اپلیکیشن و نرم افزارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی دال ای DALL-E چیست و چگونه کار می‌کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در دنیایی که به طور روزافزونی توسط هوش مصنوعی شکل می‌گیرد و جلو می‌رود، یک نوآوری پیشگامانه از OpenAI ظهور کرده است: دال ای DALL-E، این مدل هوش مصنوعی، که قابلیت‌های بسیار جذابی دارد، تصاویر واضح، با کیفیت بالا و دقیق را از توضیحات متنی تولید می‌کند و جهشی قابل‌توجه در نقش هوش مصنوعی در حوزه‌های هنری خلاقانه نشان می‌دهد.

ورود هوش مصنوعی دال ای DALL-E نه تنها مهارت فنی هوش مصنوعی مدرن را به نمایش می‌گذارد، بلکه گفت‌وگوی عمیقی را در مورد تلاقی فناوری و هنر در عصر دیجیتال ایجاد می‌کند. در این مقاله‌ توضیح می‌دهیم که هوش مصنوعی دال-ای چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چرا این‌قدر قابل‌توجه است؟ چطور از هوش مصنوعی DALL-E استفاده کنیم؟ در ضمن نمونه تصاویر تولیدشده توسط دال ای را برایتان می‌گذاریم.

هوش مصنوعی دال ای DALL-E چیست؟

دال ای DALL-E یک مدل هوش مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته و نام خود را از هنرمند مشهور سورئالیست سالوادور دالی و شخصیت محبوب پیکسار WALL-E گرفته است که تجسم ترکیبی از خلاقیت و هوش مصنوعی است. DALL-E برای تولید تصاویر از توضیحات متنی آموزش دیده و محصولی از یادگیری ماشینی پیشرفته است، زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی که بر ساختن سیستم‌هایی متمرکز است که قادر به یادگیری و بهبود تجربه هستند. توانایی منحصربه‌فرد هوش مصنوعی دال ای در درک و ترجمه پیام‌های متنی به تصاویر بصری خیره‌کننده، بسیار شگفت‌انگیز است و باعث تعجب کاربران می‌شود. معماری منحصربه‌فرد دال ای و وجود مجموعه داده عظیم شامل تصاویر متنوع، به آن اجازه می‌دهد تا انواع شگفت‌انگیزی از تصاویر، از واقعی تا کاملا تخیلی را با جزئیات ایجاد کند.

امروزه کسب‌وکارهای زیادی به محتواهای  تصویری وابسته هستند و در سایت، وبلاگ و سوشال مدیا باید از تصاویر جذاب برای جذب مخاطب استفاده کنند. در این راستا می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن دارید را به هوش مصنوعی دال ای بگویید و خیلی سریع تصاویر جذابی تحویل بگیرید.

استفاده از DALL-E 3 در ChatGPT 4

در حال حاضر می‌توانید از آخرین نسخه‌ی دال ای یعنی DALL-E در چت جی پی تی ۴ استفاده کنید. البته اکانت ChatGPT 4 رایگان نیست و باید به صورت ماهانه یا سالانه اشتراک بخرید. اگر هم مشکل پرداخت ارزی دارید، یا باید از دوست و آشنایی در خارج کشور کمک بگیرید یا از سایت‌های واسطه پرداخت ارزی استفاده کنید.

چرا هوش مصنوعی دال ای محبوب است؟

محبوبیت بالای DALL-E از قابلیت‌های چشمگیر آن در تولید تصویر خلاقانه ناشی می‌شود. در این‌جا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا DALL-E تا این حد مورد توجه قرار گرفته است. دال-ای تطبیق‌پذیری بی‌نظیری را از خود نشان می‌دهد و تصاویری را ایجاد می‌ کند که طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مفاهیم را در بر می‌ گیرد. از اشیا روزمره گرفته تا مناظر سورئال، این مدل می‌تواند تقریبا هر پیام متنی را در قالب تصویری جذاب ارائه دهد. چیز دیگری که DALL-E را متمایز می‌کند توانایی آن در فراتر رفتن از تکرار و ورود به قلمرو تخیل است، به طوری که می‌تواند اشیاء، موجودات یا صحنه‌های کاملا جدیدی را بر اساس توصیفات متنی شما بسازد و سطحی از خلاقیت را نشان دهد که زمانی فقط مختص هنرمندان انسانی بود و کسی فکرش را نمی‌کرد روزی هوش مصنوعی به آن برسد.

در ضمن کاربران توانایی تنظیم دقیق و کنترل تصاویر تولیدشده را با تغییر دادن دستورات ورودی دارند. در واقع افراد می‌توانند خروجی را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنند و ادیت‌های مورد نیاز را انجام دهند، در نتیجه هوش مصنوعی دال ای به ابزاری همه‌کاره برای برنامه‌های مختلف تبدیل می‌شود. همچنین این مدل یاد گرفته است که طیف وسیعی از سبک‌های بصری را درک و تقلید کند و به این طریق می‌تواند خروجی‌هایی با کیفیت بالا در حوزه‌های مختلف تولید کند.

کاربردهای Dall-E چیست؟

پتانسیل دال-ای برای طراحی عکس با هوش مصنوعی بسیار بالاست و کاربرد هوش مصنوعی در زمینه تولید تصاویر نامحدود است. به‌خصوص که نسخه DALL-E 3 نسبت به هوش مصنوعی DALL-E 2 نتایج دقیق‌تر و منحصربه‌فردتری را به شما می‌دهد. از هوش مصنوعی دال ای می‌توانید برای ساخت لوگو، تولید تصویر برای پست‌های سوشال مدیا، طراحی بروشور، بنر تبلیغاتی و… استفاده کنید. برای گرفتن تصاویر از دال-ای، هم می‌توانید برای DALL-E توضیحی در قالب متن بنویسید، هم این امکان وجود دارد که عکس آپلود کنید و توضیح بدهید که بر اساس این عکس چه  خروجی‌ای از دال-ای می‌خواهید. نکته‌ی جالب دیگر این است که می‌توانید از هوش مصنوعی دال-ای بخواهید که تصویر مورد نظرتان را مشابه آثار یک هنرمند، سبک هنری یا حتی آثار هنری معروف بسازد. در ضمن قبل از دانلود تصویر مورد نظرتان می‌توانید در همان DALL-E آن را ادیت کنید.

آیا استفاده از DALL-E ایمن است؟

اوایل که هوش مصنوعی قادر به تولید تصویر بود، گاهی برخی افراد با سوءاستفاده تصاویر نامناسبی از منابع تولید عکس OpenAI می‌گرفتند که عده‌ای به این موضوع اعتراض کردند و امنیت دال-ای را زیر سوال بردند. در این راستا OpenAI اقداماتی را برای اطمینان از استفاده مسئولانه و اخلاقی از فناوری اجرا کرده است.

به این صورت که دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از تولید تصاویر نامناسب یا آسیب‌زننده تعیین کرده است و به کاربران توصیه می‌کند که هنگام استفاده از DALL-E به این دستورالعمل‌ها پایبند باشند. همچنین دال-ای برای کاهش احتمال تولید محتوای ناامن یا توهین‌آمیز، مکانیسم‌های فیلترینگ دارد و به‌طور مداوم این فیلترها را اصلاح می‌کند تا ایمنی را افزایش دهد. در نهایت این که کاربران هم نقش مهمی در تضمین استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی دال ای دارند. پیروی از دستورالعمل‌های اخلاقی و اجتناب از مواردی که ممکن است به خروجی‌های نامناسب منجر شود، برای حفظ یک محیط مثبت و ایمن در هنگام استفاده از DALL-E ضروری است.

از DALL-E چطور استفاده کنیم؟

استفاده از DALL-E یک فرآیند ساده است و OpenAI یک رابط کاربرپسند برای تعامل فراهم کرده است. در این‌جا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه استفاده از DALL-E برای شما آورده‌ایم.

  1. برای دسترسی به هوش مصنوعی دال ای باید وارد وب‌سایت رسمی OpenAI به آدرس https://openai.com/ شوید. (در حال حاضر به شماره تلفن هم نیازی نیست و می‌توانید فقط با ایمیل وارد شوید و ثبت‌نام کنید.)
  2. کاربران ایرانی که مشکل پرداخت دارند برای دسترسی به چت جی پی تی ۴ و DALL-E 3 می‌توانند از سایت‌های واسطه‌ی پرداخت ارزی کمک بگیرند.
  3. بعد از ورود به فضای DALL-E کار با آن بسیار آسان است، کافیست یک توضیح متنی وارد کنید و تصویری را که می‌خواهید دال ای بسازد، توصیف کنید. هر چقدر که دوست دارید در توضیحات خاص یا خلاق باشید و با توضیحات مختلف آزمایش کنید تا تنوع خروجی‌ها را ببینید.
  4. همچنین می‌توانید پارامترهای اضافی را برای تنظیم دقیق خروجی ارائه دهید. این پارامترها به شما اجازه می‌دهد تا مواردی مانند اندازه تصویر، تعداد تصاویر تولیدشده و موارد دیگر را کنترل کنند.
  5. توضیح متنی یا تصویری خود را ارسال کنید، DALL-E جادوی خود را انجام می‌دهد و یک تصویر بر اساس درخواست شما تولید می‌کند. تصاویر تولیدشده را بررسی کنید تا بهترین را مطابق خواسته خود پیدا کنید.
  6. اگر خروجی اولیه چندان با انتظارات شما مطابقت ندارد، درخواست خود را اصلاح کنید یا با پارامترهای مختلف آزمایش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

در زیر نمونه‌ای از تصویری که توسط هوش مصنوعی دال ای طراحی شده است را می‌بینید. به DALL-E 3 گفتیم که تصویر یک فضانورد در حال برنامه‌نویسی را طراحی کند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات را درباره هوش مصنوعی دال ای و نحوه کارکرد آن با شما در میان بگذاریم. پیش از این هم ابزارهایی برای طراحی عکس وجود داشته‌اند، اما دال ای به‌خصوص آخرین نسخه‌ی آن یعنی DALL-E 3 جهشی رو به جلو در زمینه تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی است. تکامل مدل‌هایی مانند DALL-E نوید پیشرفت‌های بزرگ‌تر را می‌دهد و نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند حتی فراتر از این حرف‌ها هم برود. فرقی نمی‌کند هنرمند، طراح، یا صرفا مجذوب تلاقی فناوری و هنر باشید، DALL-E شما را دعوت می‌کند تا مرز جدیدی را در دنیای تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی کشف کنید.

منبع: الوکام

  • هوش مصنوعی دال ای DALL-E چیست و چگونه کار می‌کند؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا