معدن 4.0

کاهش قیمت محصولات فولادی با ورود هوش مصنوعی به صنعت فولاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، کشورهای صنعتی به دنبال راه‌‌هایی برای استفاده از این فناوری در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد هستند.

کشور ما از سال ۲۰۱۸ در فهرست انجمن جهانی فولاد  به عنوان یکی  از ده تولیدکننده‌ی بزرگ فولاد قرار دارد ولی با توجه به مشکلات فراوانی که گریبان‌گیر صنعت فولاد است به نظر میرسد حفظ این جایگاه کاری دشوار خواهد بود. برای مثال محدودیت‌های انرژی مانند گاز و برق، در سال ۱۴۰۰ باعث افت ۲۲ درصدی صادرات محصولات فولادی شد.

درحال حاضر بزرگترین چالش پیش روی صنعت فولاد ایران، استفاده از تکنولوژی قدیمی و سنتی است که باعث افزایش قیمت محصولات تولیدی و کاهش کیفیت آنها می‌شود و در درازمدت می‌تواند محصولات ایرانی را از بازارهای بین‌المللی و حتی داخلی حذف کند. این اختلاف و عقب‌ماندگی تکنولوژی با ظهور هوش مصنوعی چند برابر خواهد شد و اگر امروز در جهت نوسازی صنایع فولاد و زیرساخت‌ها اقدام نکنیم شاید فردا دیگر فرصتی برای این کار نباشد.

محصولات فولادی با توجه به کاربرد فراوان آنها، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها دارند و نوسان در قیمت این محصولات می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان اثر بگذارد. به همین دلیل با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، کشورهای صنعتی به دنبال راه‌‌هایی برای استفاده از این فناوری در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد هستند و با سرعتی بالا به سمت هوشمندسازی خطوط تولید و توسعه پیش می‌روند. برای اینکه بدانیم استفاده از هوش مصنوعی چطور می‌تواند باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات فولادی شود به چند نمونه‌ی موفق در این زمینه اشاره می‌کنیم:

کاهش هزینه‌های تولید تا ۹ درصد

شرکت Gerdau به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی فولاد در آمریکای جنوبی، با همکاری استارت‌آپ هوش مصنوعی Fero Labs موفق شده است هزینه‌ی تولید خود را تا %۹ کاهش دهد. این شرکت از هوش مصنوعی برای تحلیل و پیش‌بینی کیفیت محصولات خود استفاده می‌کند و براساس این پیش‌بینی توانسته است از ضایعات مواد اولیه‌ بصورت موثر در تولید سایر محصولات استفاده کند. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های لحظه‌ای و الگوهای تولید گذشته، موفق شده دما، فشار و سرعت دستگاه‌های تولید را در بهینه‌ترین حالت تنظیم کند. این امر منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش هدر رفت مواد اولیه و در نهایت کاهش هزینه‌های تولید شده است.

کاهش هزینه‌های نگهداری تا ۵۰ درصد

غول صنعتی ArcelorMittal در خطوط طراحی و توسعه‌ی خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و با همکاری شرکت Iris موفق شده است مقدار اطلاعاتی که یک کارمند در مدت ۱ ماه از مقالات علمی استخراج می‌کرده است را با کمک هوش مصنوعی در مدت ۲ ساعت استخراج کند و سرعت مطالعات توسعه را تا ۱۵ برابر بیشتر کند. همچنین این شرکت هوش مصنوعی را برای آنالیز لحظه‌ای بیش از ۳۰ سنسور به خدمت گرفته است و با پیش‌بینی زودهنگام مشکلات احتمالی موفق شده مدت زمان و هزینه‌ی لازم برای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات خود را تا 50 درصد کاهش دهد.

هوش مصنوعی در خدمت تولید

در تحقیق اخیری که توسط شرکت مشاوره چندملیتی گروه مشاوره بوستون BCG بر روی شرکت‌های برتر فولاد انجام شده، مشخص شده که با یکپارچه کردن سیستم های پردازش اطلاعات و انجام تحلیل های سریع بر روی مواد خام و ماشین‌آلات فولات، شرکت‌ها می‌توانند به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند. براساس تحقیق این گروه، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نتایج زیر را برای تولیدکنندگان داشته باشد:

  • کاهش بیش از ۵ درصدی در هزینه‌های مواد اولیه
    افزایش ۶ درصدی توان عملیاتی در گلوگاه‌ها 
    افزایش سود فروش محصولات تا ۱۵ درصد

سخن پایانی
کشور ما از سال ۲۰۱۸ در فهرست انجمن جهانی فولاد  به عنوان یکی  از ده تولیدکننده‌ی بزرگ فولاد قرار دارد ولی با توجه به مشکلات فراوانی که گریبان‌گیر صنعت فولاد است به نظر میرسد حفظ این جایگاه کاری دشوار خواهد بود. برای مثال محدودیت‌های انرژی مانند گاز و برق، در سال ۱۴۰۰ باعث افت ۲۲ درصدی صادرات محصولات فولادی شد. درحال حاضر بزرگترین چالش پیش روی صنعت فولاد ایران، استفاده از تکنولوژی قدیمی و سنتی است که باعث افزایش قیمت محصولات تولیدی و کاهش کیفیت آنها می‌شود و در درازمدت می‌تواند محصولات ایرانی را از بازارهای بین‌المللی و حتی داخلی حذف کند. این اختلاف و عقب‌ماندگی تکنولوژی با ظهور هوش مصنوعی چند برابر خواهد شد و اگر امروز در جهت نوسازی صنایع فولاد و زیرساخت‌ها اقدام نکنیم شاید فردا دیگر فرصتی برای این کار نباشد.

منبع: جهان صنعت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا