خطرات فناوری

هشدار درباره کلاهبرداری از خانوار‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کلاهبرداران در انگلیس با رخنه در صفحات شخصی کودکان در شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از هوش مصنوعی، صدای فرزندان را تقلید و با فریب دادن والدین با صدای فرزندانشان کلاهبرداری و حساب آنان را خالی می‌کنند.

از لندن، روزنامه دیلی میل نوشت افراد و شبکه‌های متقلب در انگلیس، با رخنه به صفحات شخصی فرزندان در این کشور، فقط با ضبط ۳ ثانیه از گفتار آنان، با استفاده از هوش مصنوعی، صدای کودکان را تقلید می‌کنند. سپس با استفاده از صدای فرزندان، به والدین تلفن و از آنان درخواست می‌کنند تا پول برایشان بفرستند و والدین نیز که با شنیدن صدای تقلید شده، تصور می‌کنند واقعا فرزندانشان پول نیاز دارند، پول را به حساب کلاهبرداران منتقل می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، حتی تازه کارترین افراد متقلب نیز با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند با ضبط صدای یک فرزند، دوست یا خویش به مدت فقط ۳ ثانیه، افراد را فریب دهند و حسابشان را خالی کنند. به نوشته دیلی میل، صدای تقلید شده‌ای که هوش مصنوعی تولید می‌کند، ۸۵ تا ۹۰ درصد مشابه صدای واقعی فرزندان، دوستان یا اقوام است و به راحتی می‌توان وابستگان را فریب داد.

دیلی میل نوشت شماری از افراد و باند‌هایی که تجربه بیش تری دارند می‌توانند با ضبط ۳ ثانیه از صدای یک نفر در شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از هوش مصنوعی و روش جعل عمیق (Deepfake) صدای افراد را تقلید کنند به گونه‌ای که تا ۹۵ درصد، مشابه صدای واقعی آنان باشد.

کارشناسان امنیت اینترنت در انگلیس هشدار می‌دهند والدین باید بسیار مراقب باشند تا در دام جدید افراد تبهکار نیفتند و پولشان را از دست ندهند. به نوشته دیلی میل، پیش از این افراد متقلب با رخنه در تلفن‌های همراه فرزندان، پیامک‌هایی جعلی برای والدین می‌فرستادند و از آنان می‌خواستند فورا مبلغی را به حسابی که اعلام شده بود، منتقل کنند. این روزنامه نوشت ۶۵ درصد از والدین انگلیسی می‌گویند قادر نیستند پیامک یا صدای واقعی فرزندشان را از پیامک و یا صدای جعلی آنان، تشخیص دهند.

کارشناسان امنیت اینترنت در انگلیس می‌گویند به منظور پیشگیری از روش جدید کلاهبرداری، والدین و فرزندان و یا دیگر افراد مورد اعتماد، باید “واژگانی رمز شده” بین خود داشته باشند تا هر زمان لازم شد، از طرفی که پیام تلفنی یا رایانامه ارسال کرده یا زنگ زده است، آن واژگان را بپرسند؛ همیشه پیش از اقدام، حتما از واقعی بودن رایانامه، پیامک دریافتی یا شماره تلفنی که از آن زنگ زده شده است – حتی اگر شماره تلفن یا نشانی رایانامه‌ای آشنا باشد – مطمئن شوند و پیش از اطمینان از درستی منبع تماس، پولی منتقل نکنند.

بنابراین، حتی اگر صدا یا پیام دریافتی کاملا مورد اعتماد باشد، بهتر است آن را قطع کنند و خودشان شخصا به فرزند، دوست یا قوم و خویشی که درخواست پول دارد، زنگ بزنند؛ فرد باید پیش از بازنشر پیامک‌ها در شبکه‌های اجتماعی، چند بار فکر کند و از خود بپرسد: چه کسانی در شبکه‌های اجتماعی با وی در تماسند؟ آیا واقعا همه آن افراد را می‌شناسد و به تک تک آنان اعتماد دارد؟ آیا همه آنانی که با نام و شماره دوستان و خویشان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، واقعی اند؟

هرچه با شمار بیش تری از افراد در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشیم و پیام‌های بیش تری رد و بدل کنیم، خطر افشای هویتمان و در نتیجه، هدف قرار گرفتمان در باند‌های تبهکار، بیش‌تر می‌شود؛ اطلاعات فردی خودتان را باید خودتان در شبکه‌های اجتماعی حفظ کنید تا قربانی افراد و باند‌های کلاهبردار نشوید.

دیلی میل نوشت فقط یک شرکت فعال در حوزه امنیت فضای مجازی اعلام کرده است روزانه بیش از ۱.۵ میلیون تلاش را برای فریب کاربران و خالی کردن حساب مردم با استفاده از هوش مصنوعی، شناسایی و خنثی می‌کند.

منبع: صداوسیما

  • هشدار درباره کلاهبرداری از خانوار‌ها با استفاده از هوش مصنوعی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا