رباتیکمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

بوستون دینامیکس از نسخه ربات برقی انسان‌نمای اطلس رونمایی کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بدرود نسخه هیدرولیکی اطلس و سلام به مدل برقی ربات انسان‌نمای اطلس که برای تجاری‌سازی طراحی شده است. این پیامی است که شرکت بوستون دینامیکس با خارج کردن نسخه قدیمی‌تر ربات انسان‌نمای خود و از رده خارج کردن آن پس از ۱۵ سال توسعه، و با پیش‌نمایشی از جانشین آن منتقل کرد.

شرکت بوستون دینامیکس ربات انسان‌نمای مشهور خود به نام اچ‌دی اطلس را پس از ۱۱ سال فعالیت، دویدن، پرش، رقص و پارکور بازنشسته کرد. این شرکت روز بعد، جانشین آن را معرفی کرد. ربات اطلس جدید که تمام‌الکتریکی است، از اچ‌دی اطلس قوی‌تر بوده و دامنه‌ی حرکتی وسیع‌تری دارد.

اما نکته‌ای که باعث وحشت برخی از افراد شده، نحوه‌ی بلند شدن ربات برقی انسان‌نمای اطلس از زمین است. برخلاف ربات‌های قبلی که غلت می‌زدند و با کمک دست‌هایشان بلند می‌شدند، اطلس جدید زانوها و مفصل لگن خود را تقریباً به طور کامل به سمت عقب خم می‌کند و سپس در حالی که کل بدنش به حالت ایستاده در می‌آید، خود را بالا می‌کشد. سر این ربات در حالی که با حرکتی ناخوشایند و آزاردهنده به عقب راه می‌رود، ۱۸۰ درجه به سمت دوربین می‌چرخد!

فیلم جدید اطلس کافی بود تا این ربات را به صفحه‌ی فرعی «ترسناک عجیب» در ردیت بکشاند.مدیرعامل بوستون دینامیکس، رابرت پالتر، در مصاحبه‌ای با IEEE Spectrum گفت: «هدف صریح ما این بود که ربات شبیه انسان نباشد» و به نظر می‌رسد بر اساس ویدیوی بلند شدن اطلس، این شرکت در رسیدن به این هدف کاملاً موفق بوده است.

بیشتر بخوانیم: شرکت‌های ژاپنی به دنبال ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها»

این شرکت در وبلاگ خود اعلام کرد: “نسل بعدی برنامه اطلس بر پایه دهه‌ها تحقیق بنا شده و تعهد ما را برای ارائه توانمندترین و کاربردی‌ترین ربات‌های سیار برای حل سخت‌ترین چالش‌های صنعت امروز، با Spot و Stretch و حالا با Atlas، بیشتر می‌کند.” Spot یک ربات چهارپا است که در بازرسی تأسیسات و سایر کارها استفاده می‌شود و Stretch برای تخلیه کامیون‌ها طراحی شده است.

بوستون دینامیکس در سال ۲۰۰۹ با تبدیل کردن یکی از ربات‌های چهارپای با نیروی پنوماتیک خود، کار خود را با ربات‌های انسان‌نما آغاز کرد. تا سال ۲۰۱۶، این شرکت مستقر در والتهام، ماساچوست، نشان داد که ربات آن‌ها می‌تواند راه برود، در را باز کند و در حالی که توسط شخصی با چوب هاکی هل داده می‌شود، بدون هیچ اتصالی تعادل خود را حفظ کند.

این ربات‌ساز به پیشرفت اطلس ادامه دادند، آن را با ابعاد کوچک‌تر و حسگرهای بیشتر مجهز کردند، هوش مصنوعی آن را آموزش دادند و آن را قادر ساختند تا کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهد. این کارها از پارکور و رقصیدن تا حمل ابزار در یک کارگاه ساختمانی نمایشی را شامل می‌شد.

در واقع، همین نمایشِ دستکاری تخته توسط اطلس، برداشتن کیسه‌ای از ابزار و رساندن آن به یک کارگر بود که به بوستون دینامیکس جایزه نوآوری رباتیک RBR50 را اعطا کرد. این شرکت در نمایشگاه RBR50 در اجلاس و نمایشگاه رباتیک در تاریخ ۱ و ۲ می حضور خواهد داشت.

منابع :
CNET
therobotreport

  • بوستون دینامیکس از نسخه برقی ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی کرد

بیشتر بخوانیم: ABB برای راه‌اندازی پردیس رباتیک جدید اروپا ۲۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا