رباتیک

شرکت تسلا از نسل دوم ربات انسان‌نمای «آپتیموس» رونمایی کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شرکت تسلا از نسل جدید ربات انسان‌نمای «آپتیموس» خود رونمایی کرده که نسبت به نمونه‌های پیشین، توانمندتر شده است.

شرکت تسلا از نسل دوم ربات انسان‌نمای «آپتیموس» رونمایی کرده است. این ربات نسبت به نسل پیشین خود ۱۰ کیلوگرم سبک‎‌تر و ۳۰ درصد سریع‌تر و بسیار توانمندتر است. همچنین شیوه راه رفتن آپتیموس بسیار شبیه‌تر به انسان شده و به نظر می‌رسد تیم رباتیک شرکت تسلا به شکل تمام در حال پیاده‌سازی ایده‌های ایلان ماسک روی طراحی این ربات است.

 تقریبا بیش از دو سال است که ایلان ماسک اعلام کرد شرکت تسلا به صنعت رباتیک وارد شده است. تا مارس سال جاری میلادی، این شرکت از ربات جدید آپتیموس رونمایی کرد که دارای قابلیت‌های قابل توجهی بود و حدود ۱۰ ماه بعد، نسل دوم ربات آپتیموس معرفی شد.

آپتیموس جدید دارای حس‌گر لمسی در انگشتانش است که باعث می‌شود اشیا را به شکل طبیعی‌تری حرکت دهد و این ویژگی‌ها، ربات تسلا را بیش از همیشه به ویژگی‌های انسانی نزدیک کرده است. در ویدئویی که در حساب شرکت تسلا منتشر شده است، این ربات با دست‌های جدیدی دیده می‌شود که به آن اجازه می‌دهد کارهای ظریفی مانند پختن تخم مرغ را انجام دهد.

اگرچه به نظر می‌رسد ربات آپتیموس از لحاظ پیشرفت و قابلیت حرکات نمایشی، هنوز فاصله قابل توجهی با ربات‌ اطلس شرکت بوستون داینامیکس دارد، اما نسل جدید ربات تسلا بسیار چشمگیر است و سرعت ارتقای سخت‌افزاری آن فوق‌العاده بوده است.

اما ربات اطلس برای تولید انبوه طراحی نشده است و ماسک و تسلا ثابت کرده‌اند مانند سایر محصولاتشان، در این زمینه نیز دارای نوآوری هستند.

هر اندازه هم که ربات تسلا از لحاظ سخت‌افزاری پیشرفت کرده باشد، چالش اصلی مربوط به انجام وظایف تکراری به شکل درست و مداوم است و این زمانی است که شرکت‌های سازنده ربات‌های انسان‌نما می‌توانند مدعی شوند که در حال ایجاد یک تغییر بزرگ در جهان هستند.

تسلا هدف خود را ساخت رباتی انسان‌نما قرار داده که قادر است به انجام کارهای ناامن، تکراری یا خسته‌کننده بپردازد. بنیان‌گذار تسلا گفته بود: «من فکر می‌کنم این ربات پتانسیل آن را دارد که اهمیت‌اش با گذشت زمان از تجارت خودرو بیشتر شود». در کتاب زندگینامه رسمی ایلان ماسک که در اوایل سال جاری منتشر شد نیز آمده بود که او به کارمندانش گفته ربات آپتیموس کلید تبدیل تسلا به یک شرکت ۱۰ تریلیون دلاری است.

برای پی بردن به سرعت پیشرفت این ربات‌ها می‌توان به شرکت تویوتا اشاره کرد که به ربات‌ها آموزش می‌‎دهد چگونه از ابزار استفاده کنند و وظایف موجود در آشپزخانه را انجام دهند. همچنین هوش مصنوعی بصری می‌تواند با تماشای انسان طی تنها چند ساعت توانایی‌های جدیدی پیدا کند. سرعت پیشرفت صنعت رباتیک در سال ۲۰۲۳ بسیار خارق‌العاده بوده است.

منبع: اکوایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا