معدن 4.0

خیز گل گهر برای توسعه معدنکاری هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تدوین استراتژی ۱۴۱۰ در تلاش است تا سهم خود در بازار داخلی و خارجی را افزایش دهد، اما در این بین توسعه معدنکاری هوشمند از الزامات تحقق این استراتژی است که در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

معدنکاری جهان در دوران گذار خود از مرحله سنتی به سمت معدنکاری هوشمند است. در این مسیر بخش معدن به دنبال  کاهش ریسک های موجود و افزایش بهره وری است .  بدون شک توسعه معدنکاری هوشمند منجر به کاهش حوادث معدنی می شود و می تواند هزینه های معدنکاری را به دلیل دیجیتالی شدن کاهش دهد.

روند معدنکاری دیجیتال با سرعت بالایی در دنیا در حال اجراست و تقریبا بیشتر شرکت های بزرگ معدنی دنیا به این سمت حرکت و پروژه های مختلفی را از اکتشافات رباتیک تا استفاده از کامیون های خودران را در دستور کار خود قرار داده اند.

اما امروز دیگر حرکت به سمت معدنکاری دیجیتال یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است که باید بخش معدن ایران هم به سمت آن حرکت کند. 

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز با تدوین استراتژی ۱۴۱۰، به دنبال افزایش بهره وری وارتقا سهم خود در بازارهای صادراتی و داخلی است. امروز گل گهر نقش مهمی در تامین مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد کشور دارد اما در تلاش است که این سهم را افزایش و فعالیت خود را به روز کند. 

به همین دلیل توسعه فناوری معدنکاری یکی از اهداف ۱۴۱۰ انتخاب شد. گل گهر فعالیت در این حوزه را در سه سال گذشته در اولویت اصلی خود قرار داده و کار را با بومی سازی قطعات و تجهیزات آغاز کرد تا بتواند در کنار کاهش ارزبری، به سمت ارتقای تکنولوژی و دانش فنی تولید خود برود.

 درواقع به روزرسانی تکنولوژی و ماشین آلات و بومی سازی دامپتراک ها به دغدغه اصلی  گل گهر تبدیل شد و توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان و همچنین افزایش سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه این مهم به مرحله اجرایی رسید. 

اما این نگاه گل گهر چه خروجی برای این شرکت خواهد داشت؟ 

بدون شک، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با توسعه فعالیت ها در حوزه فناوری دیجیتال و تکنولوژی، می تواند در کنار به روز رسانی فعالیت ها به کاهش هزینه ها رسیده و ارز صرفه جویی شده را راهی اجرای طرح های توسعه ای کنند.

 این شرکت در حوزه بومی‌ سازی و مهندسی معکوس قطعات سال گذشته ۴۵۰ میلیار تومان‌ صرفه جویی داشته است که در شرایط تحریمی باید آن را یک کار مهم دانست ، روندی که همچنان در گل گهر ادامه دار است و در نهایت منجر به ارتقای کمی و کیفی تولید می شود. درست زمانی که گل گهر کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش می دهد، می تواند سهم خود در بازار داخلی و صادراتی را افزایش دهد. این موضوع می تواند تیری با دو نشان باشد، هم نوسازی تکنولوژی و هوشمند سازی فعالیت ها و هم افزایش کیفیت تولیدات گل گهر. 

البته فراموش نکنیم توسعه معدنکاری هوشمند و استفاده از تکنولوژی های جدید نیازمند سرمایه گذاری بسیار است تا بتوان سال های گذشته و عقب ماندگی هایی که بارها از آن یاد شده را جبران کرد. درنتیجه ادامه دار بودن نگاه گذر از معدنکاری سنتی در این مجموعه الزامی است و نباید دستخوش تغییر شود. 

در چنین شرایطی با توجه به آینده نگری گل گهر و سرمایه گذاری های صورت گرفته می تواند به توسعه معدنکاری هوشمند امیدوار بود.

منبع: تیتر ۲۰

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا