رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

ربات جراح ایرانی سینا در بیمارستان اندونزی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بیمارستان های اندونزی با ربات جراح ایرانی سینا تجهیز می شوند. اندونزی به دلیل وسعت جزایر پراکنده و فاصله بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری در قلمرو خود به سیستم جراحی رباتیک نیاز مبرمی دارد.

پروژه توسعه جراحی رباتیک با حمایت شرکت های فناورانه پزشکی ایران در اندونزی در حال گسترش اشت.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه “آی تی نیوز”، مرکز جراحی رباتیک از راه دور، پروژه ای بین دو دولت اندونزی و ایران، برای اتصال جزایر غربی و شرقی اندونزی در فاصله ۳۵۰۰ کیلومتری در حال گسترش است.

 بیمارستان عمومی “حاجی آدام مالک” در سوماترای شمالی در غرب اندونزی و بیمارستان دکتر “وحیدین سودیروهوسودو ماکاسار” در استان سولاوِسی در شرق اندونزی اخیرا یادداشت تفاهمی برای پیوستن به این پروژه امضا کردند.

دکتر زینال صفری، رییس بیمارستان عمومی “حاجی آدم مالک” اندونزی در این باره گفت: امیدواریم این فناوری رباتیک از راه دور بتواند خدمات جراحی را به همه جوامع در مناطق دور افتاده با کیفیتی مشابه شهرهای بزرگ ارائه دهد.

دولت اندونزی توسعه جراحی از راه دور رباتیک را به عنوان یک راهبرد در پزشکی برای بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، به ویژه برای جوامع دوردست، دنبال می کند.

در این راستا وزارت بهداشت اندونزی برای کمک به ایجاد جراحی رباتیک در این کشور به شرکت های فناورانه ایران و  ربات جراح ایرانی سینا رسیده است.

از مزیت های جراحی رباتیک از راه دور می توان به کاهش مسافت سفر بیمار، افزایش دقت جراحی و دوره های بهبودی کوتاه تر را ذکر کرد. میزان عفونت نیز به حداقل می رسد زیرا این روش از راه دور انجام می شود.

وزارت بهداشت اندونزی امیدوار است که از نظر جراحی رباتیک در آینده در جراحی های گوارشی ، ارولوژی و زنان و زایمان استفاده کند.

گسترش پروژه جراحی از راه دور رباتیک به دنبال موفقیت آزمایشی انجام شده در ماه مه سال گذشته میلادی و همزمان با سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به اندونزی بین بیمارستان “دکتر حسن سادیکین” در باندونگ و بیمارستان “دکتر سارجیتو “در یوگیاکارتا اندونزی با موفقیت آزمایش شد.

در این جراحی آزمایشی، ربات جراح سینا در اختیار سایت های آزمایشی قرار گرفت که ۵۰۰ کیلومتر از هم فاصله داشتند.

شرکت ارتباطات محلی Telkomsel  اندونزی نیز با ارایه اتصال اینترنتی نسل پنجم خود از این پروژه حمایت کرد. جراحان شرکت‌کننده و پزشکان مقیم ابتدا با استفاده از کنسول‌های کنترلی که روش‌های جراحی را شبیه‌سازی می‌کنند آموزش دیدند، سپس توانستند این سیستم را روی حیوان آزمایشی نشان دهند.

این پروژه که از سال ۲۰۲۱ آغاز شد ، اکنون وارد سال چهارم خود می شود. ایران و اندونزی بر انتقال فناوری و تولید بومی سیستم‌های جراحی رباتیک با مشارکت شرکت‌های دولتی از جمله ایندوفارما تمرکز خواهند کرد.

سنگاپور و ژاپن نیز سال گذشته در ماه اکتبر اولین عملیات جراحی رباتیک مشترک خود را انجام دادند. در قالب این پروژه مشترک، بیمارستان دانشگاه ملی در سنگاپور و دانشگاه بهداشت فوجیتا در ژاپن با ۳ هزار مایل مسافت یک عمل جراحی رباتیک موفق انجام دادند.

منبع: عصرایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا