy Expert برای کاهش انتشار در تولید محصولات دارای مجوز و در عملیات فروشگاه‌های داخل دهکده‌های بازی‌های آسیایی استفاده کرد. سازمان با استفاده از بینش‌های به دست آمده از پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی، ردپای کربن عروسک‌های خود را از طریق مدل محاسباتی از پیش ساخته شده خود که از ضرایب انتشار عمومی و مجموعه داده‌های اختصاصی استفاده می‌کرد، بهینه کرد. این امر باعث افزایش استفاده از انرژی خورشیدی در کارخانه‌های آن‌ها و اتخاذ طرح‌های سازگارتر با محیط زیست شد که ردپای کربن هر عروسک را به میزان ۰.۱۵ کیلوگرم برای هر قطعه کاهش داد.

بیشتر بخوانیم: افزایش مصرف انرژی و بحران زیست‌محیطی با هوش مصنوعی!

ساختن پردیس سبز با هوش مصنوعی

علی بابا کلود همچنین با استانداردهای کم کربن و آگاهی از پایداری، فناوری سبز را در ساختمان‌های خود به کار می‌برد.

تاسیسات پردیس علی بابا کلود، با ترکیب تخصص صنعت و مدل‌های هوش مصنوعی، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی علی بابا کلود برای مدیریت تمام سیستم‌های گرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی پردیس برای بهینه‌سازی انرژی استفاده می‌کند. از زمان راه‌اندازی آنلاین پلتفرم Energy Expert در دسامبر ۲۰۲۲، پردیس Cloud Valley یک سری استراتژی‌های بهینه‌سازی را برای کاهش مصرف انرژی در حدود ۲۶ درصد در تابستان و ۱۰ درصد در زمستان انجام داده است.

مسیر پیش رو

عصر دیجیتال در حال بازتعریف مفهوم کسب‌وکار پایدار است. شرکت‌ها با داشتن فناوری‌های پیشرفته در اختیار خود، در حال کشف روش‌های نوآورانه‌ای برای کاهش ردپای زیست‌محیطی خود و در عین حال دستیابی به اهداف تجاری خود هستند. با ادامه تلاش سازمان‌ها برای پیمودن پیچیدگی‌های پایداری، فناوری دیجیتال نیروی محرکه‌ای خواهد بود که به آن‌ها کمک می‌کند تا در دنیایی که مسئولیت‌پذیری را به اندازه موفقیت کسب‌وکار می‌طلبد، پیشرفت کنند.

بیشتر بخوانیم: اوبر ردیاب صرفه‌جویی در آلاینده‌ها برای مسافران راه‌اندازی کرد

  • چگونه رایانش ابری به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا