انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیررباتیکصنعت هوشمند

پنج دلیل برای سرمایه‌گذاری در رباتیک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ربات‌ها در حال تسخیر دنیا هستند! بیایید ببینیم سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند از سرمایه‌گذاری در رباتیک بهره ببرند.

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از investmentweek، شصت سال پیش، اولین ربات صنعتی در خط مونتاژ خودرو در ایالت نیوجرسی آمریکا شروع به کار کرد. این ربات به شکل یک بازوی غول‌پیکر و بلندکننده‌ی اجسام سنگین، قطعات فلزی خودرو را از یک پرس قالب‌گیری تخلیه می‌کرد. امروزه، ربات‌ها دیگر محدود به کارخانه‌ها نیستند، بلکه به طور فزاینده‌ای بخشی از زندگی روزمره ما شده‌اند.

حدود ۳.۵ میلیون ربات در جهان وجود دارد و علاوه بر مونتاژ خودرو، می‌توانند خانه شما را جارو بزنند، خریدهایتان را تحویل دهند و حتی با مادربزرگتان بازی بینگو انجام دهند. با این حال، نشانه‌ها حاکی از آن است که صنعت رباتیک وارد فاز جدید و پویاتری از تکامل خود شده است.

پیشرفت‌های فناوری، چه هوش مصنوعی (AI) و چه نیمه‌رساناهای که روز به روز کوچک‌تر و قدرتمندتر می‌شوند راه را برای توسعه و به‌کارگیری نسل جدید ماشین‌های پیچیده هموار می‌کند. همزمان، کمبود نیروی کار، پیر شدن جمعیت و کاهش بهره‌وری، تقاضا برای اتوماسیون را افزایش می‌دهد.

این موضوع برای سرمایه‌گذاران فرصتی بسیار جذاب ایجاد می‌کند که با روندهای رشد بلندمدت و قوی پشتیبانی می‌شوند و فراتر از خود ربات‌ها گسترش می‌یابد. در ادامه پنج موضوع کلیدی را می‌بینیم که این صنعت را در سال‌های آینده هدایت خواهد کرد و دلیل برای سرمایه‌گذاری در رباتیک است .

محتوی مرتبط: شرکت‌های ژاپنی به دنبال ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها»

۱. بازگشت به تولید داخلی و انتقال به کشورهای نزدیک

گرفتاری‌های زنجیره تامین در طول همه‌گیری کووید، خطرات وابستگی به کشورهای دوردست برای تولید را برجسته کرد. تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین و جنگ در اوکراین، فشار بیشتری بر زنجیره‌های تامین جهانی وارد کرد. در نتیجه، دولت‌ها و شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال انتقال تولید به سرزمین‌های خانگی خود یا حداقل به کشورهای نزدیک‌تر هستند – روندی که با عنوان «بازگشت به تولید داخلی» (re-shoring) و «انتقال به کشورهای نزدیک» (near-shoring) شناخته می‌شود. این امر باید تقاضا برای ربات‌های صنعتی برای کار در این کارخانه‌های جدید و همچنین سایر تجهیزات و نرم‌افزارهای اتوماسیون را افزایش دهد. بر اساس یک نظرسنجی اخیر توسط ABB Robotics، حدود ۴۱ درصد از تولیدکنندگان آمریکایی به دنبال افزایش اتوماسیون هستند.

صنعت نیمه‌رساناها به دلیل ماهیت حیاتی روزافزون آن‌ها و سایر فناوری‌های مرتبط، و همچنین نگرانی‌های امنیت ملی، یکی از بخش‌های کلیدی هدف‌گذاری‌شده توسط روند بازگشت به تولید داخلی است. تمرکز اصلی بسته‌ی هزینه‌های زیرساختی ۵۵۰ میلیارد دلاری دولت فدرال واشنگتن ساخت کارخانه‌های نیمه‌رسانا است و مشوق‌های مشابهی در چندین کشور و اتحادیه‌های اقتصادی تایید شده است.

۲. انسان به علاوه ماشین: ربات‌های همکار صنعتی

در حالی که ربات‌های خط مونتاژ مدت‌هاست که یک عنصر اصلی در صنعت به شمار می‌روند، اما ربات‌هایی که به صورت مستقل و در عین حال نزدیک با انسان کار می‌کنند، به تازگی در حال رونق گرفتن هستند. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی ربات‌های همکار (Cobot) از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۶.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۹ برسد، که نشان‌دهنده‌ی نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) حدود ۳۴ درصد است.

کمبود نیروی کار، افزایش دستمزدها، بهبود و ارزان‌تر شدن فناوری، تقاضا برای این نوع فناوری رباتیک را افزایش می‌دهد. ربات‌های همکار به ویژه در میان شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) و تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی که خود با توجه به حرکت کشورها به سمت ممنوعیت خودروهای سنتی برای دستیابی به اهداف انتشار صفر، زمینه‌ی رو به رشدی است، محبوبیت پیدا کرده‌اند.

محتوی مرتبط: ABB برای راه‌اندازی پردیس رباتیک جدید اروپا ۲۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

۳. کارآمدی نرم‌افزار

رشد اتوماسیون، چه در خانه و چه در صنعت، به نرم‌افزار وابسته است. در گذشته، نرم‌افزارهای صنعتی که برای به کار انداختن ماشین‌آلات استفاده می‌شدند، با الگوی خرید، نصب و استفاده دائمی کار می‌کردند. امروزه این روند به طور فزاینده‌ای به سمت مدل نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) در حال تغییر است، که در آن کسب‌وکارها برای استفاده از نرم‌افزار که در فضای ابری یا در یک محیط ترکیبی ذخیره می‌شود، هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که بازار نرم‌افزار صنعتی تا سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۵ درصد، به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار دو برابر شود. این امر باید منجر به افزایش کارایی در کل فرآیند، از طراحی و شبیه‌سازی محصول تا ارسال نقشه به کارخانه یا شریک تولید و بهینه‌سازی زنجیره تامین شود.

راه‌حل‌های مبتنی بر ابر به کاهش هزینه و پیچیدگی مدیریت خود نرم‌افزار کمک می‌کنند و همچنین امکان تمرکز داده‌ها را فراهم می‌سازند. تحلیل داده‌ها بر اساس آن، با تولید داده‌های بیشتر، به شدت در حال رشد است. اتوماسیون فرآیندهای کسب‌وکار نیز در حال محبوبیت یافتن است، روندی که در آن شرکت‌ها از راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای افزایش بهره‌وری کارمندان اداری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پیشرفت‌های هوش مصنوعی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از حجم زیادی از داده‌ها برای بهبود کارایی عملیاتی استفاده کنند.

محتوی مرتبط: بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

۴. هوش مصنوعی و محاسبات

با پیچیده‌تر شدن ماشین‌ها، آن‌ها به قدرت پردازش بیشتری برای محاسبه و پردازش داده نیاز دارند. هوش مصنوعی به طور خاص نیازمند منابع زیادی است و برای ایجاد محتوای جدید به حجم عظیمی از داده و قدرت پردازش نیاز دارد. این به معنای نیمه‌رساناهای پیچیده‌تر است.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان پردازنده‌های رایانه‌ای از گسترش هوش مصنوعی سود می‌برند، اما مدل‌های زبان بزرگ (LLM) به انواع دیگری از تراشه‌ها مانند تراشه‌هایی که ظرفیت حافظه و پهنای باند را افزایش می‌دهند نیز نیاز دارند. حافظه، پردازش و حافظه ذخیره‌سازی، بخش عمده‌ای از فروش نیمه‌رساناها را تشکیل می‌دهند. تراشه‌های حافظه «DRAM» و ذخیره‌سازی «NAND Flash» عمدتاً برای ذخیره داده‌ها و دستورالعمل‌ها استفاده می‌شوند، در حالی که تراشه‌های پردازش مانند «CPU» اصلی در رایانه یا تراشه شتاب‌دهنده مکمل مانند «GPU» برای انجام محاسبات و پردازش داده‌ها در زمان واقعی استفاده می‌شوند.

شرکت‌های اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) نیز در زنجیره تأمین نیمه‌رساناها مهم هستند. این شرکت‌ها راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای طراحان تراشه ارائه می‌دهند. سطح نوآوری و ادغام هوش مصنوعی در نرم‌افزار، طراحان تراشه را قادر می‌سازد تا فاز طراحی را سرعت بخشند و کارایی قدرت و محاسبات را بهبود بخشند.

علاوه بر این، پیشرفت‌های هوش مصنوعی باید چشم‌انداز شرکت‌های تجهیزات نیمه‌رسانا را تقویت کند. آن‌ها ابزارهای ساخت تراشه‌ای را ارائه می‌کنند که ریزتراشه‌های کوچک‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر، قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر تولید می‌کنند. کارخانه‌های تولید نیمه‌رسانا از اتوماتیک‌ترین کارخانه‌های جهان هستند و به نوبه خود نیاز به استفاده روزافزون از فرآیندهای هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و خروجی دارند.

محتوی مرتبط: ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

۵. رانندگی خودکار

شاید ربات‌ها کار خود را با ساخت خودرو آغاز کرده باشند، اما امروزه به طور فزاینده‌ای آن‌ها را هدایت می‌کنند. خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های کاملاً بدون راننده هنوز سال‌ها با تبدیل شدن به گزینه‌ای کاربردی و انبوه در بازار فاصله دارند. با این وجود، آزمایش‌های زنده در حال حاضر در سراسر جهان، از جمله در سانفرانسیسکو، پکن، شانگهای و فینیکس در حال انجام است. به عنوان مثال، Waymo متعلق به Alphabet، میلیون‌ها مایل در جاده‌های عمومی (و میلیاردها مایل بیشتر در شبیه‌سازی) را طی کرده است و بیش از یک سال است که به ساکنان سانفرانسیسکو، سواری بدون راننده ارائه می‌دهد.

همچنین وسایل نقلیه خودران از طریق گنجاندن جنبه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) در آخرین مدل‌های خودرو، تا حدودی به واقعیت تبدیل شده‌اند. با رایج‌تر شدن و پیشرفته‌تر شدن این فناوری‌ها، تقاضا برای نیمه‌رساناها افزایش خواهد یافت. طبق تحقیقات گارتنر، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱، هر خودرو به ارزش ۱,۵۵۰ دلار نیمه‌رسانا داشته باشد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ تنها ۶۶۵ دلار بوده است.

هوش مصنوعی در حال ایجاد موج جدیدی از نوآوری‌ها است و فناوری‌های رباتیک و اتوماسیون را متحول می‌کند. ما بر این باوریم که رباتیک و اتوماسیون، به لطف توانایی خود در افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و کمک به حل چالش‌های مرتبط با کمبود نیروی کار جهانی، سریع‌تر از اقتصاد کلان رشد خواهند کرد. این موضوع، فرصتی بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری هم در شرکت‌های رباتیک و هم ربات‌ها را می‌سازند و نیز در شرکت‌هایی که همه بلوک‌های سازنده را از نیمه‌رساناها تا نرم‌افزار ارائه می‌دهند، ایجاد می‌کند.

تهیه شده در فناوری هوشمند

  • پنج دلیل برای سرمایه‌گذاری در رباتیک

انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا