حکمرانی و فناوریهنر و فناوری

هوش مصنوعی نخست وزیر هند را به حماسه باستانی هندوی تبدیل کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 در اوایل ماه مارس، تصویری واقعی از نارندرا مودی، نخست وزیر هند که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود، با سبک «بهیشما پیتاما» از حماسه باستانی هندوی «مهابهاراتا» به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی در اینستاگرام مطرح شد.

« نیلش کریستوفر» در گزارش ۱۲آوریل در الجزیره نوشت، با موهای بلند و مواج خاکستری، علامتی به شکل خورشید روی پیشانی او و زره پوش، تصویری را به تصویر می‌کشد که طرفداران مودی نقش او را در دنیای امروز می‌دانند: حلول فرمانده عالی بهیشما که علیه تهدیدات خارجی می‌جنگید. این تصویر اینستاگرام که توسط صفحه راست‌گرای «هوکاگه مودی سما» ایجاد شد و اولین‌بار در سال۲۰۲۳ منتشر شد، به مدت دو روز در ماه مارس به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی مطرح شد و بیش از ۳۵هزار بازدید را به خود جلب کرد.

بررسی الجزیره از داده‌های Meta Ad Library مربوط به تبلیغات سیاسی در هند در سه ماه گذشته نشان داد که بین ۲۷فوریه تا ۲۱مارس، «هوکاگه مودی سما» نزدیک به ۵۰قطعه از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی از مودی را تبلیغ کرده و آن را به تبلیغ‌کننده اصلی تصاویر ایجادشده مودی توسط هوش مصنوعی در اینستاگرام تبدیل کرده است.

«Meta Ad Library» یک آرشیو عمومی است که میزبان مجموعه‌ای از تبلیغات سیاسی است که روی پلتفرم‌های خودش از جمله اینستاگرام و فیس‌بوک اجرا می‌شوند. موضوع مشترک در تمام تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده، ارزش گذاری مودی به‌عنوان یک رهبر هندو بود. این تصاویر پرطرفدار هوش مصنوعی، مودی را به مثابه حلول «بهیشما»، پسر خدا که کت و شلوار پوشیده است (با استقبال از میراث هندو و شاه «هندو راشترا» بر تاج و تخت او مستقر شده) نشان می‌دهد که میلیون‌ها لایک و بازدید به‌دست آورده است. («هندو راشترا» ایدئولوژی مناقشه‌برانگیز حکومت اکثریت هندوستان است که از اصل پایه سکولار آن فاصله گرفته است.)

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

«عموغ‌دار شارما»، مدرس دانشگاه آکسفورد که در زمینه ارتباطات سیاسی مطالعه می‌کند، به الجزیره گفت: «از طریق این تصاویر، به نظر می‌رسد تلاش برای القای ویژگی حکیمانه و جنگجوی همزمان به مودی است که هر دو هاله یک رهبر سیاسی را ایجاد می‌کند که خستگی‌ناپذیر، شکست‌ناپذیر و فراتر از سرزنش است. بنابراین شایسته وفاداری بی چون و چرای ما است.» اما پست‌های پرکارترین تبلیغ‌کننده آنلاین تصاویر هوش مصنوعی مودی، چالش‌های مربوط به اجرای قوانین مرتبط با هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی را نیز نشان می‌دهد، آن هم در میان ترس از استفاده از تصاویر دستکاری‌شده برای تبلیغات در میان رای‌دهندگانی که ممکن است به‌طور کامل میزان تغییر آن عکس‌ها را درک نکنند.

«متا» از چنین استفاده‌ای آگاه است و قبل از سال انتخاباتی مهم۲۰۲۴، اعلام کرد که از ژانویه، تبلیغات سیاسی در اینستاگرام و فیس بوک که با استفاده از هوش مصنوعی (AI) ایجاد می‌شوند، باید این استفاده را فاش کنند یا خطر ممنوعیت را به جان بخرند.

طبق داده‌های «متا»، هوکاگه مودی ساما در ۳۰روز منتهی به ۲۹مارس، ۵۳۷۷۹۹روپیه هند (۶۵۰۰دلار) برای تقویت ۳۶۳محتوای سیاسی از جمله تصاویر و ویدئوها در صفحه اینستاگرام خود هزینه کرد. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که تقریبا ۱۴درصد از تبلیغات حمایت‌شده که بالغ بر ۵۰تصویر می‌شود، با هوش مصنوعی تولید شده‌اند.همه تبلیغات هوش مصنوعی «هوکاگه مودی سما» پست‌های حمایت‌شده در اینستاگرام بودند و افشای استفاده از هوش مصنوعی از طریق هشتگ‌هایی مانند#aiartwork، #midjourneyart، #midjourneyai  و موارد دیگر بود. Midjourney که به نظر می‌رسد هشتگ‌ها به آن اشاره می‌کنند، یک برنامه هوش مصنوعی مولد محبوب است.

اما «متا» به الجزیره گفت که هشتگ‌ها برای تبلیغاتی که به‌صورت دیجیتالی ایجاد یا تغییر داده شده‌اند، افشای قابل قبولی نیستند. در مواردی که تبلیغ‌کنندگان باید فاش کنند که محتوای آنها به‌صورت دیجیتالی ایجاد شده یا تغییر یافته است، متا برچسبی را اضافه می‌کند که نزدیک « Paid for by» می‌گوید « Digitally created» از جمله در Ad Library.چنین برچسب‌هایی در حال حاضر در تبلیغات هوش مصنوعی «هوکاگه مودی سما» وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

همان‌طور که الجزیره پیش‌تر گزارش داد، کمپین‌های انتخاباتی هند وسیله‌ای برای انتشار آهسته تصاویر و ویدئوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، از جمله از طریق رستاخیز رهبران سیاسی مرده توسط هوش مصنوعی و استفاده از آنها به‌عنوان هنر تبلیغاتی در حساب‌های رسمی احزاب بوده است. به‌رغم تهدید اطلاعات نادرست انتخاباتی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، دیپ فیک‌ها منحصرا برای فریب رأی‌دهندگان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در عوض، هوش مصنوعی مولد برای ساخت یک روایت انتخاب شده است.

منبع: دنیای‌اقتصاد

  • هوش مصنوعی نخست وزیر هند را به حماسه باستانی هندوی تبدیل کرد

بیشتر بخوانیم: رقیب OpenAI، چت‌بات قدرتمند خود به نام کلود ۳ را معرفی کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا