پهپاد هوش مصنوعی

پهپاد‌ها با هوش مصنوعی مین‌زدایی می‌کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پهپاد‌ها با کمک هوش مصنوعی می‌تواند تلاش‌های پرزحمت و خطرناک مین‌زدایی را بدون دخالت انسان سرعت بخشد.

با پهپادها استفاده از یک مدل هوش مصنوعی می‌توان تلاش‌های پرزحمت و خطرناک مین‌زدایی را بدون دخالت انسان سرعت بخشید.

جاسپر بائور (Jasper Baur) مؤسس انجمن تحقیقاتی مین‌زدایی در آمریکا و سرپرست گروه توسعه‌دهنده فناوری هوش مصنوعی برای مین‌زدایی می‌گوید: به کمک یادگیری ماشینی قصد داریم پهپاد‌ها را به هوش مصنوعی مجهز کنیم تا مین‌زدایی سریع‌تر و ایمن‌تر انجام شود. 

ایده این گروه بسیار ساده و در عین حال جذاب است؛ بنابراین گزارش در فناوری مین‌زدایی با هوش مصنوعی یک پهپاد بر فراز منطقه‌ای که گمان می‌رود مین‌گذاری‌شده پرواز می‌کند و تصاویر زیادی جمع‌آوری می‌کند. در این روش، الگوریتم بائور که درباره ویژگی‌های بصری ۷۰ نوع مین زمینی، مهمات خوشه‌ای و سایر مهمات منفجرنشده آموزش دیده است، تصاویر را با وضوح بسیار بالا در نقشه پردازش می‌کند. این مدل می‌تواند مواد منفجره را سریع‌تر و دقیق‌تر از یک انسان شناسایی کند. بائور می‌گوید: این فناوری در عرض چند دقیقه نقشه‌ای از تمام مین‌های زمینی به شما می‌دهد.

در حال حاضر هوش مصنوعی فقط می‌تواند مواد منفجره روی سطح زمین را شناسایی کند و توانایی تشخیص موارد دفن‌شده در عمق یا زیر پوشش‌های گیاهی را ندارد. انجمن تحقیقاتی بائور در حال آزمایش راه‌هایی برای جستجو در عمق بیشتر با استفاده از تصویربرداری حرارتی و رادار نفوذی در زمین است. همچنین در حال توسعه مدلی است که می‌تواند سطح اطمینان به هوش مصنوعی را در کشف مین‌های زیر پوشش گیاهی ارزیابی کند.

یافتن و خنثی‌سازی مین‌های زمینی کاری بسیار دلهره‌آور و زمان‌بر است. انسان‌هایی که کار مین‌زدایی را انجام می‌دهند باید با ردیاب‌های فلزی و دستی وجب به وجب در زمین مین‌گذاری‌شده پیش بروند و مدام گوش به‌زنگ صدای هشدار دستگاه باشند. تا پیش از جنگ جهانی دوم، گاهی از سگ‌های آموزش‌دیده برای مین‌زدایی زمین‌ها استفاده می‌شد.

منبع:  آنا به نقل ساینتیفیک آمریکن

  • پهپاد‌ها با هوش مصنوعی مین‌زدایی می‌کنند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا