خطرات فناوریهوش مصنوعی

اولین نبرد هوایی بین هواپیمای هوش مصنوعی و خلبان انسانی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اخیراً جزئیات شگفت‌انگیزی درباره رویارویی اولین هواپیمای جنگی کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی با یک جت با خلبان انسانی در یک نبرد تن به تن تاریخی منتشر شده است. هر دو هواپیما سرعتی در حدود ۱،۹۳۰ کیلومتر در ساعت داشتند.

ایالات متحده بالاخره شروع به جستجوی پاسخ به یکی از متداول‌ترین سؤالات در جهان کرده است: بین انسان و ماشین کدام یک برنده خواهد شد؟

اخیراً جزئیات شگفت‌انگیزی درباره رویارویی اولین هواپیمای جنگی کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی با یک جت با خلبان انسانی در یک نبرد تن به تن تاریخی منتشر شده است. هر دو هواپیما سرعتی در حدود ۱،۹۳۰ کیلومتر در ساعت داشتند.

در این آزمایش جالب، عملکرد یک نسخه تغییریافته از F-۱۶ کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی به نام X-۶۲A با همان جت با کنترل خلبان انسانی مقایسه شده است.

به گفته مقامات، این دو جت قدرتمند در ارتفاع ۶۰۰ متری چشم در چشم با یکدیگر مبارزه کردند. این آزمایش‌ها توسط سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) و نیروی هوایی ایالات متحده برای بررسی میزان قدرت و پیشرفت هوش مصنوعی انجام شده اند.

بیشتر بخوانیم: بوستون دینامیکس از نسخه ربات برقی انسان‌نمای اطلس رونمایی کرد

نتایج این نبرد‌های هوایی شدید فاش نشده، اما با انجام این مبارزات نشان داده شد که جت‌های جنگنده خودکار چقدر می‌توانند ایمن و کارآمد باشند. مقامات همچنین قصد بررسی این موضوع را داشتند که جت‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی چقدر به عملکرد ایمن در یک محیط جنگی پیچیده نزدیک هستند. در نهایت، ۲۱ پرواز آزمایشی در این پروژه از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ انجام شد.

مریان کارلن، معاون فرمانده مدرسه خلبانی آزمایشی درباره این نبرد‌های تن به تن هوایی گفته است: در ماه سپتامبر یک X-۶۲ در برابر یک F-۱۶ با خلبان انسانی قرار گرفت و با آن مبارزه کرد. ما با استفاده از مانورها، ابتدا در حالت دفاعی و سپس در حالت حمله، ایمنی را به تدریج تقویت کردیم. سپس به نبرد چشم در چشم با ابعاد بالا، با سرعت ۹۳۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع ۶۰۰ متری نزدیک شدیم.

چند سال پیش، دارپا پروژه «AlphaDogFight Trials» را اجرا کرد که در آن الگوریتم‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی در یک سری نبرد‌های شبیه‌سازی‌شده رایانه‌ای در برابر هوانوردان نظامی قرار گرفتند.

جت‌های هوش مصنوعی در تمامی آزمایشات بدون شکست پیش رفتند. پس از این موفقیت چشمگیر، برنامه این آژانس تکامل یافته و شامل جت‌های واقعی شده است.

بیشتر بخوانیم: پنج ابزار و منابع رایگان برای توسعه دهندگان راه حل های اینترنت اشیا

آن‌ها آزمون نهایی الگوریتم‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های آموزشی نظامی F-۱۶ معروف به X-۶۲A Variable In-Flight Simulator Test Aircraft (VISTA) را در آسمان انجام دادند.

جت‌های کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی با پرواز بر فراز پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا، برنامه آموزشی خود را با انجام آزمایش‌های ساده در مسیر پرواز آغاز کردند.

جیمز والپیانا، فرمانده دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی گفته است: در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲، برای اولین بار از هوش مصنوعی برای کنترل مسیر پرواز هواپیما‌های جنگنده استفاده شد.

از آن زمان به بعد، الگوریتم از ۱۰۰ هزار خط از تطبیقات نرم‌افزاری حیاتی پرواز برای بهبود امکانات و ویژگی‌ها عبور کرده است.

در یک بیانیه مطبوعاتی پس از تجزیه و تحلیل یافته‌ها آمده است: تیم X-۶۲A نشان داد که می‌توان از استقلال مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته برای انجام مانور‌های رزمی پویا استفاده کرد.

این تیم پیشگام، از روش‌های جدیدی برای آموزش و آزمایش انطباق هوش مصنوعی با الزامات ایمنی، از جمله حفاظت از بسته پروازی و جلوگیری از برخورد هوایی و زمینی استفاده است. فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، این آزمایش‌ها را «تحول‌برانگیز» خوانده است.

بیشتر بخوانیم: شرکت‌های ژاپنی به دنبال ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها»

کندال به قانونگذاران گفته که قصد دارد در سال جاری میلادی وارد یک جنگنده F-۱۶ خودکار شود. برای اطمینان از ایمنی کامل در آسمان، خلبان‌های انسانی در جت‌های مجهز به هوش مصنوعی حضور داشتند.

اگرچه به گفته مقامات، آن‌ها هرگز مجبور به فعال کردن پنل‌های کنترل انسانی در طول نبرد‌ها نشدند. ایالات متحده قصد دارد که میلیارد‌ها دلار روی بهبود مستمر و نظارت بر این ابتکارات در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری کند.

کندال قبلاً استفاده از هوش مصنوعی در جنگ را ستوده و گفته است: مشکل اساسی در میدان جنگ، زمان است. هوش مصنوعی می‌تواند کار‌های بسیار پیچیده‌تری را دقیق‌تر و سریع‌تر از انسان‌ها انجام دهد.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانیم: ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا