هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در وضعیت بلوغ فعلی اش به چند دسته تقسیم می شود؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هوش مصنوعی برای قرار گرفتن در وضعیت بلوغ فعلی اش، به سه دسته هوش مصنوعی تقسیم بندی شده است

این گزارش از مجموعه‌ای از تحلیل‌ها درباره تأثیرات فناوری‌های نوظهور بر مأموریت‌ها و قابلیت‌های وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) است. به عنوان بخشی از این تحقیق، نویسندگان موظف به توسعه یک روش فناوری و ارزیابی ریسک برای ارزیابی فناوری‌های نوظهور و درک مفاهیم آنها در زمینه امنیت داخلی شدند. روش‌شناسی و تحلیل‌ها مبنایی را برای وزارت امنیت داخلی فراهم می‌کند تا فناوری‌های نوظهور و ریسک‌هایی را که ارائه می‌دهند، بهتر درک کند.

این گزارش بر روی هوش مصنوعی (AI) تمرکز دارد، به خصوص که به زیرساخت های حیاتی مربوط می شود. نویسندگان از ادبیات شهرهای هوشمند استفاده می‌کنند و چهار ویژگی را در ارزیابی فناوری در نظر می‌گیرند: در دسترس بودن فناوری و خطرات و سناریوها (که نویسندگان آنها را به تهدید، آسیب‌پذیری و پیامد تقسیم می‌کنند). خطرات و سناریوهای در نظر گرفته شده در این تحلیل مربوط به استفاده از هوش مصنوعی است که بر زیرساخت های حیاتی تأثیر می گذارد. موارد استفاده می‌تواند برای نظارت و کنترل زیرساخت‌های حیاتی یا برای دشمنانی باشد که از هوش مصنوعی برای استفاده در فعالیت‌های غیرقانونی و اعمال شرورانه در جهت زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌کنند. خطرات و سناریوها توسط اداره علوم و فناوری امنیت داخلی و دفتر سیاست گذاری وزارت امنیت داخلی ارائه شده است. نویسندگان این چهار ویژگی را در سه دوره مقایسه کردند:

کوتاه مدت (حداکثر سه سال)، میان مدت (سه تا پنج سال) و بلند مدت (پنج تا ده سال) برای ارزیابی در دسترس بودن و خطرات مرتبط با زیرساخت های حیاتی مبتنی بر هوش مصنوعی.

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

هوش مصنوعی (AI) یک فناوری دگرگون کننده است و احتمالاً به طور گسترده در سراسر جامعه از جمله در زیرساخت های حیاتی که در اینترنت اتفاق افتاد گنجانده خواهد شد. ما ارزیابی کردیم که هوش مصنوعی احتمالاً تحت تأثیر بسیاری از عوامل مشابه سایر فناوری‌های عصر اطلاعات، مانند امنیت سایبری، حفاظت از مالکیت معنوی، تضمین حفاظت از داده‌های کلیدی، و حفاظت از روش‌ها و فرآیندهای اختصاصی قرار خواهد گرفت.

زمینه هوش مصنوعی شامل فناوری‌های متعددی است که به محض در دسترس قرار گرفتن در سیستم‌های هوش مصنوعی گنجانده می‌شوند. در نتیجه، بلوغ علم و فناوری هوش مصنوعی مبتنی بر وابستگی‌های کلیدی در چندین حوزه فناوری ضروری خواهد بود، از جمله محاسبات با عملکرد بالا، توسعه و ساخت نیمه‌رساناهای پیشرفته، روباتیک، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و توانایی جمع‌آوری و محافظت از داده‌های کلیدی.

برای قرار دادن هوش مصنوعی در وضعیت بلوغ فعلی اش، مشخص کردن سه دسته هوش مصنوعی مفید است:

  • هوش باریک مصنوعی (ANI)، هوش مصنوعی عمومی (AGI) و هوش مصنوعی فوق العاده (ASI). در پایان دوره ده ساله این تجزیه و تحلیل، این فناوری به احتمال زیاد هنوز تنها به ANI دست یافته است.
  • هوش مصنوعی فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای زیرساخت‌های حیاتی و توسعه نهایی شهرهای هوشمند هدفمند ارائه خواهد کرد. توسعه و نظارت بر سیستم‌ها از استفاده از طرح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند آگاهی موقعیتی را افزایش داده و آسیب‌پذیری‌ها را کاهش دهد، سود خواهد برد. با این حال، عوامل تهدید سطوح حمله بیشتری پیدا خواهند کرد، به ویژه در مورد برنامه های کاربردی اینترنت اشیا که در بخش ها و سیستم های زیرساختی حیاتی تعبیه شده اند.
  • عرضه ChatGPT-4 در مارس ۲۰۲۳ یک مطالعه موردی جالب را برای چگونگی بلوغ و ادغام این فناوری‌های هوش مصنوعی در جامعه ارائه می‌کند. عرضه اولیه نشان داد که مشکلات دقت و سازگاری وجود دارد، و توسعه دهندگان را مجبور می کند تا به سرعت تغییراتی را برای پاسخ به این مسائل ایجاد کنند. این چرخه – توسعه، استقرار، شناسایی کاستی ها و سایر زمینه های استفاده بالقوه، و به روز رسانی سریع سیستم های هوش مصنوعی – احتمالاً یکی از ویژگی های هوش مصنوعی خواهد بود.

منبع: کانال تلگرامی رصدخانه اندیشکده ها

  • هوش مصنوعی در وضعیت بلوغ فعلی اش به چند دسته تقسیم می شود؟

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا