فناوری در خودرو

قوانین جدید امنیت سایبری اتحادیه اروپا برای خودرو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

قوانین جدید برای امنیت سایبری خودرو در حالی تابستان امسال در اروپا اجرایی خواهد شد که الزامات سخت‌تر ایمنی الکترونیکی، چندین خودروساز را مجبور می‌کند تا محصولات خود را ساده‌تر کنند.

به گزارش دویچه وله، اتحادیه اروپا قصد دارد تهدیدات امنیتی فزاینده مرتبط با فناوری مدرن خودرو، به ویژه در خودروهای الکتریکی (EVs) را متوقف کند. تجهیزات الکترونیکی موجود در خودروها جدا از اینکه به راحتی رانندگان و به ایمنی جاده‌ها کمک می‌کند، بلکه به خودروها و کاربران آنها اجازه می‌دهد تا به طور فزاینده‌ای نظارت شوند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا این تهدید را به رسمیت شناخته‌اند و با مقررات R155 و R156 سازمان ملل متحد که تهدیدات امنیت سایبری ناشی از به روز رسانی نرم افزار در خودروها را مورد توجه قرار می دهد، به این موضوع پاسخ داده‌اند. قوانین جدید الزامات بیشتری را بر شرکت‌های خودروسازی و تامین‌کنندگان آنها تحمیل می‌کند و از هفت جولای در اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

با توجه به مقررات جدید، برخی از تولیدکنندگان در حال حاضر تعدادی از مدل‌ها را از خط تولید خود خارج می‌کنند. برای خودروساز آلمانی فولکس واگن (VW)، این خودرو شامل هاچبک جمع و جور Up و وانت Transporter T6.1 می‌شود.

بیشتر بخوانیم: تولید دیجیتال؛ تعریف و نمونه‌ها

خبرگزاری آلمانی dpa اخیرا گزارش داده خودروساز لوکس پورشه مدل‌های Macan، Boxster و Cayman را در اروپا متوقف می‌کند و آنها را فقط به عنوان نسخه‌های موتور احتراقی در کشورهایی با قوانین آسان‌تر به فروش می‌رساند. آئودی، رنو و اسمارت نیز قصد دارند تولید مدل‌های قدیمی‌تر را متوقف کنند زیرا استانداردهای جدید امنیت سایبری را برآورده نمی‌کنند.

توماس شافر، رئیس برند فولکس‌واگن به DPA گفت که این اقدامات به دلیل هزینه‌های بالای انطباق ضروری است. او می‌گوید: «در غیر این صورت، ما باید یک معماری الکترونیکی کاملاً جدید را ادغام کنیم که بسیار گران خواهد بود». اما ولیان وکنمن، سخنگوی مرسدس بنز، به دویچه وله گفت، این شرکت «به خوبی» برای تغییر به وسایل الکترونیکی ایمن خودرو آماده شده است:  «مقررات جدید هیچ تاثیری بر مجموعه ما ندارد. همه معماری‌های ما الزامات را برآورده می‌کنند و مطابق با R155/R156 سازمان ملل به موقع گواهی می‌شوند یا خواهند شد».

حملات سایبری سال‌های اخیر به چند شرکت بزرگ خودروساز نشان می‌دهد این صنعت از نظر امنیت سایبری چقدر آسیب‌پذیر است. آخرین مورد حمله سایبری به خودروهای الکتریکی آمریکایی تسلا بود که در مارس ۲۰۲۳ مورد هدف قرار گرفتند. در آن زمان، هکرها به نرم افزار خودرو دسترسی پیدا کردند که عملکردهای خودرو مانند بوق زدن، باز کردن صندوق عقب، روشن کردن چراغ های جلو، و راه اندازی سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو را کنترل می‌کردند.

منبع: دویچه وله

بیشتر بخوانیم: پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

  • قوانین جدید امنیت سایبری اتحادیه اروپا برای خودرو
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا