معدن 4.0

چالش‌ها و فرصت‌‍‌‌‌های معدن‌کاری در کشورهای در حال توسعه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

عملیات استخراج معدن و معدن‌کاری در سراسر جهان، از جمله در کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه دارای بیشترین ذخایر معدنی و فلزی خاص در سطح جهان هستند.

 برای مثال، لیتیوم را در نظر بگیرید. آرژانتین، بولیوی و شیلی به‌تنهایی حدود ۶۰‌درصد ذخایر جهان را در اختیار دارند. این فلز در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. به طور کلی، کشورهای در حال توسعه از استخراج این فلزات ارزشمند سود زیادی کسب می‌کنند. اما یک‌سری چالش‌‌‌های منحصربه‌فرد در این زمینه وجود دارد. حال سوال این است که چالش‌‌‌های استخراج در کشورهای در حال توسعه در آینده چیست و این کشورها چگونه با چالش‌‌‌های مربوط به این موضوع برخورد خواهند کرد.

فرصت‌‌‌های استخراج معدن در کشورهای در حال توسعه

همان‌طور که جهان به سمت کربن‌‌‌زدایی پیش می‌رود، افزایش استفاده از انرژی برق می‌‌‌تواند اقتصاد کشورهای دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی ارزشمند را بزرگ‌تر کند. در این مسیر مس، لیتیوم و سایر مواد در فرآیند جایگزینی وسایل نقلیه و وسایل سوخت فسیلی حیاتی خواهند بود. پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از این است که تقاضا در این زمینه به‌سرعت بالا می‌رود، زیرا تقریبا صنایع بر سر استفاده از این مواد معدنی رقابت زیادی خواهند کرد. همچنین تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی حیاتی خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: هوش مصنوعی و شبکه‌های ۵.۵G معادن را به سطح جدیدی از «هوشمندی» می‌رسانند

در حالی که اکثر تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی باید سطح تولید خود را حفظ کنند، برخی پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از افزایش پنج‌برابری تقاضا در این زمینه تا سال ۲۰۵۰ است. اگر جهان بخواهد استفاده از سوخت‌‌‌های فسیلی را به طور کامل قطع کند، سیستم‌های ذخیره‌‌‌سازی باتری و هیدروژن به مقادیر زیادی موردنیاز خواهند بود. کشورهای در حال توسعه نیز دارای مزایای منحصربه‌فردی هستند. این کشورها از هزینه‌‌‌های عملیاتی بالقوه پایین‌‌‌تری سود می‌‌‌برند و ممکن است قوانینی داشته باشند که نسبت به کشورهای توسعه‌‌‌یافته محدودتر باشد.

البته در این مسیر خطرات زیست‌‌‌محیطی ممکن است هزینه‌‌‌ها را افزایش دهد، زیرا معادن ممکن است دچار سیل، فروریختن یا انفجار گاز شوند. فعالان صنعتی و معدنی باید این نکته را در نظر بگیرند که فعالیتشان هیچ‌‌‌یک از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌‌‌کند، زیرا در برخی از معادن اقدامات ایمنی کافی وجود ندارد.

چالش‌‌‌های معدن‌کاری در کشورهای در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه، با وجود تمام ثروت معدنی خود، ممکن است در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم برای گسترش عملیات معدن‌کاری با موانع و دشواری‌‌‌هایی روبه‌رو باشند؛ چرا که زیرساخت‌ها اغلب توسعه‌نیافته است و این کشورها گاهی از بازارهای جهانی دور هستند. همچنین ممکن است خطرات سیاسی و قانونی در مناطقی با امنیت کمتر یا حاکمیت قانون ضعیف‌‌‌تر وجود داشته باشد.

بنگاه‌‌‌های معدنی برای گسترش فعالیت خود به سرمایه نیاز دارند، اما سرمایه‌گذاران ممکن است به پذیرش ریسک زیاد تمایلی نداشته باشند. سایر خطرات و چالش‌‌‌ها در این مسیر شامل بهره‌وری پایین و استانداردهای کار معادن کوچک است.

همچنین نقض حقوق بشر، خطرات عمومی، استخراج فلزات و مواد معدنی در جهان در حال توسعه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. شرکت‌ها باید برنامه‌‌‌های بلندمدت و منظمی را برای رسیدگی به مسائل فنی و اجتماعی که ممکن است مانع توسعه معدن در کشورهای در حال توسعه شود، در دستور کار قرار دهند. این در حالی است که برنامه‌ریزی و سازماندهی این نوع سرمایه‎‌‌‌گذاری‌ها پرهزینه، زمان‌بر و در معرض تغییر و تحولات متعدد خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

بنگاه‌‌‌های معدنی چه ملاحظاتی را باید در نظر داشته باشند؟

در حالی که پیش‌بینی آینده غیرممکن است، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ذخایر منابع جهان در حال توسعه کلید انقلاب الکتریکی باشد. به این ترتیب، صنعت معدن باید به طور جدی بررسی چگونگی آغاز فراخوان استخراج را آغاز کند. برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده و اعمال مقررات زیست‌محیطی و جبران هزینه‌های اولیه، شرکت‌ها به کشف آخرین فناوری نیاز دارند. صنعت باید یک نقشه راه برای اتخاذ بهترین عملکرد در این زمینه داشته باشد. در این مسیر رهبران صنعت می‌توانند از ملاقات و تعامل با همتایان از سراسر جهان برای به اشتراک گذاشتن بهترین بینش‌ها و تجربیات سود ببرند.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانیم: ABB برای راه‌اندازی پردیس رباتیک جدید اروپا ۲۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا