اینترنت اشیاحمل و نقل هوشمند

بهره‌ مندی از هوش مصنوعی در شناسایی نقاط حادثه خیز جاده‌ ای

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی نهادهای مرتبط در ایمنی را عاملی موثر برای شناسایی نقاط حادثه خیز جاده‌ ای و رفع آنها، بهینه سازی مسیر و روان سازی جریان ترافیک، عنوان کرد.

«علی اکبر حدادی هرندی» در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ایمنی راه گفت: با استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، و همچنین یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی نهادهای مرتبط در ایمنی می توان علاوه بر شناسایی نقاط حادثه خیز و اقدام برای رفع آنها، به بهینه سازی مسیریابی، جریان ترافیک و مدیریت رانندگی کمک کرد.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح محورهای پیشنهادی همایش ایمنی راه افزود: براساس برآوردها بیش از۵۰ درصد عوامل تصادفات ناشی از خطای انسانی عنوان شده است. برای شناسایی علل بروز و تحلیل این خطاها لازم است با استفاده از حجم داده های عظیمی که از طریق سیستم های حمل ونقل هوشمند و سیستم های هوش مصنوعی مجهز به خودروهای جدید تولید و ذخیره سازی می شوند، الگوهای رفتاری رانندگان و علائم ناپایداری، خطاهای مرتکب شده آنها را شناسایی کرد و با به بکارگیری علوم انسانی و جامعه شناسی نسبت به تحلیل و اتخاذ راهکارهای مناسب اقدام کرد.

هرندی در ادامه هم چنین با اشاره به اجماع نظر بر فقر دانش در نظام فنی و اجرایی پروژه های اجرا، نگهداری و تعمیرات زیرساخت های راه و حمل ونقل، افزود: اقدامات مرکز در سال های اخیر از طریق ارزیابی و صدور گواهینامه فنی، باعث افزایش کیفیت محصولات و فرآورده های زیربنایی در احداث راه و ساختمان در کشور شده است.

به گفته وی، درحوزه آموزش نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درصدد است در گام نخست با طرح چالش ها، هم اندیشی، استانداردسازی و تولید محتوای تخصصی و کاربردی، نسبت به پر کردن شکاف دانش فنی و تخصصی در حوزه های مرتبط اقدام کند و سپس با همکاری سازمان ها و شرکت های مشاور و پیمانکار به ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفه ای مشاغل بپردازد.

محتوی مرتبط: تحول دیجیتال ۲۰۲۴: چگونه جلوتر از اختلال بعدی بمانیم

هرندی ادامه داد: رویکرد مرکز در برگزاری همایش ایمنی راه نیز درک بهتر چالش ها و مسایل ایمنی و ارائه راهکارهای نوین و موثر از طریق محور قرار گرفتن آموزش و انتقال دانش و تجارب موفق در کارگاه های تخصصی برای عوامل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و تعمیر و نگهداری است.

وی در پایان نقش جوامع محلی و مشارکت شهروندان در کنار آموزش و ارتقای مهارت های رانندگی را از دیگر عوامل موثر در بهبود وضعیت ایمنی راه عنوان کرد.

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ایمنی راه با حضور مشاور وزیر در امور طرح های ویژه، مدیران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، پزشکی قانونی، جمعیت ایمنی راه ها و خبرگان بخش ایمنی کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار و مقرر شد همایش و نمایشگاه ایمنی راه به صورت دوسالانه برگزار و دبیرخانه دایمی آن در بخش ایمنی حمل ونقل مرکز تشکیل شود. همچنین آقایان شاهین شعبانی و ناصر رزاق منش به عنوان دبیر کمیته های علمی و اطلاع رسانی انتخاب شدند. اولین دوره همایش نیز نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

  • بهره‌ مندی از هوش مصنوعی در شناسایی نقاط حادثه خیز جاده‌ ای
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا