حکمرانی و فناوریفناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی حوزه حقوقی و قضایی را متحول می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

عالی‌ترین مقام قضایی ایالات متحده، درباره تأثیر هوش مصنوعی بر سیستم قضایی و حقوقی صحبت کرد و خواستار احتیاط شد.

جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ایالات متحده، در گزارش پایان سال خود که به تازگی منتشر شده، درباره‌ مزایا و خطرات بالقوه‌ هوش مصنوعی در سیستم حقوقی اظهار نظر کرد.

رابرتز ضمن اشاره به ظرفیت هوش مصنوعی برای گسترش دسترسی به عدالت و ایجاد انقلابی در تحقیقات حقوقی هشدار داد که قضات و وکلا لازم است درباره‌ این فناوری درحال بلوغ احتیاط کنند چراکه شیوه‌ کار آن‌ها را کاملاً متحول می‌کند.

رابرتز در گزارش ۱۳ صفحه‌ای خود لحن دوگانه‌ای داشت. رئیس دیوان عالی ایالات متحده از طرفی، هوش مصنوعی را برای افزایش دسترسی به عدالت برای اصحاب دعوای فقیر، متحول کردن تحقیقات حقوقی و کمک به دادگاه‌ها در حل و فصل سریع‌تر و ارزان‌تر پرونده‌ها می‌داند و در عین حال به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و ناتوانی فناوری فعلی در تکرار اختیارات انسانی اشاره می‌کند.

رابرتز نوشت: «پیش‌بینی می‌کنم که قضات انسانی برای مدتی در حاشیه قرار گیرند؛ اما با همان اطمینان پیش‌بینی می‌کنم که کار قضایی  به ویژه در سطح محاکمه به طور قابل توجهی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.

تفسیر رئیس دادگاه مهم‌ترین بحث و واکنش او تا به امروز در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر قانون است و همزمان با تعدادی از دادگاه‌های بدوی است که در مورد بهترین روش انطباق با فناوری جدیدی که قادر به قبولی در آزمون وکالت است و همچنین مستعد تولید ادعاهای ساختگی است، بحث  و تحلیل می‌کند. 

رابرتز تاکید کرد که هر گونه استفاده از هوش مصنوعی مستلزم احتیاط و فروتنی است.

وی به نمونه‌ای اشاره کرد که پیش‌تر وکلا در رویه‌های قضایی جعلی نشأت‌گرفته از توهمات هوش مصنوعی استناد کرده بودند.

به عنوان مثال، مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، هفته گذشته در اسناد دادگاهی که مهر و موم نشده بود، گفت به اشتباه استناد‌های جعلی ایجادشده توسط هوش مصنوعی را در پرونده‌ قضایی وارد کرده و بدین ترتیب هوش مصنوعی به پرونده رسمی دادگاه راه یافته است.

منبع: آنا به نقل از رویترز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا