صنعت نفت هوشمند

انقلاب صنعتی چهارم در صنعت نفت و گاز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

بهره‌‌‌‌‌گیری از فناوری‌های‌‌‌‌‌ نوپدید انقلاب صنعتی چهارم همچون یادگیری ماشین و تحلیل کلان‌‌‌‌‌داده‌‌‌‌‌ها روزبه‌روز در صنعت نفت و گاز بیشتر می‌شود.

به گزارش فناوری هوشمند از «شانا»، بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد اکنون تحول دیجیتال در فناوری‌های عملیاتی این حوزه نسلی نو از فرآیندهای عملیاتی کاوش و استخراج نفت و گاز را ارائه کرده‌است. با این رویکرد این صنعت به‌دنبال تحولی در راهبردهای خود برای بهره‌‌‌‌‌گیری از ظرفیت هوش‌مصنوعی و داده‌های یکپارچه است؛ تحولی که بر بستر فناوری‌های نوپدید دیجیتالی استوار است.

دو موسسه‌‌‌‌‌ «اویل‌اند گس آیکیو» و «اوپن تکست» در یک برنامه پژوهشی مشترک با ۲۰۰متخصص صنعت نفت و گاز با شرکت‌های معتبر دنیا مصاحبه کرده‌‌‌‌‌اند، در این مطالعه موضوعاتی مانند اولویت استفاده از ابزارهای دیجیتالی در شرکت‌های نفت و گاز، هدف شرکت‌های نفت و گاز در پروژه‌های تحول دیجیتال، وضعیت شرکت‌های نفت و گاز در اتخاذ برنامه‌های دیجیتال و تغییرات مثبت تحول دیجیتال در شرکت‌های نفت و گاز بررسی شده‌است.

بیشتر بخوانیم: شرکت‌های ژاپنی به دنبال ربات‌های همکار یا «کوبات‌ها»

بر پایه این پژوهش تحلیل‌های پیشگویانه با ۲۴‌درصد، پیشتاز رویکردهای این شرکت‌ها است و اتوماسیون هوشمند، بهره‌‌‌‌‌گیری از ابزارهای هوشمند، بهره‌‌‌‌‌مندی از هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، رایانش ابری، تحلیل‌های شناختی و سایر ابزارها در رتبه‌‌‌‌‌های بعدی هستند.

مدرن‌‌‌‌‌سازی کسب‌وکار هدف اغلب شرکت‌های نفت و گاز در پروژه‌های تحول دیجیتال است و موضوع «پیش‌بینی» همچنان محور اصلی تمام تحولات است، اما رویکرد بهره‌‌‌‌‌گیری از نتایج آن تغییر کرده‌است. تحلیل‌های شناختی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بسیاری از ابزارهای معمول در دیجیتالی‌شدن، به ملزومات اولیه در طراحی فرآیندهای اکتشاف و استخراج هوشمند تبدیل‌‌‌‌‌ شده‌اند و هدف اصلی به‌سوی افزایش بهره‌‌‌‌‌وری و امنیت عملیات از طریق خودکارسازی فرآیندها گرایش یافته‌است. کاهش هزینه‌‌‌‌‌ها، ایجاد مزیت‌های رقابتی، ساده‌‌‌‌‌سازی فرآیندها و صرفه‌جویی در زمان، انگیزه‌‌‌‌‌های دیگری هستند که دیجیتالی‌شدن را شدت می‌‌‌‌‌بخشند.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا