پیشنهاد سردبیرفناوری و کسب‌وکارمقالههوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد چگونه بر آینده مشاغل و کارها تاثیر می‌گذارد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تاثیر هوش مصنوعی مولد بر مشاغل و روندهای بازار کار غیرقابل انکار است. در این مورد باید به افزایش اهمیت ارتقا مهارت‌ها، کسب مهارت‌های جدید و آموزش برای توانمندسازی نیروی کار اشاره کرد. با توجه به اهمیت این موضوع شرکت‌ها در تلاش‌اند تا درک مفاهیم و کاربردهای هوش مصنوعی مولد (gen AI) را ساده کنند و از ابعاد مختلف این فناوری در جهت پیشبرد اهداف خود بهره‌مند شوند.

به گزارش فناوری هوشمند از پیوست، این مطلب یک متن ویراش شده در مورد یکی از اپیزودهای پادکست مک کینزی است. در این اپیزود کوایلین الینگرود به عنوان شریک ارشد و شریک او سورابن سانگوی یافته‌های آخرین گزارش مک کینزی در مورد هوش مصنوعی را با روبرتا فوسارو مدیر تحریریه به اشتراک می‌گذارند و توضیح می‌دهند که چرا شرکت‌ها باید برای پذیرش این فناوری و تغییرات عمیق و ماندگاری که ممکن است ایجاد کند، تلاش کنند.

در این فرآیند سازگاری فردی و سازمانی بسیار مهم است. همچنین در این اپیزود در این مورد صحبت شده است که ظهور و تاثیر هوش مصنوعی مولد افراد زیادی را در مورد آینده مشاغل و فعالیت آن‌ها نگران کرده است. پاسخ‌ها نشان می‌دهد ما با فرصت‌های خوبی در این زمینه مواجه هستیم.

روبرتا فوسارو: قبل از اینکه به یافته‌های گزارش موسسه جهانی مک کینزی درباره هوش مصنوعی و تاثیر هوش مصنوعی مولد بر آینده مشاغل در آمریکا بپردازیم، می‌خواهم بپرسم چرا این گزارش و چرا اکنون؟

کوایلین الینگرود: دو عامل در حال تاثیرگذاری بر مشاغل است. اولین عامل این است که ما سه سال همه‌گیری کووید-۱۹ را پشت سر گذاشتیم. بیماری‌ای که آشفتگی و تغییرات زیادی در نیروی کار ایجاد کرده است. و دومین عامل، تاثیر هوش مصنوعی مولد است که حدود شش ماه پیش به صحنه آمد.

این دو عامل در کنار هم ماهیت کار و شغل را تغییر داده و اکنون ما به جایی رسیدیم که از خود بپرسیم: «اکنون چه تغییراتی ایجاد شده؟» و «در آینده می‌توانیم انتظار چه تغییراتی را داشته باشیم؟»

سورابن سانگوی: من اضافه می‌‎کنم که بازار کار متفاوت از آنچه ما معمولاً می‌بینیم به نظر می‌رسد. احتمالا بخشی از آن به همه‌گیری کرونا مربوط می‌شود. ولی بخشی هم مربوط به تغییر نیازها و ترجیحات کارکنان است.

ما شاهد انواع تغییرات فنی بی‌سابقه حتی فراتر از تاثیر هوش مصنوعی مولد هستیم. اگر یک گام فراتر برویم، شاهد یک سطح بی‌سابقه سرمایه‌گذاری فدرال برای پیشرفت در زیرساخت‌ها و تلاش برای رسیدن به صفر خالص (در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای) خواهیم بود. این ترکیب عواملی است که ما قصد داریم در این اپیزود در مورد آینده کار و تاثیر هوش مصنوعی مولد بر آن تو.ضیحاتی را ارائه دهیم.

روبرتا فوسارو: آیا مشکل کمبود نیروی کار مربوط به دوران همه‌گیری هنوز هم وجود دارد؟

کوایلین الینگرود: در حال حاضر برای هر فردی که بیکار است، دو فرصت شغلی داریم. بنابراین در مقایسه با سال‌های گذشته کاملاً نامتعادل هستیم. ما فکر می‌کنیم که این بازار کار فشرده باز هم ادامه خواهد داشت. البته احتمالاً به اندازه یک سال پیش که در حال خروج از دوران همه‌گیری کرونا بودیم، شرایط سخت نباشد.

به هر حال برخی روندهای بلندمدتی که در طول همه‌گیری کویید-۱۹ شاهد شتاب گرفتن آن‌ها بودیم، ادامه خواهد داشت. این روندها بیش از اینکه حاصل تاثیر هوش مصنوعی مولد باشد، از نتایج همه‌گیری به شمار می‌آید. از جمله این موارد می‌توان به تمایل کارکنان به انعطاف بیشتر در کار، کنترل بیشتر بر تحولات شغلی‌، دستیابی به معنا و ارتباط بیشتر در شغل و محل کار اشاره کرد.

روبرتا فوسارو: کدام مشاغل یا کدام دسته‌های شغلی در دوران همه‌گیری بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؟ کدام یک در حال رشد و کدام در حال نزول است؟

کوایلین الینگرود: تعدادی از مشاغل روند رو به رشدی دارند. این موارد شامل بسیاری از مشاغل مراقبت‌های بهداشتی، مشاغل  STEM(مشاغل در زمینه علوم، فناوری و مهندسی)، مشاغل حمل و نقل و تحویل یا دلیوری هستند.

و پس از آن صرف نظر از تاثیر هوش مصنوعی مولد تعداد زیادی از مشاغل در حال نزول است. من فکر می‌کنم ۸۰ درصد از تغییرات شغلی از الان تا ۲۰۳۰ در چهار دسته شغلی قرار دارند: خدمات مشتریان، خدمات غذایی، تولید و پشتیبانی اداری. این چهار شغل به مهارت‌های جدید، ارتقا مهارت و حمایت زیادی نیاز دارند. لازم است کارکنان برای کسب مهارت‌های لازم تشویق شوند تا بتوانند در مشاغل دیگری که در اقتصاد ما در حال رشد است، دوباره کار کنند.

سورابن سانگوی: ما در حال مشاهده یک پیشرفت مستمر هستیم. به خصوص در بخش‌های سازندگی، آموزش و اقتصاد خلاق. بخشی از این پیشرفت حاصل زیرساخت‌های فدرال است. وقتی صحبت از تولید و ساخت ‌و ساز می‌کنیم، بسیاری از آن‌ها مربوط به ساخت ‌و سازهای زیربنایی بزرگ بوده‌ است.

اما مورد دیگری که می‌خواهم بر آن تأکید کنم، آموزش است. جایی که همه‌گیری یک تأثیری ساختاری بر نحوه تفکر ما در مورد آموزش به دنبال داشت. اما اکنون به روند تاریخی بلندمدت این واقعیت بر می‌گردیم که ما به مربیان بسیار بیشتری در همه سطوح نیاز داریم.

روبرتا فوسارو: اما وقتی اتوماسیون و تاثیر هوش مصنوعی مولد را به ترکیب موجود اضافه می‌کنید، چه تأثیری بر بازار کار پیش‌بینی می‌شود؟

کوایلین الینگرود: تاثیر هوش مصنوعی مولد به تنهایی می‌تواند تقریباً ۱۰ درصد از مشاغل را در اقتصاد ایالات متحده خودکارسازی کند. البته این درصد همه طیف‌های شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشتر روی مشاغل با دستمزد کمتر متمرکز است. یعنی مشاغلی که کمتر از۳۸۰۰۰ دلار درآمد دارند. در واقع، اگر در یکی از این مشاغل باشید، ۱۴ برابر بیشتر از کسانی که دستمزدهای بالاتر از ۵۸۰۰۰ دلار دارند، احتمال دارد که شغل خود را از دست بدهید یا نیاز به تغییر شغل داشته باشید.

تأثیر هوش مصنوعی مولد به تنهایی می‌تواند تقریباً ۱۰ درصد از وظایف را در اقتصاد ایالات متحده خودکارسازی کند.

کوایلین الینگرود: البته این تاثیرگذاری بر مشاغلی که در انتهای محدوده دستمزد بالاتر قرار دارند هم وجود دارد. نویسندگان، مشاغل هنری و خلاق، وکلا، مشاوران و غیره همه باید به گونه‌ای متفاوت کار کنند. زیرا بخش‌هایی از این مشاغل تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد قرار خواهد گرفت. برای برخی، این یک حذف اساسی شغل خواهد بود. برای سایرین، شامل تغییراتی در وظایف و فرآیندهای شغلی است.

روبرتا فوسارو: زمانی که ما در مورد تاثیر هوش مصنوعی مولد بر کارگران کم‌دستمزد صحبت می‌کنیم، لازم است مکانیسم‌های مرتبط با پیشرفت را مورد بررسی قرار دهیم.

کوایلین الینگرود: احتمالاً دوازده میلیون تغییر شغلی از الان تا سال ۲۰۳۰ باید اتفاق بیفتد. همچنین ۸۰ درصد از افرادی که در چهار شغلی که ذکر کردم، یعنی خدمات مشتریان، خدمات غذایی، تولید و پشتیبانی اداری فعالیت می‌کنند، دچار تغییر خواهند شد.

چگونه مطمئن شویم که کارگران در آن مشاغل می‌توانند مهارت‌های جدید کسب کنند؟ بخش بزرگی از این مورد بستگی به شرکت‌ها دارد که بتوانند این کار را در مقیاس کلان انجام دهند نه در میان صدها نفر بلکه در میان هزاران نفر از کارکنان. من فکر می‌کنم که مشارکت عمومی و خصوصی بین دولت فدرال و موسسات آموزشی می‌تواند به آموزش و ایجاد مهارت‌های نیروی کار کمک کند.

کوایلین الینگرود: پس از تاثیر هوش مصنوعی مولد، کارفرمایان به سمت استخدام‌های مبتنی بر مهارت‌های بیشتر روی می‌آورند. یعنی مهارت‌های کاربردی و نه افرادی که صرفا گواهی‌نامه‌های آموزشی دارند. در نهایت با توجه به روندهای جمعیتی و با توجه به روند مصرف و رشد تولید ناخالص داخلی، در آینده نسبت به امروز مشاغل بیشتری خواهیم داشت. به طور متوسط، این مشاغل، مشاغل پردرآمدتری هم خواهد بود. اما نیازمند سطوح تحصیلات بالاتری نیز است.

روبرتا فوسارو: من دیدگاه مثبت را دوست دارم. بنابراین فکر می‌کنم این چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم. با این حال، کنجکاو هستم که چگونه اطمینان حاصل کنیم که تاثیر هوش مصنوعی مولد، آینده شغلی گروه‌های سنتی فاقد مهارت و تحصیلات لازم را از پیشرفت مستثنی نمی‌کند؟

کوایلین الینگرود: این یک سوال عالی است. زیرا به هر حال با یک ریسک مواجه هستیم که اگر مدیریت نشود، بر کارگران با دستمزد کمتر تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. به طور ویژه افراد رنگین پوست و زنان را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال، زنان حدود ۵۰ درصد بیشتر در مقایسه با مردان در یکی از مشاغل نیازمند به انتقال مشغول به کار هستند.

برای اطمینان از حمایت لازم باید آموزش مهارت جدید و ارتقا مهارت را هدف قرار دهیم. به عنوان مثال برای افرادی که در شغل‌های خدمات مشتریان و فروش فعال هستند، برنامه‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این برنامه‌ها در شناسایی مسیرهای شغلی و مهارت‌های مناسب برای پیشرفت در این مسیرها کمک‌کننده است. حتی می‌توانید مهارت‌های جدید و مهارت‌های هدفمند مناسب برای یافتن شغل بهتر را شناسایی کنید.

برنامه‌های دولتی هم می‌تواند در این زمینه کمک کند. در ایالات متحده این مورد در قالب برنامه‌های فدرال انجام می‌شود. به عنوان مثال در مورد سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی، شاهد بودیم که امتیازها برای انعقاد قرارداد به شرکت‌هایی داده شد که به عنوان مثال به کارکنانشان خدمات مراقبت از کودکان ارائه می‌دادند. این امر به فعالیت شغلی راحت‌تر مادران شاغل کمک خواهد کرد. به دلیل اینکه ساختارهای کاری تاکنون بیشتر مردانه بوده است. اما با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی، بسیاری از مشاغل ایجاد شده می‌توانند از نظر میزان رشد شغلی برابرتر عمل کنند.

سورابن سانگوی: به عنوان یک راه حل برای تاثیر هوش مصنوعی مواد بر فعالیت شغلی رنگین پوستان، می‌توان به سرمایه‌گذاری و کار با کالج‌ها و دانشگاه‌های رنگین پوست اشاره کرد. این یک روش عالی برای کمک به بهبود یادگیری مهارت‌های جدید به این گروه از افراد است. در این صورت می‌توانند از دستمزدهای بالا، مسیرهای شغلی با رشد بالا و مشاغل بهتر بهره‌مند شوند.

روبرتا فوسارو: با توجه به تاثیر هوش مصنوعی مولد بر مشاغل، کارفرمایان چگونه باید  طرز فکرشان در مورد رشد استعدادها و غیره را تغییر دهند؟

سورابن سانگوی: کارفرمایان در این زمینه می‌توانند نقش بزرگی ایفا کنند. اول، واقعاً به این فکر کنید که چگونه افراد دارای مهارت‌ را استخدام کنید، به جای اینکه به مدرک یا پیش نیاز شغلی که قبلاً داشته‌اید نگاه کنید.

نکته دوم این است که فرصت واقعی برای فکر کردن در مورد بهبود فرآیند و مسیرهای شغلی وجود دارد. همه کارکنان در مورد تاثیر هوش مصنوعی مولد و فناوری‌های جدید یاد می‌گیرند. در نهایت همه نیاز به مهارت دارند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به فرصت‌هایی برای استخدام از درون سازمان به جای استخدام خارجی برای یک موقعیت شغلی فکر کنند. آن‌ها می‌توانند مسیرهایی را در شرکت بیابند که به کارکنان کمک می‌کند از شغل دارای تقاضای کمتر خارج شوند و به ایفای نقش در شغلی بپردازند که تقاضای بیشتری دارد. این برای سازمان هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. زیرا شما از قبل سرمایه انسانی دارید.

یکی دیگر از مواردی که فراتر از تاثیر هوش مصنوعی مولد وجود دارد در مورد تقاضای کارکنان است. کارکنان خواستار سبک و روش جدیدی از کار هستند. بنابراین نکته مهم دیگر این است که آیا کارفرمایان واقعاً می‌توانند روش‌های جدیدی برای کار و مدل‌های کاری طراحی کنند که انعطاف‌پذیرتر باشد؟ لازم است کارفرمایان واقعاً بتوانند از کارکنان حضوری و همچنین کارکنان ریموت یا دورکار استفاده کنند. همچنین لازم است مشاغل برای بانوان  و کارکنانی که احتمالاً در حال گذراندن دوره‌های دانشگاهی هستند، فراگیرتر و جذاب‌تر شود.

کوایلین الینگرود: همان‌طور که در طول زمان متوجه شده‌ایم، حدود ۹ یا ۱۰ درصد از مشاغل در هر دهه، مشاغل جدیدی هستند که قبلاً وجود نداشتند. این می‌تواند در تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته به دلیل انرژی‌های تجدیدپذیر، تاثیر هوش مصنوعی مولد یا به دلیل تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی باشد.

لازم است بررسی شود که ما چگونه در مورد این مشاغل جدید و مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها فکر می‌کنیم. همچنین چگونه می‌توانیم مهارت‌هایی را ایجاد کنیم که در آینده به آن‌ها نیاز خواهیم داشت. هم برای مشاغلی که می‌دانیم به آن‌ها نیاز داریم و هم برای کارهای جدید. یعنی مشاغلی که هنوز تصورش را هم نکرده‌ایم.

یافته مهم دیگر، این است که در طول سه سال گذشته، ۵۰ درصد بیشتر از سه سال قبل از آن شاهد تغییر شغلی بوده‌ایم. این واقعا خبر مثبتی در ذهن من است. زیرا ما شاهد نوعی انتقال شغلی هستیم که باعث می‌شود کارکنان در موقعیت‌های شغلی با دستمزد بالاتر قرار بگیرند.

اگر بتوانیم این روند را در دهه آینده و تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهیم، در آن صورت می‌توانیم در جهانی باشیم که دارای تغییرات مثبت حاصل از تاثیر هوش مصنوعی مولد مواجه است. این شرایط به کارکنان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های شغلی با دستمزد بالاتر و فرصت‌های بهتری قرار بگیرند. ما شواهد واقعی و محکمی داریم که نشان می‌دهد این اتفاق می‌افتد و در مقیاسی سریع‌تر از آنچه قبلا دیده‌ایم، رخ خواهد داد.

روبرتا فوسارو: شگفت‌انگیزترین یافته از این تحقیق چه بود؟

کوایلین الینگرود: یافته‌ای که من را بسیار شوکه کرد این بود افرادی که در مشاغل با دستمزد کمتر یعنی کمتر از ۳۸۰۰۰ دلار در سال کار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در مشاغل دارای دستمزد بالا فعال هستند، ۱۴ برابر بیشتر به مشاغل انتقالی نیاز دارند. من فکر می‌کردم به دلیل اتوماسیون و تاثیر هوش مصنوعی مولد این تفاوت کمتر باشد. البته می‌دانستم که کمی تفاوت نامتناسب خواهد داشت. اما ۱۴ برابر واقعاً برای من خیره کننده بود.

روبرتا فوسارو: اگر یک پیام وجود داشت که می‌توانستید با شنوندگان ما به اشتراک بگذارید، آن چه بود؟

کوایلین الینگرود: اگر مثبت نگاه کنیم، باید به مواردی مانند افزایش تعداد مشاغل و دستمزدهای بالاتر در طول زمان هم توجه کنیم. درست است که بسیاری از انتقال‌ها و تغییرات شغلی وجود دارد که باید از آن‌ها عبور کنیم. همچنین باید در سطح وسیعی آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید را داشته باشیم. اما تولید ناخالص داخلی با رشد مواجه خواهد شد. نکته مثبت این است که مشاغل بیشتر با دستمزدهای بالاتر به ما در عبور از آن این گذار پرتلاطم و چالش برانگیز کمک می‌کند. بنابراین می‌توانیم به آینده بهتر امید داشته باشیم.

سورابن سانگوی: اغلب اوقات، وقتی در مورد هوش مصنوعی و تاثیر هوش مصنوعی مولد صحبت می‌کنیم، به سرعت به نتیجه از دست دادن شغل می‌رسیم. یکی از یافته‌های گزارش ما این است که نتایج بیشتر در جهت بهبود است. به عنوان مثال به نقش شغلی پر رنگ معلمان توجه کنید. آن‌ها از پرکارترین کارکنان امروزی در همه کشورها هستند.

وقتی در مورد هوش مصنوعی و تاثیر هوش مصنوعی مولد صحبت می‌کنیم، به سرعت به نتیجه از دست دادن شغل می‌رسیم. یکی از یافته‌های گزارش ما این است که نتایج بیشتر در جهت بهبود است.

سورابن سانگوی: اگر به فعالیت‌های معلمان توجه کنید، در می‌یابید بسیاری از کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند جنبه آموزشی ندارد، بلکه صرفاً اداری است. پتانسیل عظیم تاثیر هوش مصنوعی مولد این است که می‌توان با کمک آن به تقویت فعالیت‌ها و آزاد کردن زمان برای آنان کمک کنیم. در مورد معلمان، فناوری به آن‌ها امکان می‌دهد تا زمان بیشتری را مستقیماً با دانش‌آموزان بگذرانند و به بهبود نتایج آموزشی دانش‌آموزان کمک کنند. این فقط یک مثال است، در واقع مشابه‌های زیادی در سایر مشاغل وجود دارد.

منبع:پیوست از mckinsey

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا