توسعه پایدارخطرات فناوریمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"هوش مصنوعی

افزایش مصرف انرژی و بحران زیست‌محیطی با هوش مصنوعی!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هشدار گروه‌های زیست‌محیطی: هوش مصنوعی به احتمال زیاد مصرف انرژی را افزایش داده و انتشار اطلاعات غلط درباره آب‌وهوا را تسریع می‌کند.

ائتلافی از گروه‌های زیست‌محیطی هشدار می‌دهند ادعاهایی که هوش مصنوعی به حل بحران آب‌وهوا کمک می‌کند، گمراه‌کننده است. آن‌ها می‌گویند در عوض، این فناوری احتمالا باعث افزایش مصرف انرژی و تسریع گسترش اطلاعات غلط در مورد تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

شرکت‌های فناوری بزرگ و سازمان ملل متحد پیشرفت‌های هوش مصنوعی را به عنوان روشی برای کمک به کاهش گرمایش زمین از طریق ابزارهایی که به ردیابی جنگل‌زدایی، شناسایی نشتی آلاینده‌ها و ردیابی رویدادهای آب‌وهوایی شدید کمک می‌کنند، تبلیغ کرده‌اند. هوش مصنوعی هم‌اکنون برای پیش‌بینی خشکسالی در آفریقا و اندازه‌گیری تغییرات در کوه‌های یخی در حال ذوب شدن استفاده می‌شود.

گوگل، که برنامه هوش مصنوعی خود به نام جمینی (که قبلا نام آن بارد بود) را توسعه داده است و یک پروژه هوش مصنوعی برای کارآمدتر کردن چراغ‌های راهنمایی دارد، در خط مقدم ترویج کاهش انتشار آلاینده‌ها از طریق استفاده از هوش مصنوعی قرار داشته است.

گزارشی که سال گذشته منتشر کرد نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند تا ۱۰ درصد از انتشار جهانی آلاینده‌ها را کاهش دهد، معادل کل آلودگی کربنی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰. کیت برانت، مدیر ارشد پایداری گوگل، در دسامبر گفت: «هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی در مقابله با تغییرات آب و هوایی دارد»، و این فناوری را در «نقطه عطف» دستیابی به پیشرفت‌های عمده در اهداف زیست‌محیطی توصیف کرد.

با این حال، گزارش جدیدی از گروه‌های سبز، تردیدهایی را در مورد تأثیر مثبت انقلاب هوش مصنوعی بر بحران آب و هوا ایجاد کرده است. این گزارش هشدار می‌دهد که این فناوری باعث افزایش مصرف انرژی مراکز داده و گسترش اطلاعات غلط در مورد علم آب و هوا می‌شود.

مایکل خو، مدیر برنامه مقابله با اطلاعات غلط در مورد تغییرات آب و هوا در سازمان «دوستان زمین» که بخشی از ائتلاف «اقدامات آب و هوایی علیه اطلاعات غلط» است که این گزارش را منتشر کرده است، گفت: «به نظر می‌رسد دائماً می‌شنویم که هوش مصنوعی می‌تواند کره زمین را نجات دهد، اما نباید این تبلیغات را باور کنیم.»

«اینطور نیست که هوش مصنوعی بخواهد ما را از موتورهای احتراق داخلی خلاص کند. مردم با دیدن اینکه هوش مصنوعی در سال‌های آینده چقدر بیشتر انرژی مصرف می‌کند و همچنین اینکه چگونه با اطلاعات غلط درباره تغییرات آب و هوا همه جا را پر خواهد کرد، خشمگین خواهند شد.»

گزارش جدید می‌گوید که تقاضای رو به رشد انرژی برای هوش مصنوعی به این معنی است که دو برابر شدن تعداد مراکز داده برای همراهی با این صنعت، باعث افزایش ۸۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده کره زمین می‌شود، حتی اگر اقداماتی برای بهبود بهره‌وری انرژی این مراکز صورت گیرد.

این گزارش به شواهدی در ایالات متحده اشاره می‌کند که نشان می‌دهد عمر نیروگاه‌های زغال‌سنگ برای پاسخگویی به نیازهای انرژی رو به افزایش هوش مصنوعی تمدید می‌شود. یافته‌های تحقیقات جداگانه نشان می‌دهد که فقط ظرف سه سال آینده، سرورهای هوش مصنوعی می‌توانند به اندازه کل مصرف انرژی سوئد انرژی مصرف کنند.

بخش زیادی از این افزایش تقاضای انرژی ناشی از پیچیدگی عملیات هوش مصنوعی است – تولید پرس و جوهای هوش مصنوعی می‌تواند تا ۱۰ برابر بیشتر از یک جستجوی آنلاین معمولی به قدرت محاسباتی نیاز داشته باشد. این گزارش ادعا می‌کند که آموزش ChatGPT، سیستم OpenAI، می‌تواند در طول یک سال به اندازه مصرف انرژی ۱۲۰ خانه در ایالات متحده انرژی مصرف کند.

خو می‌گوید: «هیچ دلیلی برای این باور وجود ندارد که حضور هوش مصنوعی باعث کاهش مصرف انرژی شود، بلکه همه شواهد نشان می‌دهد که به دلیل تمام مراکز داده جدید، مصرف انرژی به طور گسترده‌ای افزایش خواهد یافت. ما می‌دانیم که در مراکز داده بازده کمی حاصل خواهد شد، اما محاسبات ساده نشان می‌دهد که انتشار کربن افزایش خواهد یافت.»

گزارش ائتلاف همچنین اضافه می‌کند، هوش مصنوعی با فراهم کردن راه آسان‌تری برای افراد یا سازمان‌ها برای انتشار اظهارات دروغ یا گمراه‌کننده در مورد علم آب و هوا و تأثیرات افزایش دمای جهانی، تلاش‌ها برای مهار بحران آب و هوایی را بیشتر مختل می‌کند.

منتقدان هوش مصنوعی می‌گویند این موضوع باعث وخامت اوضاعی می‌شود که در آن، پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی، مانند توییتر، هم‌اکنون به کانون انکار علم تغییرات آب و هوا تبدیل شده‌اند.

«ما می‌بینیم که هوش مصنوعی در شرایطی که به همبستگی برای ترمیم نیاز داریم، باعث شکسته شدن اکوسیستم اطلاعات می‌شود,» خو گفت. «هوش مصنوعی برای فوران دادن محتوای بی‌ارزشِ سریع و ارزان‌قیمت عالی است. به راحتی قابل درک است که چگونه به ابزاری برای انتشار اطلاعات غلط در مورد تغییرات آب و هوا تبدیل خواهد شد. شاهد خواهیم بود که افراد با محتوای اطلاعات غلط در مورد آب‌وهوا به روشی بی‌امان و به‌صورت هدفمند بسیار ریز مورد حمله قرار می‌گیرند.»

این گزارش می‌گوید باید شفافیت بیشتری در مورد مصرف انرژی هوش مصنوعی و همچنین تدابیری برای نظارت بر خروجی دروغ‌های آب‌وهوایی وجود داشته باشد.

جسی دوج، پژوهشگر ارشد در مؤسسه هوش مصنوعی آلن، گفت که او نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای «سرعت بخشیدن» به اطلاعات غلط در مورد تغییرات آب و هوا، از طریق روش‌هایی مانند ویدیوهای جعلی عمیق و تصاویر، و همچنین افزایش انتشار کربن به دلیل مصرف انرژی بیشتر، به اشتراک گذاشته است.

او در مجموع گفت: «این یک نگرانی است. با این حال، به خودی خود، کاربرد هوش مصنوعی به طور بالقوه تأثیر بیشتری نسبت به مصرف برق یا آب آن دارد. هوش مصنوعی یک سرعت دهنده است، به شما امکان می‌دهد کاری را سریع‌تر انجام دهید، بنابراین می‌تواند به شما کمک کند تا نفت را سریع‌تر استخراج کنید، اما از طرف دیگر، ما شش تیم داریم که از هوش مصنوعی برای کاهش آسیب تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کنند.»

«یکی مدل‌سازی آب‌وهوا انجام می‌دهد، دیگری ردیابی ماهیگیری غیرقانونی و گونه‌های در معرض خطر را انجام می‌دهد، دیگری پایش و پیش‌بینی آتش‌سوزی‌های مهارنشده را برعهده دارد. ما معتقدیم که در کل یک مزیت خالص وجود دارد، یک معامله ارزشمند است.»

داج گفت که او «با احتیاط خوشبین» است که هوش مصنوعی تأثیر عمدتاً مثبتی بر بحران آب و هوا خواهد داشت، اما شرکت‌ها باید در مورد مصرف انرژی خود کاملاً شفاف و باز باشند.

منبع: گاردین
ترجمه شده در گروه رسانه‌ای اقتصاد دیجیتال توسط هوش مصنوعی جیمنای

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا