شهر هوشمند

راه‌اندازی ۵۰ طرح شهر هوشمند تا ۲۰۳۰ در عربستان سعودی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

برای دستیابی به اهداف برنامه ملی تحول دیجیتال، وزارت امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عربستان سعودی از ۵ شهر هوشمند جدید در این کشور سخن گفت.

اصطلاح «شهر هوشمند» که بر بخش املاک و مستغلات و عرصه فناوری در سراسر جهان سلطه پیدا کرده، به مفهوم جدیدی تبدیل شده است که هر شهر جدید یا قدیمی که می‌خواهد توسعه یا تغییر پیدا کند، به خود نسبت می‌دهد. شهرهای هوشمند دارای یک اکوسیستم دیجیتال سازگار با محیط زیست هستند که یادگیری و خلاقیت را تحریک می‌کند و همچنین حدود ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

شهرهای هوشمند که به عنوان شهرهای دیجیتال یا شهرهای زیست‌محیطی شناخته می‌شوند، شهرهایی با فناوری پیشرفته را توصیف می‌کنند که حکمرانی و وسایل حمل و نقل سازگار با محیط زیست را به کار می‌گیرند. شهرهای هوشمند پیش‌نمایشی از آینده، در سراسر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند. هدف آن‌ها ارائه یک محیط پایدار است که احساس شادی و رفاه را افزایش دهد.

به گزارش Economy Saudi Arabia، شهرهای هوشمند با استفاده از فناوری مدرن و هوش مصنوعی (AI) به جذب سرمایه‌گذاری دیجیتال، تقویت صنعت و افزایش بهره‌وری کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین موتور قدرتمندی برای رشد محسوب می‌شوند و حدود ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

پادشاهی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی این ایده، سوار موج شهر های هوشمند شد. مدل شهرهای هوشمند به سرعت در کشورهای عربی که آن را در استراتژی توسعه شهری خود پذیرفته بودند و اجرا کردند، گسترش یافت.

شهرهای عربستان شاهد افزایش آشکار نرخ رشد جمعیت خود بودند و جمعیت آن‌ها طی ۱۰ سال تقریبا سه برابر شد و از ۹.۳۲ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ به حدود ۳۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسید. تخمین زده می‌شود که با سرعت کنونی شهرنشینی، جمعیت شهرها تا سال ۲۰۳۰، ۹۰ درصد کل جمعیت را تشکیل دهد. علاوه بر این، جمعیت ریاض به تنهایی به ۸.۲ میلیون نفر خواهد رسید.

انتظار می‌رود نرخ رشد سالانه جمعیت به ۰.۷۸ درصد برسد؛ این امر جمعیت شهری را تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳۸.۵ میلیون نفر می‌رساند. رشد جمعیت و تغییرات سریع، فشار بیشتری را بر مناطق شهری تحمیل و توانایی شهرها را برای همگام شدن با تقاضای جمعیت رو به رشد محدود می‌کند.

سیاست‌ها و برنامه‌های پادشاه

سیاست‌ها و برنامه‌ها باید محیط را در نظر گرفته و از توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به طور پایدار حمایت کنند. برای دستیابی به اهداف برنامه ملی تحول دیجیتال، وزارت امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عربستان سعودی از ۵ شهر هوشمند جدید در این کشور سخن گفت.

در سال ۲۰۱۸، این وزارتخانه پروژه‌هایی که می‌توانند تا سال ۲۰۲۰ در ۵ شهر بزرگ هوشمند در عربستان سعودی اجرا شوند، مشخص کرد. این شهرها شامل ریاض، مکه، مدینه، جده و دمام هستند. در شاخص شهر هوشمند IMD، ریاض در رتبه ۳۰ جهان و سوم در جهان عرب و مدینه در رتبه دوم شاخص، ۷۳ جهانی و چهارم در جهان عرب قرار گرفت.

استراتژی جدید

در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی استراتژی جدیدی برای شهر های هوشمند اتخاذ کرد. هدف این استراتژی، تبدیل خدمات بخش شهری و مسکونی به خدمات هوشمند است؛ از طریق استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اینترنت اشیا برای ارائه خدماتی که رونق اقتصادی، پایداری زیست محیطی و نظارت مؤثر دولت را افزایش می‌دهد.

این استراتژی با مشارکت تمام دبیرخانه‌های بخش شهرداری ساخته شد. علاوه بر این، هر دبیرخانه استراتژی مخصوص به خود، شامل نقشه راه تا سال ۲۰۳۰ را توسعه داد. علاوه بر این، این استراتژی ۶ هدف را تعیین کرد که اولویت‌ها و چالش‌های هر منطقه را در نظر می‌گیرد. وزارت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عربستان سعودی اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ طرح در ۹ بخش شهر هوشمند راه‌اندازی خواهد شد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

  • پارکینگ هوشمند
  • سیستم‌هایی برای حفظ محیط زیست
  • سیستم‌های دفع زباله
  • مسکن و مدیریت هوشمند جامعه
  • مدیریت زمین و دارایی
  • بهبود منظر شهری
  • برنامه‌ریزی شهری

این وزارتخانه تأکید کرد که از طریق این استراتژی به دنبال دستیابی به سه هدف اصلی است؛ بهبود کیفیت زندگی شهروندان، دستیابی به پایداری مالی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده.

بنابراین، شهرهای هوشمند به ایجاد راه حل برای چالش‌های دشوار مرتبط با توسعه کمک خواهند کرد. مهم‌ترین چالش‌ها شامل پایداری، ازدحام، حمل و نقل و استفاده از انرژی هستند. این شهرها همچنین بهبود کیفیت زندگی برای همه اعضای جامعه را به ارمغان خواهند آورد.

منبع: تجارت‌نیوز

  • راه‌اندازی ۵۰ طرح شهر هوشمند تا ۲۰۳۰ در عربستان سعودی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا