انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شکی نیست که در سال ۲۰۲۴، بخش تولید همچنان تحت نظارت غیرمعمولی قرار خواهد گرفت. چین، اروپا، هند، ایالات متحده و سایر کشورها بیش از هر زمان دیگری به مکان و نحوه ساخت کالاها توجه می‌کنند. در واقع، یارانه‌ها و نفوذ سیاسی برای جذب و حفظ ظرفیت تولید استراتژیک به شدت در حال گسترش است. فناوری‌های صنعت هوشمند، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گرفته تا ربات‌های فیزیکی و متاورس صنعتی، در کمک به بخش تولید و هوشمندسازی صنعت برای سازگاری با این دنیای در حال تغییر در سال ۲۰۲۴ نقش خود را ایفا می‌کنند.

فورستر [شرکت پیش‌بینی و مشاوره کسب‌وکار] پیش‌بینی می‌کند که با نگاه به آینده، یک عمل‌گرایی سالم در بخش تولید حاکم خواهد شد. ادعاهای جسورانه قبلی درباره همه چیز، از متاورس صنعتی تا هوش مصنوعی مولد (GenAI)، با درگیر شدن با واقعیت‌های دردناک دست و پنجه نرم کردن با مسائلی مانند بدهی فنی، قوانین و زنجیره‌های تأمین جهانی، تعدیل خواهد شد.

زمستان متاورس

با توجه به متاورس، ما در سال آینده انتظار داریم بیش از ۷۵ درصد از پروژه‌های متاورس صنعتی برای بقا در تلاش برای «زمستان متاورس» تغییر نام دهند.

متاورس – لایه تجربه سه بعدی اینترنت اواخر سال ۲۰۲۱ و بیشتر سال ۲۰۲۲ بود. این فضا عناوین روزنامه‌ها را تحت سلطه خود درآورد و استارت‌آپ‌هایی که حتی کمترین ارتباط را با آن داشتند، ارزش‌گذاری‌های غیرقابل دوامی را به خود جذب کردند. یک سال پیش، فورستر «زمستان متاورس» را پیش‌بینی کرد و اکنون شاهد گسترش همان سردی به بخش صنعتی در طول سال ۲۰۲۴ خواهیم بود.

متاورس صنعتی بر روی تعدادی از فناوری‌های موجود و اثبات‌شده بنا شده و کاملاً با متاورس مصرف‌کننده یا سازمانی متفاوت است، اما نام آن به یک مانع تبدیل می‌شود. در واقع، ارتباط نزدیک با متاورس «دیگر» می‌تواند برای پروژه‌های صنعتی نمونه‌ای، حکم مرگ را داشته باشد. رهبران فناوری در بخش تولید برای حفظ بودجه موجود یا جذب سرمایه‌گذاری جدید در سال ۲۰۲۴ و بعد از آن، صحبت درباره متاورس صنعتی را متوقف کرده و بر روی تأکید بر اجزای سازنده آن بازخواهند گشت.

هوش مصنوعی مولد در متحول کردنِ ساخت و تولید شکست خواهد خورد

هوش مصنوعی مولد (GenAI) نیز در سال ۲۰۲۴ در متحول کردن کسب و کار تولید، ناموفق خواهد بود. شکی نیست که رهبران بخش تولید نسبت به آن کنجکاو هستند، اما با احتیاط بیشتری نسبت به همتایان خود در سایر صنایع پیش می‌روند. طبق گزارش فورستر، ۲۹ درصد از تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی هوش مصنوعی، استفاده سازمان خود از هوش مصنوعی مولد (GenAI) را به عنوان “آزمایش” توصیف می‌کنند.

دو عامل این احتیاط را توضیح می‌دهد. اولاً، فرآیندهای کاری در تولید به تعاملات پیچیده بین مجموعه‌ای از شرکای اکوسیستم و مجموعه‌ای از ماشین‌های گران‌قیمت نیاز دارند. معرفی فناوری‌های جدید و عمدتاً آزمایش‌نشده، به سادگی ریسک بالایی به همراه دارد. ثانیاً، تأثیر اشتباهات یا به اصطلاح “توهمات” هوش مصنوعی مولد (GenAI) بر روی کار فیزیکی، به‌طور سرسام‌آوری بالا است و منجر به کاهش بهره‌وری، آسیب به ماشین‌آلات و حتی جراحت می‌شود.

هوش مصنوعی مولد (GenAI) جایگاهی دارد و شرکت‌هایی که قبلاً کار سختِ ساختارمند کردند، پاکسازی و درک داده‌های فناوری اطلاعات و عملیات (OT) خود را انجام داده‌اند، برای بهره‌مندی از آن در موقعیت مناسبی قرار دارند، اما حتی آن‌ها هم باید با احتیاط عمل کنند.

وسایل نقلیه خودران به دنیای صنعت روی می‌آورند

یکی از پیشرفت‌هایی که در سال ۲۰۲۴ در دنیای صنعت و هوشمندسازی شاهد آن خواهیم بود، استفاده از وسایل نقلیه خودران است. در واقع، سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی خودروهای خودران به طور فزاینده‌ای به دنبال بازگشت سریع‌تر سرمایه در محیط‌های کنترل‌شده هستند. چالش‌های فنی، احتیاط قانون‌گذاری، قلمروگرایی قانون‌گذاری و تردید مصرف‌کنندگان باعث شده است که خودروهای خودران در تمام جاده‌های عمومی همچنان در آینده‌ای دور باشند. با این حال، سال‌هاست که وسایل نقلیه خودکار محیط‌های کنترل‌شده‌تری را در انبارها، کارخانه‌ها و بنادر متحول کرده‌اند.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ شاهد این باشیم که شرکت‌های سازنده‌ی فناوری‌های پشتیبان خودروهای خودران – و سرمایه‌گذاران آن‌ها – تمرکز خود را از خودروهای سواری به دنیای صنعت تغییر دهند. ریسک‌ها پایین‌تر است، سود خوبی به دست می‌آید و درس‌های آموخته‌شده در آنجا، زمانی که قانون‌گذاران، خریداران، رانندگان و عابران آماده شدند، در دنیای بیرون قابل اجرا خواهند بود.

نتیجه

در نهایت، نوآوری دیجیتال و هوشمندسازی صنعت در بخش تولید در سال همچنان زنده و پویاست، اما باید سنجیده و متفکرانه باشد. در سال ۲۰۲۴، نوآوری‌ها و هوشمندسازی صنعت باید در سخت‌ترین شرایط ارزش‌آفرینی کنند و باید برای نیروی کار پیر و تحت فشار کار کنند. آن‌ها نیاز به توسعه‌ای با ثبات و ارزشمند با تعدیل وعده‌های هیجان‌زده‌ی سال‌های گذشته دارند.

منبع: بیزینس رپورتر

متن زیر در گروه رسانه‌ای اقتصاد دیجیتال توسط هوش مصنوعی جمینای ترجمه شده است

  • بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا