رباتیکصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

شرکت‌های ژاپنی به دنبال ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها»

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با پیر شدن نیروی کار در ژاپن و سایر نقاط جهان، ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها» به عنوان راهی کلیدی برای کمک و همراهی انسان بدون اینکه جایگزین انسان بشوند در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از رویترز، رباتی با دو بازو در یک کارخانه ژاپنی با دقت توپ‌های برنجی را در جعبه‌ای روی هم قرار می‌دهد، که یک کارگر آن را برای ارسال به فروشگاه‌ها حمل می‌کند. در جای دیگر و در کارخانه بسته‌بندی مواد غذایی، رباتی روی ماکارونی که فردی به تازگی در ظرف چیده است، فلفل و پنیر پودری می‌پاشد.

در کشوری که به خاطر به کارگیری ربات‌های صنعتی بزرگ در کارخانه‌ها شناخته می‌شود، چنین ماشین‌های نسبتاً ظریفی تا همین اواخر به عنوان محصولاتی خاص و با حاشیه سود پایین رد مورد قبوب صنایع نبود.

اما با پیر شدن نیروی کار در ژاپن و سایر نقاط جهان، ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها» به عنوان راهی کلیدی برای کمک به حفظ حرکت خطوط مونتاژ بدون اینکه جایگزین انسان بشوند در نظر گرفته شده‌اند.

فانوک و یاسکاوا الکتریک ژاپن، دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان ربات در جهان هستند . این تغییرات را پیش‌بینی نکرده بودند. حالا آن‌ها در تلاش هستند که در این مورد عقب نمانند.

کازئو هاریکی، مدیر اجرایی در فانوک گفت: «ما انتظار نداشتیم تولیدکنندگان بزرگ بخواهند از چنین ربات‌هایی استفاده کنند، زیرا این ربات‌ها تنها می‌توانند وزن کمی را تحمل کنند و قابلیت‌های محدودی دارند.»

اگرچه سهم ربات‌های همکار در بازار ۴۰ میلیارد دلاری ربات‌های صنعتی همچنان کم است، اما بر اساس برخی تخمین‌ها، این بخش در طول دهه آینده به بیش از ۱۰ میلیارد دلار، یعنی چندین ده برابر اندازه فعلی خود، رشد خواهد کرد.

مفهوم ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها» نسبتاً جدید است. شرکت دانمارکی یونیورسال رباتس (Universal Robots) که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد، ربات‌های همکار را برای کاربردهای صنعتی در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی کرد و همکاری نزدیکی با خودروسازان بزرگ آلمانی مانند فولکس‌واگن داشت.

یورگن ون هولن، مدیرعامل یونیورسال رباتس گفت: «در ابتدا، افراد زیادی ماهیت ربات همکار را اشتباه متوجه می‌شدند.» اما این ماشین‌ها به سرعت در اروپا به دلیل ایمنی، سادگی و توانایی در کمک مستقیم به کارگران محبوب شدند.

با حمایت از استراتژی «Industrie 4.0» برلین برای ترویج کارخانه‌های هوشمند، شرکت‌هایی مانند کوکا و رابرت بوش در اوایل دهه ۲۰۱۰ به دنبال یونیورسال رباتس وارد بازار شدند.

تهیه شده در رسانه فناوری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا