شهر هوشمند

الگویی از شهرسازی کارآفرین؛ شهر امراوتی هند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شهر امراوتی هند به عنوان سبزدوست‌ترین شهر جهان، با پیاده‌سازی الگوهای شهری پایدار، قاطعانه بر آینده متمرکز است.

 از آنجایی که شهرها اهرم اصلی رشد سبز محسوب می‌شوند، باید در مدل شهری تجدید نظر کرد تا آنها را پایدارتر ساخت و انسجام اجتماعی بهتری را تضمین کرد.

شهر امراوتی هند به عنوان سبزدوست‌ترین شهر جهان، با پیاده‌سازی الگوهای شهری پایدار، قاطعانه بر آینده متمرکز است. این شهر که در جنوب شرقی هند واقع شده، در هدف ساختن شهر زیست‌محیطی آینده است : این شهر که آب را در اولویت قرار داده است حتی می‌تواند زیست‌محیطی‌ترین شهر جهان باشد. امراواتی با مساحتی حدود ۲۱۷ کیلومتر مربع، در امتداد کانال‌هایی ساخته شده است که به عنوان ستون فقرات آن عمل می‌کنند، بنابراین تاکسی‌های آبی، شاتل‌های برقی و مسیرهای دوچرخه‌سواری را به عنوان حمل و نقل ارائه می‌دهد. ۶۰ درصد از اراضی این شهر شامل پوشش گیاهی می‌شود، تمام ساختمان‌ها مجهز به انرژی خودکفا هستند و شهر ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌کند…!

اگرچه طرح اولیه هوشمندسازی امراوتی که توسط شرکت معماری فوستر و شرکاء (یک استودیوی جهانی برای معماری، مهندسی، طراحی شهری و منظر است که ریشه در پایداری شهری دارد) ارائه شده بود، ممکن است در نهایت اجرا نشود، اما نمای خوبی از این که یک شهر آینده چگونه می‌تواند باشد را ارائه می‌دهد.

در این طرح جامع، یک مجتمع دولتی به عنوان لنگر عمل کرده و یک فضای سبز بزرگی با الهام از دهلی نو و پارک مرکزی نیویورک، مرکز آن را احاطه می‌کند. این شرکت همچنین یک استراتژی زیست‌محیطی را متصور می‌شود که در آن “حداقل ۶۰٪ سطح شهر توسط فضاهای سبز یا آب اشغال شود”.

طبق گفته شرکت فوستر و شرکاء، این کلان‌شهر جزء یکی از پایدارترین کلان‌شهرها در جهان خواهد بود و از فناوری های نوظهور مختلفی مانند انرژی فتوولتائیک، وسایل نقلیه الکتریکی، تاکسی‌های آبی و مسیرهای دوچرخه‌سواری استفاده خواهد کرد.

امراوتی، شهر جدید بی نظیر در هند، در تلاش برای شکل‌گیری

شهر امراوتی هند قرار بود مانند سنگاپور شهری جدید و بی‌نظیر، پایتخت منطقه‌ای مدرن، پایدار و سبز در هند باشد. اما به دلیل کمبود کمک‌های مالی، این مدینه فاضله به خوبی شکل نگرفت. ساختمان های جدید و مدرن بصورت جزیره‌ای در مرکز آن وجود دارند درحالیکه خیابان‌هایش خالی از سکنه بوده و در اطراف آن، کلان‌شهر مورد انتظار، فقط توالی محله‌های نیمه‌کاره در میان مزارع و جاده‌های خاکی است.

این رویای شهر ایده‌آل به دنبال تقسیم‌بندی در سال ۲۰۱۴ در آندِرا پرادِش، یکی از بزرگترین ایالت‌های هند (جنوب)، که پایتخت آن حیدرآباد بود، بوجود آمد. این ایالت برخلاف کلانشهرهای آلوده و پر هرج و مرج که نماد هند است، پایتختی مدرن خواهد داشت. ایده اولیه، ساخت شهری برای ۳.۵ میلیون نفر با حمل و نقل عمومی کارآمد مانند مونوریل و مترو است. و اینکه درختان بایستی نیمی از سطح شهر را بپوشانند و یک ریه سبز برای پارک مرکزی ایجاد کنند. حتی در مورد ایجاد شبکه ای از کانال‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

شهر امراوتی هند با وسعت بیش از ۲۱۷ کیلومتر مربع، با آب شیرین– که بدلیل هم مرزی با رودخانه کریشنا از آنجا نشأت گرفته است– و پوشش گیاهی احاطه شده، در اطراف دو ساختمان اداری باشکوه ساخته خواهد شد. اولی، دادگاه عالی است که یادآور معابد بودایی با سقف های پلکانی بوده که در بخش داخلی آن، معابد الهام گرفته از معماری بودند، زیرا طبقات از اتاق های متحدالمرکز تشکیل شده است که توسط فضاهای گردشی بزرگ از هم جدا شده‌اند.  یکی دیگر از محورهای این پروژه، مجلس قانونگذاری است. ساختمانی مدور که توسط دریاچه ای احاطه شده و سقف برجسته ساختمان، علاوه بر ایجاد سایه‌بان برای بازدیدکنندگان در بیرون، هوای تازه را نیز جهت تهویه هوای داخلی ساختمان جذب می‌کند.

پایداری و اکولوژی در واقع در قلب پروژه فوستر قرار دارند. بنیانگذار این استودیو می‌گوید که امراوتی “تمام تحقیقات خود را از دهه‌های گذشته پیرامون شهرهای پایدار گرد هم می‌آورد و با پیشرفته‌ترین فناوری‌های توسعه‌یافته در هند ادغام می‌کند”.

بنابراین، خیابان ها عمدتاً مناسب پیاده روی یا جهت استفاده وسایل نقلیه الکتریکی هستند، مسیرهای دوچرخه سواری متعددی وجود دارد و شبکه تاکسی های آبی پر رونق است. پروژه ای با عظمت قابل توجه، که بسیار جای کار دارد. با این حال، اگر دو ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاستر قبل از سال ۲۰۲۵ ساخته نشده باشند، جای تعجب خواهد داشت.

امراوتی به عنوان پایتخت آندرا پرادش با چشم انداز تبدیل آن به یک پایتخت آینده‌نگر انتخاب شد. با استفاده از متخصصان سنگاپور و ژاپن، پروژه امراوتی معیارهای جدیدی را در برنامه‌ریزی شهری ایجاد خواهد کرد. طراحی شهر فوق مدرن با ویژگی‌هایی برای ارتقای کیفیت زندگی برای همه ساکنان و بازدیدکنندگان است. از ساختمان‌های با انرژی کارآمد گرفته تا سیستم‌های حمل و نقل سریع متصل به ابر، در خط مقدم نوآوری در شهرهای پایتخت آینده‌نگر قرار دارد. در ذیل به بررسی و ذکر چند نمونه از سیستم هوشمندسازی بکار رفته در این شهر می پردازیم:

شبکه های برق هوشمند 

داشتن یک شبکه برق هوشمند بدون قطعی برق، اولین قدم برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است. شبکه هوشمند مصرف انرژی را از طریق کنتورهای هوشمند نظارت می‌کند و تقاضا را برای ۲۴ ساعت آینده پیش‌بینی می‌کند تا امکان مدیریت کارآمد انرژی را فراهم نماید. اگر تقاضا از یک شبکه کمتر و از سایر شبکه ها بیشتر باشد، شبکه هوشمند به فرد امکان می‌دهد انرژی را با شبکه های دیگر به اشتراک بگذارد.

حسگرهایی بر روی ساختمان‌ها نصب خواهند شد که نیاز انرژی را پیش‌بینی کرده و بینش‌هایی در مورد الگوهای مصرف انرژی ارائه ‌کنند. شبکه برق هوشمند با حسگرها، جهش های استفاده را شناسایی کرده و در نتیجه مصرف بی‌رویه برق را کاهش می‌دهد. دولت همچنین در حال بررسی امکان‌سنجی معرفی نیروگاه‌های کنترل از راه دور است.

قابلیت اتصال و تحرک

امراوتی دارای ارتباط جاده‌ای و ریلی عالی به تمام نقاط ایالت است. طرح جامع اتصال پایتخت را با یک سیستم حمل و نقل سریع اتوبوسی که در نهایت می‌تواند به یک سیستم حمل و نقل سریع انبوه ارتقا یابد، افزایش می‌دهد. جاده‌های بسیار عریض و مناسب برای عابر پیاده، مجهز به زه‌کش‌های مدرن آب طوفان و کابل‌کشی زیرزمینی برای برق، مخابرات و اینترنت هستند. طرح جامع امراوتی با استفاده از یک شبکه جاده‌ای کارآمد، استفاده از حمل و نقل عمومی را ارتقا می‌دهد و نیاز به رفت و آمدهای طولانی را به حداقل می‌رساند.

ساکنان امراوتی همچنین به شبکه گسترده ای از مسیرهای پیاده روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و آبراه‌های محلی دسترسی خواهند داشت. این رویکرد تحرک فعال را در داخل شهر ترویج کرده و در عین حال از محیط زیست آنجا از طریق کاهش انتشار کربن و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند.

 طراحی به روز

طراحی امراوتی زیبایی‌شناسی را با راحتی و عملکرد پیشرفته ترکیب می‌کند. امراوتی دارای چهار دروازه برجسته شبیه ورودی معابد تاریخی خواهد بود و دارای میدان‌های شهری برای اجتماعات و رویدادهای عمومی است. جاده های اصلی دارای آبراهه‌های مجاور برای تسهیل حمل و نقل آبی مشابه تاکسی های آبی آمستردام و گوندولاهای ونیز خواهند بود.

سیستم های بیومتریک یکپارچه

به منظور شناسایی مالکیت، هر ملک در امراوتی دارای اثر انگشت و اسکن عنبیه از یک پایگاه داده ملی مرتبط با آن خواهد بود. ساکنان امراوتی با استفاده از حساب‌های بانکی و برنامه های تلفن همراه متصل به پایگاه داده، مالیات بر دارایی و قبوض آب و برق را پرداخت خواهند کرد.  

 انرژی تجدید پذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر کلید پایداری است. با سیاست انرژی خورشیدی خود که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، آندرا پرادش یک ایالت نمونه برای بقیه کشور در پروژه های هیبریدی خورشیدی و بادی است. این سیاست به تولید انبوه انرژی های تجدیدپذیر در این ایالت کمک می‌کند و امراوتی در خط مقدم این نوآوری ها قرار دارد.

مدیریت پسماند

شهرنشینی و توسعه آن، با تقویت جامعه مصرف‌گرا، مقادیر زیادی زباله تولید می‌کند. در حالی که مدیریت پسماند حوزه‌ای است که اغلب در شهرهای نوظهور مورد غفلت قرار می‌گیرد، اما برای هوشمند، تمیز و سبز کردن شهر لازم است. با کارشناسان سنگاپور، دولت در حال توسعه چارچوبی برای یک طرح جامع مدیریت زباله جامد برای امراوتی و در نهایت کل ایالت است.

پایداری

با توجه به ارزش منحصر به فرد موقعیت امراوتی در کنار رودخانه کریشنا، طرح جامع بسیاری از فضای سبز و آبراه های موجود را حفظ و در عین حال پارک‌ها، باغ‌ها و امکانات تفریحی جدید مانند استادیوم کریکت را معرفی می‌کند. امراوتی دارای رودخانه‌ای متمایز با فضاهای باز سرسبز برای ساکنانش خواهد بود. رویکردهای نوآورانه‌ای برای تبدیل مخازن و کانال‌ها به مناطقی برای لذت عمومی حتی زمانی که عملکردهای حیاتی ذخیره آب و کنترل سیل را انجام می‌دهند، در نظر گرفته شده است.

مناطق خاص صنعتی

شهر امراوتی هند علاوه بر اینکه مقر قدرت است، یک مرکز تجاری برای صنایع موجود منطقه‌ای مانند تجارت کشاورزی و لجستیک خواهد بود و صنایع جدیدی مانند فناوری اطلاعات و داروسازی را تسریع می‌کند. طرح جامع یک منطقه تجاری مرکزی، مناطق تجاری در مراکز شهرها و همچنین پارک های صنعتی را تعیین کرده است. دولت مناطق خاص صنعتی از جمله شهر اداری، شهر عدالت، شهر پزشکی، شهر آموزشی و شهر تفریحی را خواهد ساخت. طرح جامع همچنین اشتغال‌زایی در محله های مسکونی را تسهیل می‌کند تا ساکنان بتوانند در نزدیکی منازل خود کار کنند.

منبع: نصر

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا