انقلاب صنعتی چهارمبیگ دیتاپیشنهاد سردبیرکشاورزی هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

نقش کلیدی یکپارچه‌سازی داده‌ها در آبیاری کشاورزی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بخش کشاورزی و بخصوص آبیاری کشاورزی برای مقابله با چالش‌های کمبود آب، افزایش قیمت‌ها و نیاز به رقابت‌پذیری بیشتر، نیازمند تحول عمیقی در هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی داده‌ها دارد.

به گزارش فناوری‌هوشمند و به نقل از wateronline؛ یکپارچه‌سازی داده‌ها که پیشروِ تحول دیجیتال است، به انجمن‌های آبیاری اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های فناوری جدیدی را به کار گیرند که از داده‌ها برای دستیابی به پایداری بیشتر استفاده می‌کند.

مدیریت یکپارچه چرخه آب کار پیچیده‌ای است که شامل مدیریت سیستم‌ها و فرآیندهایی می‌شود که آب آشامیدنی را برای جمعیت جهان و همچنین برای آبیاری کشاورزی، تأمین می‌کند. طبق گزارش بانک جهانی، کشاورزی آبیاری ۲۰ درصد از زمین‌های قابل کشت جهان را تشکیل می‌دهد و ۴۰ درصد از کل تولید غذای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. انتظار می‌رود این ارقام در دهه‌های آینده به دلیل رشد جمعیت، شهرنشینی گسترده و تغییرات آب و هوایی و عوامل دیگر، افزایش یابد. بنابراین، راه‌حل‌های نوآورانه‌ای که مدیریت زیرساخت‌های آبیاری را بهینه می‌سازند و کارایی آب را بهبود می‌بخشند، باید اجرا شوند.

با توجه به این موارد، پیشرفت‌های تکنولوژیکی در این بخش به یکی از مطمئن‌ترین راه‌های پیشرفت تبدیل شده است. حسگرهای از راه دور، اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند ابزار مفیدی برای کمک به کشاورزان برای افزایش کارایی محصول و تقویت پایداری در بخش حیاتی برای امنیت غذایی جهانی باشند. این فناوری‌ها همچنین می‌توانند به کاهش جمعیت در مناطق روستایی کمک کنند.

بیشتر بخوانیم: تولید دیجیتال؛ تعریف و نمونه‌ها

کارشناسان در همین راستا خاطرنشان می‌کنند که تحول دیجیتال فرآیندها؛ یکی از امیدوارکننده‌ترین فرصت‌های فناورانه موجود برای کاهش کمبود آب امروزی است. برخی از مزایای اصلی آن شامل بهبود عملیات و مدیریت کاهش هزینه و افزایش ارزش است. طبق گزارش Global Water Intelligence با عنوان «شتاب به سوی شرکت آب دیجیتال» (۲۰۱۹)، بازگشت سرمایه از خودکارسازی عملیات می‌تواند حدود ۱۴ درصد باشد.

به همین ترتیب، ادغام داده‌ها در راه‌حل‌های فناوری نوآورانه، اولین قدم به سمت مدیریت خودکار و پیشگیرانه در طیف وسیعی از زمینه‌ها مانند آبیاری هوشمند است. به گفته بگونیا تاراونا، متخصص آبیاری در Idrica ( یک شرکت بین‌المللی فناوری بخش آب اسپانیا) در چالش‌های فعلی نیاز به استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر که مدیریت منابع آب را بهینه می‌سازند ضروری است. بنابراین، حسگرها را روی تجهیزات باید نصب کنیم تا انتقال داده‌ای و اطلاعات قدرتمند و بلادرنگ به پلتفرم‌های فناوری انجام شود. می‌توان این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، گزارش‌های تولید و سوابق تاریخی را ذخیره کرد و در نتیجه تقاضا را پیش‌بینی کرد و هر زمان که مقدار خارج از محدوده باشد، هشدار ارسال شود.

مدیریت داده

طبق گفته متخصص شرکت Idrica، درک مزایای این کار قبل از اجرای هر پروژه مبتنی بر داده ضروری است.

یکی از مزایای مستقیم این کار کاهش هزینه های عملیاتی است. تاراونا در این زمینه اشاره کرد و گفت: “عملیات زیرساخت ساده می شود، شبکه های آبیاری از نظر هیدرولیکی کارآمدتر می شوند و مصرف آب و کود بهینه می شود. علاوه بر این، بازده انرژی سیستم های پمپاژ نیز بهبود می‌یابد و ردپای کربن کاهش می یابد.”

بیشتر بخوانیم: پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

به طور خلاصه، سه مزیت اصلی وجود دارد:

  • عملکرد عملیاتی سرویس با بهره گیری از تمام اطلاعات تجهیزات و دارایی‌ها و زیرساخت‌های تحت نظارت افزایش می‌یابد.
  • کاهش NRW (آب بدون درآمد)
  • بهینه سازی مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای مدیریت داده، کاهش هزینه است. به نظر بگونیا تاراونا، کنترل لحظه‌ای لوازم و تجهیزات و به طور کلی تجهیزات و دارایی‌های مستقر ایجاد می‌شود و ادامه داد: «امکان تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌ها در شبکه را فراهم و از آسیب‌های عمده به زیرساخت‌های آبیاری جلوگیری می‌کند و عمر مفید تجهیزات را افزایش می‌دهد.»

در نهایت، به لطف کنترل بیشتر بر مصرف و منابع اختصاص داده شده، نفوذ نیترات به منابع آب زیرزمینی کاهش می‌یابد و به سود محیط‌زیست می‌شود. علاوه بر این با یکپارچه‌سازی داده‌ها و تصاویر به دست آمده از ماهواره؛ رطوبت خاک و شاخص‌های قدرت گیاه مشخص می‌شوند و توصیه های آبیاری متناسب با هر نوع محصول ارائه داده می‌شود. همچنین کاهش ردپای کربن، از طریق افزایش بهره‌وری انرژی نقش مثبتی در پایداری و کمک به محیط‌زیست دارد.

تحول دیجیتال تغییرات عمیقی را در کشاورزی آبیاری به همراه خواهد آورد، اگرچه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی برای ترویج پذیرش و آموزش در زمینه فناوری‌های دیجیتال ضروری است. در این راستا، یک نظرسنجی اخیر که توسط ARAG-ASAJA با ۲۰۰ کشاورز که با محصولات آبیاری کار می‌کنند، انجام شد، نشان داد که اگرچه ۸۷.۲ درصد از آنها می‌دانستند که دیجیتالی‌سازی چیزی است که در میان‌مدت فراگیر می‌شود، اما بسیاری فقدان آموزش و هزینه اجرا را به‌عنوان موانع می‌دیدند.

به هر حال، ادغام داده‌ها در مدیریت مزارع آبیاری قرار است در سال ۲۰۲۴ نقش مهمی داشته باشد، سالی که دولت‌ها همچنان با استفاده از برنامه‌های بازیابی و تحول به دیجیتالی کردن آبیاری سرمایه‌گذاری خواهند کرد. استفاده از پلتفرم‌های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، یکپارچه‌سازی داده‌ها و مکانیسم‌های یادگیری ماشین برای آینده آبیاری هوشمند حیاتی است و پیش‌بینی می شود تقاضا بهتر، و از همه مهم‌تر، کارایی بیشتر مزرعه‌ها با بهبود پایداری را به همراه خواهد داشت.

منبع: Idrica

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا