محتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"معدن 4.0

هوش مصنوعی و شبکه‌های ۵.۵G معادن را به سطح جدیدی از «هوشمندی» می‌رسانند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رهبران معادن که به دنبال تبدیل چالش‌ها به فرصت هستند، به طور فزاینده‌ای به مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته مرتبط با هوش مصنوعی توجه می‌کنند.

یک سال پس از راه‌اندازی Chat GPT و رقبای آن، مانند گوگل بارد و مایکروسافت کوپایلوت، جهان هنوز در حال بحث در مورد پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی (AI) در زندگی روزمره است.

در حالی که کارشناسان همچنان به بحث در مورد عواقب بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در سطح شخصی و تجاری ادامه می‌دهند، صنعت معدن و معادن داران منتظر نتیجه‌گیری بیکار ننشسته است.

این بخش قبلاً برای تغییر عملیات از عملیات سنتی با تجهیزات سنگین و نیروی انسانی مستقر در محل، به معادنی که اتصال، اتوماسیون و هوش مصنوعی را ادغام می‌کند، دست به کار شده است.

تیم خبری ماینینگ دات کام در بازدید از MWC بارسلونا، نمایشگاه سالانه اختصاصی صنعت ارتباطات سیار، توانست ببیند که چگونه دنیای مخابرات و معدن به طور فزاینده‌ای در هم تنیده شده‌اند. غول مخابرات هواوی، MINING.com – اولین رسانه‌ی حوزه‌ی معدن که تا به حال در MWC شرکت کرده است – شاهد سنسورها، دوربین‌های هوشمند و جعبه‌های رله‌ی ۵G بود که آماده‌ی استقرار در معادن سراسر جهان بودند.

هیاهوی زیادی در مورد نسل جدید اینترنت همراه – “۵.۵G” یا “۵G پیشرفته” وجود داشت. انتظار می‌رود این استاندارد جدید، شبکه‌ها را از طریق کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، «هوشمندتر» کند و در عین حال عملکرد را افزایش دهد و مصرف کلی برق را کاهش دهد.

ماهنامه “توسعه معادن” نشریه تخصصی در حوزه معادن و صنایع معدنی

هنگامی که از جک چان، معاون رئیس بخش بازاریابی جهانی و راه‌حل‌های هواوی برای معدن و نفت و گاز، سؤال شد که چرا این شرکت شروع به توسعه‌ی راه‌حل‌هایی برای این صنعت کرده است، پاسخ او به سرعت و به روشنی ارائه شد: ایمنی.

چان گفت: «در چین تقریباً ۳ میلیون کارگر معدن زغال سنگ در ۴۴۰۰ معدن زغال سنگ که زیرزمینی هستند و اغلب حوادث مرگباری را به ثبت می‌رسانند، مشغول به کار هستند. وقتی کارگران را از تونل‌ها خارج و به اتاقی پر از صفحه نمایش که اعداد، نمودارها و تصاویر را نشان می‌دهند، می‌برید، نه تنها جان انسان‌ها را نجات می‌دهید، بلکه برای نسل‌های جدید نیز جذاب‌تر می‌شود.»

چان افزود که زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای پشتیبانی از معدن هوشمند ضروری است. او توضیح داد که بدون شبکه‌های ارتباطی سریع و قابل اعتماد، قدرت محاسباتی قوی، ذخیره‌سازی سریع داده و امنیت شبکه‌ی هوشیار، انجام وظایف ضروری، از جمله پایش لحظه‌ای و تبادل فوری داده غیرممکن است.

او گفت: «جوانان نمی‌خواهند ساعت‌ها زیر زمین باشند، در هوای گرم و با تنفس هوای بازیافتی، اما این افراد از نشستن در اتاقی با تهویه مطبوع و نظارت بر فعالیت‌ها به صورت لحظه‌ای خوشحال هستند.»

داده‌های مربوط به استخراج، موقعیت پرسنل و تشخیص خطر در سیستمی متمرکز شده است که برای رفع مشکلاتی که ناشی از خطای انسانی و سوءتفاهم است، طراحی شده است. به جای انسان، ربات‌ها در تونل‌های زیرزمینی تاریک و باریک گشت‌زنی و بازرسی می‌کنند.

چان پیش‌بینی می‌کند: «معماران سرویس هوش مصنوعی و مهندسان الگوریتم هوش مصنوعی به نقش‌های کلیدی در عصر هوشمندی تبدیل خواهند شد.»

راه‌حل‌های از راه دور و دیجیتال در سایر عملیات زغال سنگ، مانند عملیات در کانادا و استرالیا رایج است، اما چین در این زمینه عقب مانده است و اکنون دولت هدف دیجیتالی‌سازی اولیه‌ی تمام معادن را تا سال ۲۰۳۵ تعیین کرده است.

کنترل از راه دور یک دستگاه حفاری در معدن زغال سنگ در استان شانشی، چین. (تصویر با مجوز هواوی)

هواوی با راه‌حل مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام «پانگومینینگ» (Pangu Mining) که مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که در جولای سال گذشته راه‌اندازی شد و بر اساس تأیید آزمایشی مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ در سطح صنعتی و معادن توسعه یافته است، یک قدم جلوتر است.

نام پانگومینینگ از اساطیر و فولکلور چین باستان گرفته شده است. این شخصیت افسانه‌ای با خلقت جهان مرتبط است.

در مجموع ۲۱ سناریوی کاربردی مرتبط با نه فعالیت عملیاتی وجود دارد، از جمله: استخراج زغال سنگ، تونل‌زنی، حمل و نقل اولیه، حمل و نقل کمکی، بالابر، نظارت ایمنی، پیشگیری از ریزش ناگهانی سنگ، آماده‌سازی زغال سنگ و کک‌سازی.

ریزش ناگهانی سنگ یک مسئله‌ی به‌ویژه چالش‌برانگیز در معدن است. روش اصلی جلوگیری از ریزش ناگهانی سنگ، حفاری چاه‌های رهاسازی تنش است که کیفیت آن‌ها اهمیت دارد. شرکت انرژی شاندونگ توانسته است با استقرار مدل هوش مصنوعی هواوی در معادن زغال سنگ لیلو و زینجولونگ، این چالش را برطرف کند.

پانگومینینگ به لطف قابلیت‌های تشخیص تصویری خود می‌تواند به طور هوشمندانه کیفیت حفاری برای رهاسازی تنش را تجزیه و تحلیل کند و به پرسنل پیشگیری از ریزش ناگهانی سنگ در تأیید کیفیت کمک کند و حجم کاری بررسی آن‌ها را ۸۲ درصد کاهش دهد. قبلاً برای تکمیل چنین بررسی‌هایی سه روز طول می‌کشید؛ اکنون این زمان به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است، با نرخ پذیرش ۱۰۰ درصدی.

کودلکو شیلی، بزرگترین معدن‌کار مس جهان، نیز راه‌حل‌های هواوی را با هدف احیای معادن و پروژه‌های کم‌بازده که هم تولید و هم سود را کاهش داده‌اند، اتخاذ کرده است.

این شرکت دولتی در زمانی که تولید مس به پایین‌ترین سطح در یک ربع قرن گذشته رسیده است، به دنبال ساده‌سازی ساختارها و اولویت‌دهی به مناطق تولیدی است.

همه چیز در مورد اتصال است

هواوی که در اصل یک شرکت مخابراتی است، توانسته راه‌حل‌های اتصال را از شبکه‌ها تا یک سیستم عامل که قادر به اجرای طیف وسیعی از تجهیزات و ماشین‌های هوشمند است، مستقر کند. این سیستم عامل با نام «هارمون» به دستگاه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا به یک زبان صحبت کنند و ارتباط و همکاری را تسهیل می‌بخشد و تجربه‌ای ساده، مداوم، امن و قابل اعتماد را در تمام سناریوها به ارمغان می‌آورد.

جیسون لیو، رئیس بخش یادگیری و خدمات صدور گواهینامه‌ی هواوی، در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا ۲۰۲۴ به حضار گفت: «در عصر هوشمندی، تنها با ترکیب فناوری هوش مصنوعی با شناخت صنعت و داده‌های ارزشمندی که توسط شرکت‌ها انباشته شده است، می‌توان تحول هوش دیجیتال را تسریع کرد.»

غول مخابراتی هواوی در غرفه‌ی بزرگ خود به اندازه‌ی یک محله در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا ۲۰۲۴. (تصویر با مجوز هواوی)

لیو گفت که راه‌حل‌های هوش مصنوعی باید به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار گیرند، نه جایگزینی برای هوش انسانی.

برای مثال، پانگومینینگ می‌تواند مشکلی را تشخیص دهد، مکان و ویژگی آن را اطلاع دهد و پیشنهاداتی برای راه‌حل ارائه دهد. این برنامه پیش‌بینی‌کننده است، به این معنا که می‌تواند جاهای خالی را در سطح بسیار عمیقی پر کند.

هوش مصنوعی به شرکت‌های معدنی و معادن این امکان را می‌دهد تا به بنگاه‌های هدایت‌شده با بینش تبدیل شوند که از داده‌ها برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر، بهبود سلامت و ایمنی، افزایش کارایی از طریق حذف خطا و کاهش ردپای عملیات استفاده می‌کنند.

تفکر دیجیتال نه تنها ابزاری برای شرکت‌های معدنی است، بلکه ارزش اصلی است که کسب و کار آن‌ها را شکل می‌دهد. یکی از پیام‌های کلیدی هواوی این است که برای موفقیت در این صنعت، معدن‌کاران باید فرهنگ سازمانی را ترویج دهند که پذیرای نوآوری باشد و خود را با فناوری‌های در حال تغییر تطبیق دهد.

منبع: mininig.com

ترجمه شده در رسانه فناوری هوشمند توسط هوش مصنوعی جمینای

  • هوش مصنوعی و شبکه‌های ۵.۵G معادن را به سطح جدیدی از «هوشمندی» می‌رسانند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا