سلامت و پزشکی هوشمند

تشخیص فوری بیماری قلبی با گوشی جدید پزشکی هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

گوشی پزشکی در ۲۰۰ سال گذشته طراحی جدیدی نداشته است، اما گوشی جدید پزشکی از هوش مصنوعی برای تشخیص فوری بیماری قلبی استفاده می کند.

این ابزار برای پزشکان عمومی در بریتانیا تاییدیه دریافت کرده و اولین محصول هوش مصنوعی است که می توان برای تجویز داروهای نجات بخش بدون نیاز به بررسی تخصصی به آن اتکا کرد.

تشخیص هوش مصنوعی برای کارکنان پزشکی در بریتانیا که تحت فشار زیادی کار می کنند، سرنوشت ساز است. اگر نرم‌افزار هوش مصنوعی به‌درستی طراحی و آزمایش شود، می‌تواند نتایج فوری فراهم کند، استفاده از این ابزار در صورت تولید انبوه ارزان است و می‌تواند به اولویت‌بندی و تریاژ بیماران در فهرست انتظار کمک کند.

سرعت بالای این فناوری می تواند از هزاران مرگ پیشگیری و به صرفه جویی در خدمات بهداشتی کمک کند. میهیر کلشیکر، متخصص قلب و عروق خدمات بهداشت عمومی بریتانیا و کارشناس بالینی سلامت دیجیتال در امپریال کالج لندن که بر فرایند استقرار این ابزار جدید نظارت دارد، گفت: حدود ۳۰۰ هزار بیمار در فهرست انتظار تشخیص بیماری‌های قلبی هستند.نیکلاس پیترز سرپرست این طرح در دانشگاه است.

کارشناسان می گویند شیوع بیماری قلبی در بریتانیا دو برابر آمار ثبت شده است. هدف از ساخت گوشی پزشکی هوش مصنوعی که توسط شرکت آمریکایی Eko Health طراحی شده، پر کردن این شکاف ها و نجات جان بیماران قلبی است که به مراقبت های اورژانسی در بیمارستان ها نیاز پیدا می کنند.

کلشیکر گفت: این مسیری برای درمان زودهنگام بیماران است. یک ابزار حدود یک میلیون پوند در سال صرفه جویی ایجاد خواهد کرد.

روش سنتی اغلب ناقص است. پزشکان عمومی اولین تشخیص را با استفاده از گوشی های معمولی و معاینه بالینی انجام می دهند. با این حال، علایم شایع نارسایی قلبی، مانند خستگی و نفخ شکم، بسیار عمومی است و اغلب در ویزیت های معمول ۱۰ دقیقه‌ای مورد غفلت قرار می گیرد که می‌تواند به تشدید بیماری بینجامد.

تشخیص بیماری قلبی نیاز به آزمایش خون برای تایید و همچنین ارجاع به متخصص برای انجام نوار قلب یا اسکن دارد.

بیماران را نمی توان بدون نتایج هر دو آزمایش تحت درمان قرار داد. اگرچه قرار بوده است تشخیص بیماری قلبی در مدت ۶ تا هشت هفته انجام شود، اما در حال حاضر به طور متوسط هشت تا ۱۲ ماه طول می کشد تا به یک متخصص قلب در بریتانیا مراجعه کنید.

سالانه حدود ۳۰ هزار مرگ بیماران در حالی که منتظر انجام این نوع آزمایش ها هستند، اتفاق می افتد.

کلشیکر گفت: مردم بی دلیل می میرند. در ماه نوامبر در کلینیک گلبورن، پاتریک باختیگر، پزشک پزشکی حاد و محقق سلامت دیجیتال، گوشی پزشکی هوش مصنوعی را برای بیماری که دوران ریکاوری پس از حمله قلبی، را می گذراند، استفاده کرد. باختیگر که در این پروژه با کلشیکر مشارکت دارد، دهان گوشی پزشکی را به مدت ۱۵ ثانیه روی قفسه سینه این بیمار قرار داد، در حالی که الگوریتم ها ضربان قلب او را تجزیه و تحلیل کردند و نتایج را فوراً به صورت آنلاین بارگذاری کردند.

یاسمین رازاک پزشک ارشد این درمانگاه تحت تاثیر سهولت کاربرد و سرعت و اندازه گیری های دقیق این ابزار قرار گرفته است. او در یک معاینه خانگی این وسیله را روی یک بیمار آزمایش کرد.

به گفته این پزشک با این ابزار به تعداد بیماران بیشتری که معمولا برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی با مشکل مواجه هستند، رسیدگی می شود. همچنین امکان غربالگری در سطح جمعیت وجود دارد.

پزشکان باید تشخیص هوش مصنوعی را با آزمایش خون تأیید کنند که معمولاً چند هفته طول می کشد تا تکمیل شود. داروها را می توان بلافاصله تجویز کرد. شرکت های استارتاپ‌ مجبور بودند فناوری را با بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت های بهداشت عمومی هدایت، تأمین مالی و آزمایش کنند. این امر می تواند فرایند رشد استارتاپ را کند و مانعی برای پذیرش این فناوری ایجاد کند.

گلبورن گفت: گوشی‌پزشکی هوش مصنوعی دیگر در مرحله آزمایشی نیست و نیازی به پر کردن فرم یا درخواست رضایت کاغذی ندارد. این ابزار همانند انجام نوار قلب یا معاینه با گوشی پزشکی است. این روش می تواند برای هر بزرگسالی به کار گرفته شود.

با این ابزار می توان شکاف ایجاد شده در تشخیص بیماری‌های قلبی را از بین برد. گوشی پزشکی Eko در ۱۵ ثانیه می تواند سه نوع بیماری قلبی را تشخیص دهد: نارسایی قلبی که تا چهار درصد از بودجه سالانه مراقبت های بهداشت عمومی بریتانیا را شامل می شود، فیبریلاسیون دهلیزی یا بی نظمی ضربان قلب که بزرگترین علت سکته مغزی است و نیز نارسایی دریچه قلب است.

Eko در مطالعات بالینی توانست حدود ۸۵ درصد از نارسایی های قلبی قابل درمان را تشخیص دهد. این آزمایش دارای ویژگی ۹۳ درصدی در برابر آزمایش خون بود، به این معنی که بیماران با تشخیص هوش مصنوعی تقریباً همیشه آزمایش خون غیرطبیعی نیز دارند.

ویژگی به توانایی یک آزمایش برای رد وجود یک نوع بیماری در کسی که آن بیماری را ندارد، اشاره می‌کند.

رازاک که چند هفته است از گوشی پزشکی Eko استفاده می‌کند، گفت: طراحی گوشی پزشکی هوش مصنوعی در مقایسه با سایر گوشی ها، کمتر سنتی است که ممکن است پزشکان مسن‌تر را در استفاده از این ابزار به تامل وادارد. این گوشی ها همچنین به یک دستگاه تلفن همراه برای جفت شدن و شارژ منظم نیاز دارد. با این حال، استفاده از این ابزار در معاینات پزشکی ساده است و نیاز به توضیحات ندارد.

منبع: ایرنا از تارنمای فایننشال تایمز

  • تشخیص فوری بیماری قلبی با گوشی جدید پزشکی هوش مصنوعی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا