پیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"مقالات تحول دیجیتال

گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تحول دیجیتال فرآیندی حیاتی و دائمی است، به همین دلیل، اولویت‌بندی در دستورکار اهمیت دارد و مهم است.

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از informationweek؛ تحول دیجیتال با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، اتوماسیون، ابرهای ترکیبی (hybrid cloud) و سایر فناوری‌های قدرتمند، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از داده‌ها به بهترین شکل استفاده کنند، گردش کارهای هوشمند ایجاد نمایند، تصمیم‌گیری سریع‌تر و هوشمندانه‌تری داشته باشند و امکان پاسخگویی فوری به اختلالات بازار را فراهم سازند.

با این حال، با افزایش تعداد فناوری‌ها، چالش پیش روی رهبران فناوری اطلاعات، و تصمیم‌گیری در مورد اقدام بعدی استراتژیک آن‌ها در دستورالعمل تحول دیجیتال است.

اسکات بوکهولز، رهبر محاسبات کوانتومی و مدیر ارشد فناوری بخش دولتی و خدمات عمومی در شرکت مشاوره دلویت، گفت: از آنجایی که هر شرکتی در آینده به یک شرکت فناوری تبدیل می‌شود، تغییرات اساسی بر بخش‌های بیشتری از کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد و همین امر اولویت‌بندی استراتژی‌های تحول دیجیتال را برای شرکت‌ها دشوار می‌کند. ذینفعان بیشتری وجود دارند و جلب رضایت آن‌ها در سراسر سازمان ضروری است. «یک استراتژی موفق برای تحول دیجیتال باید تمام ذینفعان، فرآیندها، سازمان‌ها و فناوری‌های تحت تأثیر را در یک اکوسیستم کاری به رسمیت بشناسد.»

بیشتر بخوانیم: ارزش تحول دیجیتال؛ با بررسی بانکداری

اولویت بندی در استراتژی تحول دیجیتال: فرایندی چند مرحله‌ای

استیو باکالار، معاون بخش تحول دیجیتال فناوری اطلاعات در شرکت کاغذ و خمیر گرجستان-پاسیفیک گفت: اولویت‌بندی در استراتژی تحول دیجیتال یک فرایند چند مرحله‌ای است. او توصیه می‌کند ابتدا به سراغ کارهای بزرگ بروید. «شما باید با یک مشکل یا چالش تجاری بسیار بزرگ شروع کنید که با چشم انداز، مأموریت، فرهنگ و استراتژی‌های بازار کسب و کار شما همسو باشد.»

همچنین مهم است که راه‌هایی برای رسیدگی مؤثر به فرصت یا چالش خاص در نظر بگیرید. باکالار گفت: «این همان جایی است که شما از تصمیم‌گیری مبتنی بر تجربه به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده تغییر مسیر می‌دهید.» او توصیه می‌کند برای چالش‌هایی که فراتر از توانایی‌های داخلی موجود سازمان است، به دنبال پشتیبان خارجی باشید. شرکت گرجستان-پاسیفیک برای کمک به اعمال هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته بر روی حجم عظیم داده‌های عملیاتی که روزانه جمع‌آوری می‌کند (تقریباً یک ترابایت در روز از حسگرها و دستگاه‌های محاسباتی لبه)، به شرکایی مانند شرکت نرم افزار آماری SAS تکیه کرده است.

برنامه‌ریزی پیش‌بینی‌محور

بوکهولز می‌گوید، توجه دقیق به فناوری‌های نوظهور و مخرب به آینده‌دار کردن استراتژی‌ها کمک می‌کند و می‌پرسد: «آیا تأثیر رایانش کوانتومی را در نظر گرفته‌اید؟» «به احتمال زیاد، طی چند سال آینده از یک کنجکاوی آزمایشگاهی به یک ابزار مفید تبدیل خواهد شد.» در مورد دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins) یا وب فضایی (Spatial Web) چطور؟ «ممکن است همه این فناوری‌ها به نتیجه نرسند، اما سرمایه‌گذاری چند روزه در ابتدای کار می‌تواند سال‌ها دردسر آینده را کاهش دهد.»

باکالار توصیه می‌کند بر روی ابتکارات تحول دیجیتال که بالاترین پتانسیل ایجاد ارزش برای سازمان و ذینفعان آن دارد تمرکز کنید. «از اتلاف وقت، پول و تلاش برای پروژه‌هایی با ارزش استراتژیک پایین، قابلیت اجرا یا فوریت کم، خودداری کنید.»

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

توصیه‌هایی برای اجرا

بهترین راه برای اولویت بندی در استراتژی تحول دیجیتال، تعریف دقیق مفهوم تحول برای سازمان شماست، همانطور که جد کاتورن در شرکت مشاوره فناوری اطلاعات Creospark گفت: «استراتژی را به درستی تدوین کنید و از آنجا پروژه‌هایی را که برنامه تحول شما را تشکیل می‌دهند، اولویت‌بندی کنید.»

کاتورن می‌گوید، اگر رویکرد تمرکز بر پروژه‌های کوچک‌تر و قابل هضم‌ترِ تحول دیجیتال را در پیش بگیرید، می‌توانید اولویت‌بندی خود را پس از اتمام هر پروژه مجدداً ارزیابی کنید. «موفقیت پروژه و درس‌های آموخته شده می‌تواند به رهبری سازمان در تعدیل اولویت‌بندی آن‌ها کمک کند، اما توانایی بازنگری بین ابتکارات به ویژه از آن جهت مهم است که به تیم استراتژی تحول دیجیتال امکان ارزیابی مجدد عوامل خارجی مانند تغییرات بازار، نرخ بهره و تغییرات در استراتژی کلی سازمان را می‌دهد.»

اقدامات اشتباه

بوکهولز هشدار می‌دهد، اجرای فناوری تحول‌آفرینی که فاقد ارزش یا ماندگاری باشد، منجر به افزایش بدهی فنی، هزینه‌های بالاتر و پیچیدگی غیرضروری می‌شود. وی توضیح می‌دهد: «در حالی که پذیرندگان اولیه می‌توانند از برخی مزایای پیشرو بودن بهره‌مند شوند، برای بسیاری از سازمان‌ها منطقی‌تر است که فناوری جدیدی مانند هوش مصنوعی نسل جدید (Gen AI) را در بخش خاص و محدودی از کسب‌وکار قبل از اجرا در کل سازمان امتحان کنند. به این ترتیب، درک عمیق‌تری از تمام وعده‌ها و چالش‌های فناوری قبل از ایجاد تحول اساسی در فرآیندهای سنتی در سراسر تیم‌ها وجود خواهد داشت.»

بیشتر بخوانیم: ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

زیاده‌روی نکنید

کاتورن توصیه می‌کند که بیش از توان خود کار، به عهده نگیرید. او اشاره می‌کند: «توسعه یک استراتژی کلی تحول دیجیتال که بر اساس پروژه‌های کوچک و قابل مدیریت باشد، چابکی را آسان‌تر می‌کند. این امر به تیم شما امکان می‌دهد تغییراتی را اولویت‌بندی کند که بیشترین تأثیر مثبت را در بازار فعلی داشته باشد.»

دستیابی به موفقیت

بوکهولز می‌گوید، تحولات دیجیتال موفق نیازمند همکاری بخش‌های مختلف سازمان است. «فرآیندها بازطراحی می‌شوند، واحدهای تجاری ممکن است بازطراحی شوند و نقش‌ها ممکن است ایجاد یا اصلاح شوند.» دیدن همه این بخش‌ها فقط از یک زاویه می‌تواند دشوار باشد، بنابراین از گرفتن کمک و مشاوره خارجی نترسید.

باکالار پیشنهاد می‌کند فناوری‌ای را انتخاب کنید که نیازهاو مشکلات را برطرف می‌کند. «به دنبال داغ‌ترین فناوری روز نباشید، مگر اینکه واقعاً نیاز تعریف شده‌ای از کار شما را برطرف می‌کند.»

باکالار می‌گوید، تحول دیجیتال سفری مستمر است که نیازمند انطباق مداوم، نوآوری و همکاری است. رهبران فناوری اطلاعات باید از تحول دیجیتال به عنوان فرصتی برای ایجاد ارزش برای سازمان‌ها و ذینفعان خود و هدایت به تغییرات مثبت استقبال کنند. «به یاد داشته باشید که به حرف کارمندان و داده‌های خود گوش دهید؛ موفقیت هر تحول دیجیتالی مستقیماً به سرعت و اثربخشی حلقه‌های بازخورد آن مرتبط است.»

بیشتر بخوانیم: بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

  • گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا