صنعت هوشمند

فناوری‌های دیجیتال و مدل‌های نوین در کسب وکارهای دریا محور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
امیر خدادادهمدانی

تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر بخش دریایی و درک نحوه ایجاد نوآوری به کمک استارت آپ‌ها در صنایع دریایی و همچنین شناسایی زمینه‌هایی از فرصت‌های مشارکتی صنایع ترتیب داد.

بهره‌مندی از علوم و فنون نوین در عرصه دریا امروزه به عنوان یکی از مرز‌های دانش محسوب می‌شود، تاجاییکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری و حرکت به سمت داخلی‌سازی تجهیزات و شناور‌های موردنیاز در حوزه‌های دریایی و کشف فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی آن، از لوازم ارتقای سطح علم و فناوری در بخش دریاست.

 بر اساس آمار‌های موجود حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مرتبط با کسب‌وکار‌های دریایی است این در حالی است که در دنیا کشور‌هایی وجود دارند که تولید ناخالص آن‌ها از دریا به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

اهمیت این موضوع تاحدی است که رهبری در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

در بند ۶ این سیاست‌های ابلاغی بر تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی تاکید شده است؛ بنابراین با توجه به نیاز‌های نوظهور مشتریان، فناوری‌ها و مدل‌های تجاری جدید، استارت آپ‌ها ابزار‌های عالی هستند که صنعت دریایی می‌توانند از آن‌ها الهام بگیرد.

استارت آپ‌هایی که در حوزه صنایع دریایی فعالیت می‌کنند، تیم‌هایی هستند که سعی می‌کنند مدل‌های تجاری تکرارپذیر و مقیاس پذیر را برای حل مشکلات در زنجیره ارزش صنایع دریایی شناسایی کنند. این شرکت‌ها می‌توانند روش‌های جدید استفاده از فناوری‌های دیجیتال و مدل‌های نوین کسب وکار را آزمایش کنند تا منافع مالی را با هزینه بسیار کمتری نسبت به شرکت‌های شناخته شده این صنایع بدست آورند.

در این بین ۶ کشور پاناما، فیلیپین، امارات، سنگاپور، هلند و کره جنوبی سنگ بنای توسعه خود را به میزان قابل توجهی بر مبنای توسعه دریامحور پایه گذاری کرده اند.

البته دریاگریز بودن کشور ما در سال‌های گذشته باید اصلاح شود و با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر (۸۸۰ کیلومتر شمال و ۴۹۰۰ کیلومتر جنوب) خط ساحلی و دارا بودن مرز آبی با ۱۲ کشور از ۱۵ کشور همسایه، توجه و اجرای سیاست‌های دریامحور ابلاغی رهبرحکیم انقلاب بیشتر مورد توجه باشد.

فرصت‌های جدید فناوری‌های دیجیتال در دریا

اکنون هم که یکی از کارکرد‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی کشورمان، مطالعه تطبیقی و استفاده از تجربیات موفق دیگر کشور‌ها در حوزه سیاست‌های دریامحور است باید گفت که مجمع جهانی دریایی Forum Maritime Global، با همکاری استارتاپ Innovation Rainmaking، در سال‌های گذشته دو کارگاه در سنگاپور و در هامبورگ با هدف بحث در مورد تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر بخش دریایی و درک نحوه ایجاد نوآوری به کمک استارت آپ‌ها در صنایع دریایی و همچنین شناسایی زمینه‌هایی از فرصت‌های موجود پس از اعتبارسنجی با مخاطبان گسترده تر، جهت راه اندازی فعالیت‌های ساختاری مشارکتی صنایع ترتیب داد.

در این کارگاه‌ها نمایندگانی از بخش‌های مختلف صنعت دریایی از جمله مالکان کشتی، مدیران کشتی، بنادر، مؤسسات رده بندی، امور مالی و همچنین نمایندگانی از دولت و سازمان‌های بین المللی گرد آمدند؛ تا تمام ذینفعان بتوانند جهت بهره برداری از بسیاری از فرصت‌های شناسایی شده در این صنایع، همکاری و اقدام مناسب انجام دهند.

صاحب نظران در این کارگاه بیان کردند که شرکت‌هایی که موفق به استفاده از فرصت‌های جدید با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی می‌شوند، این فرصت را خواهند داشت که جریان‌های درآمدی جدیدی تولید کنند که می‌تواند از جریان‌های درآمد کسب وکار‌های اصلی سنتی پیشی بگیرد و منجر به ارزشگذاری بالاتر و دسترسی آسانتر به سرمایه شود. همچنین شناسایی فرصت‌های جدید با استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند به بهبود عملکرد صنایع دریایی کمک کند و در نتیجه به صنعت پایدارتر از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کمک کند.

در این بین روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهور، بهره مندی از فناوری برای توسعه سیاست‌های دریامحور را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشته که «حوزه اقتصاد دریا حوزه بسیار بزرگی است که متاسفانه در سال‌های قبل به آن توجه نشده بود. در تمام دنیا، اقتصاد‌های بزرگ، کنار دریا شکل می‌گیرند و موضوع حمل و نقل یکی از پر رونق‌ترین و پر بازارترین اقتصاد‌های جهان به شمار می‌رود؛ البته در کشورمان توجه به اقتصاد دریایی اخیرا آغاز شده است و معاونت علمی برنامه جدی در همه حوزه‌های اقتصاد دریا دارد و امید است در سال‌های پیش رو، شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه رونق بیشتری بیابند.»

منبع: جوان‌آنلاین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا