پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"مقالات تحول دیجیتال

پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مترجم: علیرضا خدائی

پنج ستون اصلی در تحول دیجیتال موفق: افراد، فناوری، فرهنگ تغییر، حس جامعه، تداوم هستند که باعث می‌شود تا سفر تحول دیجیتال به درستی به انجام برسد.

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از userlane؛ می گویند برای بزرگ کردن یک کودک به یک روستا نیاز است، اما… آیا می دانستید برای هدایت تحول دیجیتال نیز به یک روستا نیاز است؟ ما این الهام را از رویدادهایی که اخیراً در آنها شرکت کرده‌ایم، گرفتیم و می‌خواهیم با نسخه خودمان از یک روستای تحول دیجیتال، این ایده را گسترش دهیم!

بیایید با یک تمرین شروع کنیم. وقتی به یک روستا یا جامعه فکر می کنید، چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ به نظر شما چه چیزی یک جامعه را تشکیل می دهد؟ چه چیزی باعث شکوفایی آن می شود؟ چه چیزی آن را سرپا نگه می دارد؟

اگر مردم و فرهنگ بخشی از پاسخ های شما بودند، در مسیر درست قرار دارید. و درست مانند ساختن یک روستا، در اینجا پنج ستون و عامل اصلی است که ما برای هدایت موفقیت آمیز تحول دیجیتال در سازمان شما ضروری می دانیم:

  • افراد (People)
  • فناوری (Technology)
  • فرهنگ تغییر (Culture of Change)
  • حس جامعه (Sense of Community)
  • تداوم (درک این که تحول دیجیتال یک سفر است) (Continuity)

در این پست، به این پنج عنصر و ستون اصلی در تحول دیجیتال با جزئیات بیشتر نگاهی می اندازیم و در طول مسیر برخی منابع ارزشمند را ارائه می دهیم.

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

۵ ستون و عامل ضروری برای هدایت زیربنای تحول دیجیتال

۱. افراد (People)

“ در تحول دیجیتال همه چیز در مورد افراد است”.

دلیل این است که تحول را افراد هدایت می‌کنند، نه فناوری. مطمئنا، فناوری جدید یکی از دلایل تغییر است، اما اجرای و تسهیل تحول با رهبرانی آغاز می‌شود که از فناوری دیجیتال آگاه هستند و سپس در سراسر سازمان برای این تحول حمایت جلب می‌کنند.

به این موضوع فکر کنید: اگر کسی نداند با فناوری جدید چگونه کار کند، یا حتی بدتر، تمایلی به کار با آن نداشته باشد، در این صورت تحول دیجیتال به سادگی نمی‌تواند موفق شود. افراد در تمام سطوح، از کارمندان تا مدیران ارشد، باید با تغییر موافق باشند و مایل باشند آن را بپذیرند و در آن مشارکت کنند.

لورا جاکوب، بینش ارزشمندی در مورد هدایت تغییر در دنیای اختلالات تصاعدی در یک سخنرانی ارائه داد. او در این سخنرانی این جمله را بیان کرد:

فناوری نباید محور تلاش‌های تحول شما باشد، بلکه افراد باید محور باشند. افراد عناصر ناشناخته سازمان نیستند، افراد خود سازمان هستند. آنها مهم‌ترین و قدرتمندترین دارایی هستند.

او همچنین اشاره کرد که شرکت‌های بهتر، شرکت‌های انسانی هستند ( درست مانند محصولاتی که انسان محور هستند، محصولات بهتری هستند). تحول هدایت‌شده توسط کسب‌وکار همیشه باید تحولی باشد که توسط افراد هدایت می‌شود.

بیشتر بخوانیم: نقش رایانش ابری در تحول دیجیتال

۲. فناوری (Technology)

با افزایش اختلالات دیجیتال، نیازهای ما به قابلیت های دیجیتال نیز در حال افزایش است. سازمان‌ها نیاز دارند با نوآوری و تمایز خود از رقبا با فناوری‌های جدید، تکامل پیدا کنند. همانطور که می‌دانید، تحول دیجیتال به آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کردن امور برای کارمندان و مشتریان مرتبط است. فناوری چیزی است که این امکان را فراهم می‌کند و به ما قدرت می‌دهد تا به دستاوردهای بیشتری برسیم.

تریستان هریس، متخصص سابق اخلاق طراحی در گوگل، در مستندی بنام «سوءاستفاده اجتماعی» که در نتفلیکس ارائه کرد، گفت: به فناوری به عنوان ابزار فکر کنید. ابزارها در آنجا قرار دارند و منتظر هستند تا ما آنها را برداریم و با آنها کار مفیدی انجام دهیم. این همان چیزی است که فناوری باید باشد – ابزاری که هر کدام از ما می‌توانیم از آن برای ایجاد نوعی تغییر مثبت استفاده کنیم. در تجارت (B2B)، این به معنای استفاده از فناوری‌های هوشمند و قدرتمند است که ارزش بیشتری را برای کارمندان و مشتریان به طور یکسان به ارمغان می‌آورد.

همچنین، مهم است که از فناوری برای هدایت تغییر هدفمند و مؤثر استفاده کنید. به عنوان مثال، استفاده از مجموعه داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل پیشرفته و پیش بینی کننده برای هدایت بینش‌هایی به منظور کمک به شما در سنجش تغییر و تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت بسیار کمک می‌کند.

در اینجا بیانیه تاثیرگذاری از لوئیز اکانر، متخصص تحول دیجیتال و شریک موسس Beta Digital، از سخنرانی او آورده شده است:

فناوری آخرین قطعه پازل است و تنها چیزی را که شما سعی در انجام آن دارید، فعال می‌کند. فرض کنید در حال سفر هستید. می‌دانید به کجا می‌روید، اما نمی‌دانید از چه وسیله نقلیه‌ای برای رسیدن به آنجا استفاده خواهید کرد. من فناوری را اینگونه می‌بینم: این قطعه‌ای است که به شما امکان می‌دهد به جایی که می‌خواهید بروید برسید. بنابراین، شما باید با “چرا” خود شروع کنید: هدف و دلیلی که به دنبال تغییر به عنوان یک شرکت هستید چیست، و به دنبال چه چیزی در آن هستید؟ هنگامی که این را فهمیدید، سپس می‌توانید به فناوری‌هایی نگاه کنید که نیاز دارید شما را به آن چشم انداز برساند.

بیشتر بخوانیم: چگونه رایانش ابری به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند

۳. فرهنگ تغییر (Culture of Change)

اگر سال ۲۰۲۰ به ما چیزی آموخته باشد، این است که دنیا به سرعت و به روش‌های غیرمنتظره‌ای در حال تغییر است. در هر سازمانی، تغییر تنها از بالا به پایین اتفاق نمی‌افتد و نباید هم بیفتد. مطمئناً برای آغاز، آماده سازی، برقراری ارتباط و حمایت از فرهنگ تغییر در سازمان، به رهبران قوی در سطح C نیاز است. همچنین شناسایی تغییر و پیامدهای آن همیشه باید از سطح بالا صورت گیرد. این نیز درست است که امروزه هر رهبری باید یک مدیر تغییر باشد.

با این حال، ایجاد و تثبیت یک ذهنیت تغییر – به این معنی که برای روش‌های جدید کار و تفکر باز باشد – به عهده تک تک کارکنان نیز می‌باشد. به خاطر داشته باشید که تغییر در تحول دیجیتال چندبعدی است. فقط در مورد معرفی فناوری جدید نیست. در مورد تغییر دادن نحوه انجام کارها، نحوه عملکرد فرآیندها و طرز فکر و نگرش همه افراد سازمان است. در واقع، این در مورد ایجاد یک فرهنگ جدید است.

مهمتر اینکه، تغییر همیشه باید با ارتباط همراه باشد. یک دهکده واقعی بدون نوعی ارتباط نمی تواند شکوفا شود و همین امر در مورد استراتژی مدیریت تغییر شما نیز صدق می کند.

اگر در موقعیت رهبری هستید، وظیفه شما تشویق ارتباط قوی و مثبت بین همه کارمندان خود است. همیشه با توضیح اینکه چرا نیاز به تغییر وجود دارد، شروع کنید و برای ایجاد و حمایت از این تحول از واژگان مثبت استفاده کنید. هر کسی که تحت تأثیر تغییر قرار خواهد گرفت، باید بداند که چرا تغییر در حال رخ دادن است تا بتواند برای آن آماده شود. همانطور که لورا در صحبت‌هایش تأکید کرد، تغییر باید یک تجربه باشد، نه چیزی که باید مدیریت شود.

۴. حس جامعه (Sense of Community)

لورا جاکوب همچنین در صحبت‌های خود اشاره کرد که مردم می‌خواهند بخشی از چیزی بزرگ‌تر از خودشان باشند. این موضوع به توضیح اینکه چرا نیاز به تغییر وجود دارد و هدف پشت آن چیست، باز می‌گردد. با دادن حس هدف و درک به کارمندان، به احتمال زیاد انگیزه بیشتری برای همراهی با تغییر در آنها ایجاد می‌شود.

من، تریسی، نویسنده این پست، اهل آفریقای جنوبی هستم و اصطلاحی به نام «آنتو» داریم که به معنای «نوع دوستی» است. اغلب ترجمه می‌شود به «من هستم چون ما هستیم» یا «نوع دوستی نسبت به دیگران». این روحیه آنتو است که جوامع قوی را هدایت می‌کند. پس چرا این روحیه را در تلاش‌های تحول دیجیتال خود به کار نگیریم؟! از این گذشته، برای موفقیت‌آمیز بودن تغییر، باید همیشه افراد را در مرکز ابتکارات تغییر خود قرار دهید، روحیه رشد را پرورش دهید و همه را تشویق کنید تا از یکدیگر یاد بگیرند و همدیگر را برای انگیزه بخشیدن، توانمند سازند. ارتباط انسانی، همان چیزی است که همه چیز در مورد آن است!

بیشتر بخوانیم: Azure Digital Twins شرکت مایکروسافت چیست؟ کاربرد آن در صنعت

۵. تداوم (درک این که تحول دیجیتال یک سفر است) (Continuity)

رشد و بقای یک روستا به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها تولید مثل و سپس تعهد مردم آن روستا به انتقال آموخته ها و آموزه های خود از نسلی به نسل دیگر است.

تحول دیجیتال سفری است که انتهایی ندارد. هر سازمانی به ویژه در عصر پیشرفته فناوری ما، همیشه نیاز به تکامل و سازگاری خواهد داشت. بنابراین اشتباه نکنید که فکر کنید پیاده‌سازی چند فناوری و به کار گماردن کارمندان برای کار با آنها، پایان تحول شماست. این نباید یک فرآیند توقف و شروع باشد، بلکه فرآیندی است که به طور مداوم ارزیابی و بهینه‌سازی می‌شود.

در نهایت، به یاد داشته باشید که سفر شما همیشه شامل مشتریان و کارمندان شماست. آنها جزء جدایی ناپذیر از تلاش های تحول شما هستند و باید آنها را از همان ابتدا درگیر کنید.

برای اینکه یک بار دیگر از لوئیز اکانر نقل قول کنیم قبل از اینکه این پست را به پایان برسانیم: استراتژی دیجیتال در کنار تجارت به صورت معمول اجرا می شود و مانند هر استراتژی دیگری یک فرآیند مداوم است.

نتیجه:

اجازه ندهید روستای شما فرو بریزد! تحول دیجیتال به همان اندازه که در مورد تغییر است، اساساً در مورد انطباق است و سال ۲۰۲۰ قطعاً به ما نشان داد که چه اتفاقی می‌افتد زمانی که شرکت‌ها قادر به همگام شدن با تحول دیجیتال نباشند. همیشه یک تغییر عظیم و مخرب دیگر وجود خواهد داشت، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که برای هدایت تغییر موفق و ضروری در سازمان شما به یک روستا نیاز است!

بیشتر بخوانیم: بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

  • پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا