انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمقالات تحول دیجیتالمقاله

چالش ها و موانع پیش رو اجرای تحول دیجیتال در بخش تولید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مجتبی حافظ زاده

تحول دیجیتال در بخش تولید به سرعت در حال فراگیر شدن و ایجاد تحول در کل بخش تولید است. اگر مدیران ارشد شرکت‌های تولیدی درک نکنند که چه چیزی برای کسب‌وکار و مشتریانشان در حال حاضر و در آینده بهتر است، با کاهش درآمد، افراد غیرمولد، تجهیزات منسوخ، نرم‌افزارهای قدیمی و فرآیندهای قدیمی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جهت آماده شدن برای آینده و باقی ماندن در صنعت، شرکت‌های تولیدی باید روی قابلیت‌های دیجیتال، نرم‌افزار و فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا در بازاری که بیش از حد رقابتی است، برتری پیدا کنند.

تحول دیجیتال در بخش تولید چیست؟

تحول دیجیتال به ادغام سیستم ها و فناوری های دیجیتال در فرآیندهای معمولی اشاره دارد. در تولید، کاربردهای بی حد و حصری برای تحول دیجیتال جهت بهبود شیوه های تولید وجود دارد. برخی از فناوری های دیجیتال که در این صنعت پیشرو هستند عبارتند از:

  • یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • تجزیه و تحلیل تولید
  • سنسورهای نظارت بر وضعیت
  • تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی
  • دیجیتال همراه
  • رباتیک
  • واقعیت افزوده و مجازی
  • سیستم های خودمختار

علیرغم این ابزارهای پیشرفته، تحول دیجیتال در بخش تولید آنقدر که یک ابتکار تجاری است، یک ابتکار فناوری نیست (یا نباید باشد). در نهایت، هدف هدایت کلی بهبود عملکرد، کارایی و کیفیت است. به طور طبیعی ایجاد پیشرفت در این زمینه ها منجر به سود قابل توجهی برای درآمد افراد خواهد شد.

در حالی که فناوری می‌تواند ابزاری برای دستیابی به این اهداف باشد، دیجیتالی‌سازی فراتر از سخت‌افزار است. زیرا شیوه‌های تجاری را برای دستیابی و حفظ اهداف تغییر می‌دهد. این به هموار کردن راه برای یک چرخه مداوم بهبود عملیاتی کمک می کند. دگرگونی دیجیتال در تولید راهی برای پیشروی کسب‌وکارها در بازار رقابتی فزاینده است.

تاثیر تحول دیجیتال در تولید

تأثیر تحول دیجیتال در تولید عمده است و شامل بهبودهایی در ایمنی، کیفیت، توان عملیاتی، کارآیی، درآمد و پایداری است. همه اینها در عین کاهش هزینه ها برای رقابتی ماندن در بازار است. تأثیرات گسترده است و این تحول باید برای همگام شدن با نیازهای مشتری در حال تحول و رقبای سرسخت اتفاق بیفتد. در اینجا چند مزیت عمده دیجیتالی شدن شرکت های تولیدی آورده شده است:

  • هنگامی که راهکارهای دیجیتالی ارائه می دهید که امنیت شما را بهبود می بخشد، صدمات و حوادث کمتری در محل کار رخ می دهد
  • هنگامی که کیفیت خروجی خود را بهبود می دهید، کار مجدد بر روی محصولات را کاهش می دهید، کار گارانتی را کاهش می دهید و رضایت مشتری را افزایش می دهید.
  • هنگامی که کارایی فرآیند خود را بهبود می‌بخشید، تأثیر مثبتی بر بهره‌وری کارکنان و نتیجه شما دارد. یک خط نهایی قوی به شما این امکان را می دهد که همچنان به نوآوری دیجیتال و ایجاد پایداری در بازار خود ادامه دهید و در عین حال ارزش شرکت، سهامداران و مشتریان خود را افزایش دهید.

تحول دیجیتال در بخش تولید هم چنین به داده های تولید لحظه ای منجر شده است. این فرآیندهای دیجیتال به شما امکان می‌دهند که داده‌ها را به‌طور لحظه‌ای، مطابق با تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در زمان واقعی توسط سازمان، ضبط کنید. این نه تنها برای پاسخ های واکنشی بلکه برای تجزیه و تحلیل پیش بینی برای بهبود فرآیندها و محصولات آینده است. این امر رویکردهای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و خرابی را عادی می کند که به طور مستقیم بر تمام جنبه های تجارت تأثیر می گذارد.

توانمندسازی به طرق مختلف به وجود می آید، اما زمانی که با چشم انداز آینده سازمان همسو شود و به طور موثر با نیروی کار ارتباط برقرار کند، قدرتمندتر است.

با تحول دیجیتال در تولید، توانمندسازی به وجود می‌آید. توانمندسازی برای داشتن یک صدا و انجام کار در مورد بهبود فرآیند، مسئول نگه داشتن خود و دیگران برای انجام بهتر کار، و داشتن ذهنیت بهبود مستمر در کسب و کار است. توانمندسازی به طرق مختلف به وجود می آید، اما زمانی که با چشم انداز آینده سازمان همسو شود و به طور موثر با نیروی کار ارتباط برقرار کند، قدرتمندتر است.

۴ چالش تحول دیجیتال در بخش تولید

تحول دیجیتال در تولید در حال تکامل است و هر تکاملی چالش های منحصر به فردی دارد. امروزه تولیدکنندگان باید با سرعتِ سریع تغییرات همگام باشند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که رشد کسب و کار را تسهیل می کنند. موارد زیر چالش های کلیدی تحول دیجیتال را که تولیدکنندگان باید هنگام اجرای فناوری‌های دیجیتال جدید بر آنها غلبه کنند، نشان می‌دهد.

۱. سرمایه گذاری در فناوری مناسب

در صنعت تولید، یکی از بزرگ ترین چالش ها سرمایه گذاری بر روی فناوری مناسب است. توانایی نوآوری و پیشی گرفتن از رقبا ضروری است، اما کافی نیست. موفقیت یک شرکت تولیدی به داشتن ابزار مناسب برای کار بستگی دارد و این ابزارها باید سازگار و مقیاس پذیر باشند تا بتوانند با رشد کسب و کار شما همراه با شما رشد کنند.

۲. مدیریت موثر تغییر

چالش مدیریت موثر تغییر یکی از بزرگ ترین موانع برای شرکت هایی است که می خواهند تحول دیجیتال در بخش تولید را پیاده کنند. همان طور که شرکت‌ها به سمت اتوماسیون پیش می‌روند، مهم است که در نظر داشته باشیم که فرآیندهای آنها با این فناوری چگونه تکامل می‌یابند. با توجه به اینکه بسیاری از فرآیندهای تولید سنتی حول تعامل انسان ساخته شده اند و ممکن است به راحتی یا به سرعت قابل انطباق نباشند، می تواند دشوار باشد.

با این حال، برای کسانی که مایل به نگاهی تازه به سیستم های فعلی خود هستند، امید وجود دارد. در حالی که تغییر اجتناب ناپذیر است، شرکت ها باید قبل از پیاده سازی سیستم های جدید خود، زمانی را صرف درک دقیق آنچه از سیستم های جدید خود دارند، داشته باشند.

۳. استخدام، آموزش، و مهارت مجدد کارکنان

یکی دیگر از چالش‌های تحول دیجیتال در بخش تولید که نیازمند برنامه‌ریزی قابل توجه است، ایجاد یک برنامه اجرایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارکنان را در مورد نحوه استفاده از این ابزارهای جدید آموزش دهند. این ممکن است تحت استراتژی پذیرش دیجیتال یک سازمان برای فناوری های جدید نیز قرار گیرد. بسیاری از فناوری‌های جدید نیازمند مهارت مجدد در شایستگی‌ها و فرآیندهای جدید هستند، بنابراین جذب همه افراد همیشه آسان نیست و برای همه سازمان‌هایی که چهره فناوری جدید را پیاده‌سازی می‌کنند، چالشی دشوار برای آموزش کارکنان است.

بسیاری از فناوری‌های جدید نیازمند مهارت مجدد در شایستگی‌ها و فرآیندهای جدید هستند

به عنوان مثال، اگر از یک برنامه نرم افزاری جدید یا یک ماشین روباتیک استفاده می کنید، ممکن است نیاز به آموزش تخصصی داشته باشد تا مطمئن شوید همه کارگران با کار خود آشنا هستند. در حالی که برخی از شرکت‌ها برنامه‌هایی دارند که به این فرآیند کمک می‌کنند، برخی دیگر این کار را نمی‌کنند که به این معنی است که رسیدن به شرکت‌های دیگر که عملیات خود را ساده‌سازی کرده‌اند ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

نصب و آموزش کارکنان تولید در این سیستم های جدید به اعضای تیم قدرت می دهد تا ارزش کامل را در این فناوری های جدید بیابند. این امر پذیرش دیجیتال را هدایت می کند و به شرکت های تولیدی اجازه می دهد تا ROI فناوری خود را به حداکثر برسانند.

۴. مقیاس بندی در سطح سازمان برای جلوگیری از محدودیت ها

در محیط تولید، محدودیت ها یک چالش بزرگ هستند. به همین دلیل، تحول دیجیتال اغلب با شکست مواجه می شود، زیرا نمی تواند از سطح فردی به سطح سازمانی گسترش یابد. دلیل این امر ساده است: سازمان ها اهداف تجاری متفاوتی دارند و این اهداف باید توسط همه کارکنان یک سازمان ارتباط برقرار و درک شوند.

اگر سازمانی فاقد فرهنگی باشد که در آن کارکنان احساس آزادی کنند تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند، یا اگر کارکنانی وجود داشته باشند که نمی خواهند ایده های خود را به اشتراک بگذارند، تحول دیجیتال در بخش تولید با شکست مواجه خواهد شد زیرا هیچ کس نمی تواند به طور موثر با یکدیگر به عنوان یک تیم کار کند.

چالش هایی که تولیدکنندگان، قبل و در طول فرآیند دیجیتالی شدن با آن مواجه هستند

  • مسیر روشنی وجود ندارد: یک چارچوب روشن بقیه پروژه را به حرکت در می آورد. بدون یک راه روشن، موفقیت هر ابتکاری در خطر است.
  • کمبود بودجه: مانند بسیاری از پروژه ها، ابتکار تحول دیجیتال تولید با سرمایه گذاری اولیه همراه است. زیرساخت مورد نیاز برای دیجیتالی کردن فرآیندها می تواند ترسناک باشد. تامین مالی به تعادلی بین یافتن راه حل های مقرون به صرفه و تعیین کمیت پس انداز در دراز مدت تبدیل می شود.
  • سیستم ها/فناوری قدیمی: تولیدکنندگان، مستعد استفاده از سیستم های قدیمی هستند. مهاجرت به یک سیستم جدید یک فعالیت سخت است که نیاز به تغییر جامع در استراتژی مدیریت دارد. این فرآیند باید همه چیز را از تنظیم به جریان های کاری جدید، مدیریت انتقال داده ها و واگذاری وظایف را پوشش دهد.
  • امنیت سایبری: تحول دیجیتال امکان اتوماسیون بیشتر و در نتیجه روش های گسترده تر جمع آوری داده ها از جمله اطلاعات حساس را فراهم می کند. بنابراین تهدیدات سایبری در مقایسه با فرآیندهای غیر دیجیتالی به طور بالقوه خطرناک تر هستند .
  • عدم حمایت اجرایی: تحول دیجیتال در بخش تولید یک فرآیند گسترده است که به منابع نیاز دارد و بنابراین نیاز به پشتیبانی قوی اجرایی دارد. با این حال، پیچیدگی های فنی آن ممکن است برای تیم های عملیاتی ناآشنا به نظر برسد. بدون برجسته کردن مزایای عملی این سیستم های پیچیده، خطر عدم همسویی با رهبری اجرایی وجود دارد.
  • محدودیت های بخش ها: بخش‌های کاری مشخص می‌توانند به طور جداگانه کار کنند، بنابراین از همکاری جلوگیری می‌کنند. این واحدهای جداگانه می توانند چالشی را ایجاد کنند زیرا DT به سطح بالاتری در سطح شرکت نگاه می کند و می خواهد همه این داده ها را در یک پلت فرم واحد ادغام کند.
  • شکست در تلاش های قبلی: ترس از شکست مکرر می تواند تیم را برای ادامه کار بی انگیزه کند. با این حال، اینها می توانند فرصت های یادگیری برای اطلاع رسانی تصمیمات رو به جلو باشند.

خلاصه

مزایای غیرقابل انکار پیاده سازی تحول دیجیتال در تولید، یک انگیزه قوی برای تیم های مدیریت و عملیات است. با این حال، قابل درک است که تغییرات بزرگ با کمی تردید اولیه به وجود می آیند. شایع ترین نگرانی تولید کنندگان در مورد تحول دیجیتال در بخش تولید عدم وجود مسیر روشن است. یک استراتژی تحول دیجیتال می تواند موفقیت اجرای تحول دبجیتال را ایجاد و یا یا باعث شکست آن شود. در حالی که ممکن است تولیدکنندگان از این شکاف آگاه باشند، دانستن اینکه چگونه یا از کجا شروع کنند یک چالش دیگر است.

منبع: کاوک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا