پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"هوش مصنوعی مولد

مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
توسط مارک زائو-ساندرز

هوش مصنوعی مولد (GenAI) کاربردهای بسیاری دارد که بخش وسیعی از زندگی شخصی و کاری ما را پوشش می دهد. تیم نویسنده با بررسی هزاران نظر در سایت هایی مانند ردیت و کورا متوجه شد که استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد به اندازه مشکلات مختلفی که در زندگی با آنها روبرو می شویم، گسترده است.

آنها ۱۰۰ دسته استفاده از هوش مصنوعی مولد را شناسایی کردند که در شش موضوع اصلی دسته بندی می شوند و به ما تصویری کلی از کاربردهای فعلی GenAI می دهند:

  • کمک فنی و عیب یابی (۲۳%)
  • ایجاد و ویرایش محتوا (۲۲%)
  • پشتیبانی شخصی و حرفه ای (۱۷%)
  • آموزش و پرورش (۱۵%)
  • خلاقیت و تفریح (۱۳%)
  • تحقیق، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری (۱۰%)

هوش مصنوعی مولد فراتر از هیجان اولیه: به دنبال استفاده های واقعی در دنیای واقعی

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از هارواردبیزینس ریویو، کمی بیش از یک سال از زمانی که هوش مصنوعی مولد (GenAI) به جریان اصلی زندگی وارد شد می‌گذرد. در این مدت، با موجی از هیجان در مورد کاربرد فعلی و تأثیر آتی مدل‌های زبان بزرگ (LLM) روبرو شده‌ایم. این ابزارها در حال حاضر صدها میلیون کاربر هفتگی دارند، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری سهم چند تریلیون دلاری در اقتصاد داشته باشد و اکنون رقبای معتبر و فزاینده‌ای برای OpenAI وجود دارد.

با این حال، نگرانی‌های زیادی نیز وجود دارد. داستان‌های ترسناک شرکتی، محدودیت‌های سیاستی و خطاهای خروجی این فناوری (توهم) به طور قابل درکی باعث توقف افراد در به‌کارگیری GenAI می‌شود و ترس عمومی از فناوری به این معنی است که اکثر مردم در سطح جهانی هنوز آن را امتحان نکرده‌اند. حتی در میان یک میلیارد نیروی کار دانش‌محور جهان، تنها ۱۰ درصد از چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی مولد (که از ۶۰ درصد سهم بازار برخوردار است) به طور منظم استفاده می‌کنند. بسیاری از کسانی که از آن استفاده کرده‌اند، شکایت دارند که به سادگی مفید نیست: «با فکر کردن به چت‌بات‌ها، هیچ مورد استفاده‌ای در زندگی‌ به ذهنم نمی‌رسد و همه دربارهٔ آن دیوانه شده‌اند». برخی دیگر از این موضوع که این فناوری اشتباه می‌کند، دلسرد شده‌اند: «آنقدر با اطمینان در مورد مسائل زیادی اشتباه می‌کند که باعث می‌شود نسبت به تمام پاسخ‌هایش شک کنم»، کاربر دیگری اینگونه گفت.

بیشتر بخوانیم: امنیت بیشتر  ChatGPT با تایید دو مرحله‌ای ۲FA

از طریق ده‌ها مکالمه با رهبران کسب‌وکار و مدیران ارشد یادگیری در سراسر جهان، به این برداشت قوی رسیده‌ایم که چیزی که کمبودش احساس می‌شود، موارد استفاده واقعی، ملموس و مبتنی بر دنیای واقعی است. آیا مردم واقعاً از ابزارهایی نظیر هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند؟ آیا راه‌هایی برای GenAI پیدا کرده‌اند تا به آن‌ها در سبک‌تر کردن حجم کاری، افزایش بهره‌وری و تفکر در مورد مشکلات به روش‌های جدید کمک کند؟ وب پر از نمونه‌های سطحی مانند «خلاصه کردن متن» یا «تولید محتوای بازاریابی» یا «بررسی کد» است. اما این عبارات کلی به نظر می‌رسند و برای جذب افراد ناآشنا کاربرد چندانی انجام نمی‌دهند. نکته کلیدی – و هیجان‌انگیز – در جزئیات آن نهفته است.

برای اینکه جزئیات بیشتری در مورد موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد پیدا کنیم، شرکت «فیلترد تکنولوژیز»، در وب برای یافتن نمونه‌های عینی از به کارگیری GenAI در دنیای واقعی کاوش کرد. ما قبلاً این کار را با «نکات اکسل» و «نکات بهره‌وری» انجام داده بودیم. ما به دنبال موارد استفاده خاصی از افرادی بودیم که در زندگی شخصی یا کاری خود از LLMها (مدل‌های زبان بزرگ) سود می‌برند.

مشخص شد که گنج واقعی در اعماق انجمن‌های آنلاین محبوب (کورا، ردیت و غیره) نهفته است. به طور خاص، ردیت منبع غنی برای این مطالعه و همچنین برای خود LLMهاست؛ ۱۰٪ از درآمد شرکت اکنون با فروش محتوای تولید شده توسط کاربر به عنوان داده آموزشی به LLMها، پیش از عرضه اولیه سهام (IPO) مورد نظر، ایجاد می‌شود.

من و تیمم برای گزارش خود ده‌ها هزار پست را فیلتر کردیم. حجم داده‌ها مهم بود. زباله‌ای که از تعاملات آنلاین عمدتاً ناشناس که انتظار می‌رفت، فراوان بود: بیهودگی، تکرار، کنایه، سوءاستفاده و موارد دیگر. اما الماس‌های تراش‌نخورده زیادی هم در میان آن‌ها وجود داشت. با جستجوی این نمونه‌های اصیل، غنی و اغلب خنده‌دار، دسته‌های مورد استفاده کشف شد که در نهایت تعداد آن‌ها به خوبی از ۱۰۰ فراتر رفت. برای هر دسته، تعداد داستان‌هایی که پیدا کردیم را شمارش کردیم و این (به همراه برخی ارزیابی‌های تخصصی) به یک عامل اصلی در مرتب‌سازی لیست تبدیل شد. ما برای راحتی و کنجکاوی شما، تعدادی از نمونه‌های اصیل، مثبت و روشنگر را در زیر آورده‌ایم.

یافته‌های ما

هوش مصنوعی مولد کاربردهای بسیاری دارد که بخش وسیعی از زندگی شخصی و کاری ما را پوشش می‌دهد. استفاده از این فناوری به اندازه مشکلات مختلفی که در زندگی با آنها روبرو می‌شویم، گسترده است. ۱۰۰ دسته‌ای را که شناسایی کردیم به شش موضوع اصلی تقسیم کرده‌ایم که تصویری کلی از کاربردهای فعلی GenAI به ما می‌دهد:

  • کمک فنی و عیب یابی (۲۳٪)
  • ایجاد و ویرایش محتوا (۲۲٪)
  • پشتیبانی شخصی و حرفه‌ای (۱۷٪)
  • یادگیری و آموزش (۱۵٪)
  • خلاقیت و تفریح (۱۳٪)
  • تحقیق، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری (۱۰٪)

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

کاربردهای گسترده هوش مصنوعی مولد: از سرگرمی تا کسب و کار

این موضوعات بلافاصله نشان دهنده کاربرد گسترده این فناوری است. GenAI را می‌توان برای کار و تفریح، برای فعالیت‌های خلاقانه و همچنین فنی مورد استفاده قرار داد. این فناوری می‌تواند به ما در تفکر، یادگیری، انجام کار، حل مسائل، خلق آثار جدید و لذت بردن کمک کند.

ما نمونه‌هایی را پیدا کردیم که هم برای افراد و هم برای سازمان‌ها قابل اعمال است.

البته، این لیست از نمونه گزارش‌های افراد عادی که کارهای معمولی را با استفاده از هوش مصنوعی مولد بهتر، سریعتر یا با خوشحالی بیشتری انجام می‌دهند، گردآوری شده است. افراد می‌توانند لیست را مرور کنند و ببینند چه چیزی توجه آن‌ها را جلب می‌کند (یا متوجه شوند که استفاده‌ای فراتر از آنچه در زیر ذکر شده است، پیدا کرده‌اند). با توجه به حجم لیست، به احتمال زیاد موارد استفاده‌ای را پیدا خواهید کرد که به زندگی کاری یا خانگی خود بیاورید.

کسب و کارها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر شما یکی از اولین شرکت‌هایی هستید که از این فناوری استفاده می‌کنید (به احتمال زیاد با مشارکت entrenched supplier، مایکروسافت و Copilot)، باید کارکنان خود را به تعامل با این فناوری تشویق کنید. اگر سازمان شما در حال حاضر رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش گرفته است، باید بدانید که بسیاری از کارمندان شما به هر حال از آن استفاده می‌کنند. اذعان و مهار این کنجکاوی پنهان، به روشی که با سیاست‌های فناوری سازمان شما همسو باشد بهتر از صرفاً ممنوع کردن آن در عمل است. همانطور که نول راسل، از مدیران ارشد هوش مصنوعی اشاره می‌کند، «در سال دوم هوش مصنوعی مولد، شرکت‌ها شروع به پرسیدن سؤالات سخت‌تری کرده‌اند که قبلاً با اشتیاق سرکوب می‌شدند، مانند امنیت، دقت، انصاف و عملکرد. موارد استفاده، درک، بررسی و بلوغ لازم برای رسیدن به مقیاس سازمانی را هدایت می‌کنند.» اگر می‌توانید در جلب رضایت افراد و رهبران نقش داشته باشید، شاید این لیست به شما در متقاعد کردن ذینفعان و صاحبان قدرت کمک کند.

بیشتر بخوانیم: ایلان ماسک می‌گوید xAI این هفته Grok را به صورت متن باز منتشر خواهد کرد.

کاری که کاربران انجام می دهند

در اینجا چند نمونه از ۱۰۰ مورد استفاده، با یک نقل قول برای هر کدام آورده شده است. لیست کامل در انتهای این مقاله آمده است.

  • ایده پردازی (مورد #۱): “من عاشق آن برای طوفان فکری هستم زیرا مانند یک هم تیمی عالی است. می‌تواند با من همگام شود و روی ایده‌های بن‌بست گیر نمی‌کند و می‌تواند خلاصه‌ای از آنچه به دست می‌آوریم ارائه دهد تا بعداً ارائه یا به آن رجوع شود.”
  • جستجوی خاص (مورد #۲): “یک شیرینی خاص وجود داشت که مادربزرگم به من می‌داد و من واقعاً طعم و بافت آن را دوست داشتم و تا عصر یک روز به فروشگاه مواد غذایی نگاه کرده بودم و فایده‌ای نداشت … تصمیم گرفتم که شاید مفید باشد از ChatGPT برای کمک درخواست کنم … اسنک‌ولز بود.”
  • ویرایش متن (مورد #۴): “من از آن برای بررسی سوگیری‌های خودم در مقالات عقیده‌ای و سخنرانی‌ها و سایر مطالب سیاسی استفاده می‌کنم. اگر چیزی باعث می‌شود احساس قوی داشته باشم، آن را در ChatGPT کپی می‌کنم و از آن می‌خواهم تا مغالطه‌ های منطقی و اطلاعات غلط احتمالی موجود در متن را به من بگوید. این یک بررسی غریزی فوق‌العاده است!”
  • پیش‌نویس ایمیل (مورد #۱۱): “من در بخش روابط با سرمایه‌گذار کار می‌کنم و زمانی که با استفاده از ChatGPT برای نوشتن پیش‌نویس ایمیل‌ها صرفه‌جویی کرده‌ام تقریباً غیرقابل اندازه‌گیری است.”
  • توضیح‌دهنده‌های ساده (مورد #۱۲): “همچنین در توضیح مفاهیم به افراد غیر مهندس بسیار بهتر از ما مهندسان عمل می‌کند. به طور پیش فرض در سطح کلاس پنجم می‌نویسد، که برای بسیاری از افرادی که با آنها در محل کار تعامل داریم عالی است.”
  • فرمول‌های اکسل (مورد #۱۴): “برای تطبیق داده‌ها از افراد کمتر فنی، مجبور هستم فرمول‌های زیادی از vb و اکسل بنویسم. ChatGPT به انجام کارهای ۴۵ دقیقه‌ای در حدود سه تا پنج دقیقه کمک می‌کند.”
  • شکایت کردن (مورد #۲۳): “یک کارواش ماشین شاسی بلند همسرم را خراب کرد و از پرداخت هزینه آن امتناع کرد، بنابراین GPT یک نامه تقاضا برای من نوشت و من آنها را به دادگاه دعاوی کوچک بردم.”
  • ایجاد ارزیابی (مورد #۲۶): “برخی از مدیران را می‌شناسم که از آن برای کمک به ایجاد و تقویت گزارش‌های ارزیابی عملکرد کارمندان خود استفاده می‌کنند.”
  • ویرایش اسناد حقوقی (مورد #۴۴): “یک توافقنامه سطح خدمات طولانی و بیش از حد پیچیده برای یک قرارداد SaaS را به آن دادم و از آن خواستم تا آن را دوباره بنویسد تا ساده‌تر و قابل هضم شود. اصطلاحات مهم SLA را حفظ کرد اما متن را تا ۷۰ درصد فشرده کرد.”
  • نمونه‌گیری داده (مورد #۸۵): “برای تولید داده‌های نمایشی عالی است. اگر به تعدادی نام شرکت جعلی یا نام مشتری یا کد محصول نیاز دارید، ChatGPT در استخراج چنین مواردی عالی است.”

این نکته قابل توجه است که رایج‌ترین مورد استفاده، تولید ایده است. ما به طور طبیعی فکر می‌کنیم محتوا (متن، تصاویر، داده‌های مصنوعی) خروجی مورد انتظار از هوش مصنوعی مولد است – این تقریباً در تعریف آن گنجانده شده است. اما به نظر می‌رسد که در دنیای واقعی، مردم مفهوم گسترده‌تری از آنچه این فناوری تولید می‌کند، ایجاد کرده‌اند و این شامل ایده‌ها نیز می‌شود. این فقط یک بازی با کلمات نیست. از آنجایی که ایده‌ها خروجی نهایی نیستند، در این مورد استفاده، هوش مصنوعی مولد از فرآیندهای نیمه‌خودکار و نیمه‌دستی موجود پشتیبانی می‌کند به جای اینکه آنها را با اتوماسیون کامل جایگزین کند. این مورد در مورد هر یک از ۱۵ مورد استفاده یادگیری و آموزشی در لیست نیز صادق است. چنین همکاری انسان و ماشین برای اکثریت محتاط، کم‌تر تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. در واقع، تقریباً برای تک تک موارد استفاده در لیست، یک انسان در جایی در حلقه وجود دارد تا نتایجی را که هوش مصنوعی تولید می‌کند بررسی، تأیید و استفاده کند.

تحلیل ما همچنین نشان می‌دهد که خدمات حرفه‌ای گران‌قیمت اکنون برای افراد بسیار بیشتری قابل دسترس است، ۱۳ مورد در لیست در مورد حقوق، کد نویسی یا پزشکی است. اسناد حقوقی را می‌توان بدون نیاز به استخدام وکیل یا پرداخت هزینه، درک کرد، ویرایش کرد و از ابتدا تهیه کرد. کد را می توان در عرض چند ثانیه نوشت، بررسی کرد و تولید کرد. مردم همچنین با هوش مصنوعی مولد از متخصصان پزشکی صرف‌نظر می‌کنند. کارشناسان گران هستند، برای بسیاری غیرقابل دسترس هستند و به طور معمول به صورت شبانه‌روزی و در صورت تقاضا در دسترس نیستند. وب نیز قادر به ارائه مشاوره و پشتیبانی شخصی نیست. بنابراین، مردم شروع به دیدن هوش مصنوعی مولد به عنوان بهترین در هر دو گزینه می‌کنند: ارزان، در دسترس، همیشه فعال، آنی و شخصی‌سازی‌شده. (البته، در اینجا نیز باید احتیاط کنیم. این مدل‌ها، اگرچه پیشرفته هستند، اما همیشه به طور کامل دانش ظریف، مبتنی بر زمینه و ملاحظات اخلاقی در حال بازی را درک نمی‌کنند و بنابراین گاهی اوقات توصیه‌ها و نتایج بیش از حد ساده یا نادرست ارائه می‌دهند.)

بیشتر بخوانیم: رقیب OpenAI، چت‌بات قدرتمند خود به نام کلود ۳ را معرفی کرد

این لیست دارای تعادل تقریباً مساوی از نمونه‌های کاری و تفریحی است. در واقع، برای بسیاری از موارد استفاده، ما هر دو نمونه را پیدا می‌کنیم، مانند ترجمه زبان (#۱۸)، نوشتن نامه رسمی (#۳۱) و راستی‌آزمایی (#۵۲). جرد اسپاتارو، معاون شرکت مایکروسافت، بخش هوش مصنوعی در محل کار، موافق است که نمونه‌های غیرکاری در این مرحله اولیه مهم هستند. او می‌گوید: «یکی از چیزهایی که ما از مشتریان خود یاد می‌گیریم، اهمیت ارائه راهنمایی واضح و عملی در مورد نحوه شروع با هوش مصنوعی است». این تحقیق تا حد زیادی به مردم کمک می‌کند تا بفهمند چگونه هوش مصنوعی را در زندگی روزمره خود ادغام کنند تا بتوانند از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوند.

فهرست موارد استفاده تکامل خواهد یافت. این فناوری در حال توسعه است و همچنین نبوغی که مردم برای به کارگیری آن به کار می‌گیرند. در واقع، یکی از نکات اصلی این مقاله تشویق آزمایش معقول، ایمن، و به طور ملموس مفید هوش مصنوعی مولد است. اما من همچنین تصور می‌کنم که تعداد قابل توجهی از این لیست دائمی هستند زیرا از فعالیت‌های جاودانه مانند یادگیری، برقراری ارتباط و تفکر حمایت می‌کنند.

این نمونه ها می توانند به ما کمک کنند تا بهتر درک کنیم که این فناوری واقعاً در زندگی شخصی و حرفه ای افراد ارزش آفرینی می کند. با هر فناوری جدید محبوب، طرفداران و مخالفان زیادی وجود دارند، مانند دو فرد شکاک در ابتدای این مقاله. با این حال، در نهایت چه کسی برنده خواهد شد؟ جشن خوشحالانه اشتباه هوش مصنوعی فعلاً مقاومت ناپذیر است و در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. اما در حالی که جذابیت این دیگری محو خواهد شد، داستان های واقعی هوش مصنوعی در کمک به زندگی انسان ها باقی خواهد ماند و گسترش خواهد یافت. همانطور که یک علاقه مند گفت: “افرادی که آن را مفید نمی دانند، به سادگی نحوه استفاده از آن را به درستی درک نکرده اند.” دیگری با لحنی تندتر گفت: «آن ۵ درصد یا هر کسی که از آن به طور مؤثری استفاده می کند، بقیه را نابود خواهند کرد.»

مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟ک1
  • مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا