خطرات فناوریهنر و فناوری

شناسایی تصاویر در هوش مصنوعی آسان است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 در عصر دیجیتال، تمایز بین واقعی و مصنوعی بودن به چالشی غیرمنتظره تبدیل شده است، به ویژه هنگامی که صحبت از شناسایی تصاویر افراد واقعی در مقایسه با تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌شود.

به نقل از ارث، تحقیق اخیر محققان دانشگاه واترلو کانادا روشن کرده است که تمایز بین واقعی و مصنوعی بودن چقدر می‌تواند دشوار باشد. با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، تمایز تصاویر تولید شده فناوری‌های هوش مصنوعی از عکس‌های واقعی بسیار سخت است و این توسعه سؤالات مهمی در مورد توانایی ما برای تشخیص اصالت در قلمرو دیجیتال ایجاد می‌کند.

این مطالعه شامل ۲۶۰ شرکت‌کننده بود که با ۲۰ تصویر بدون برچسب ارائه شدند که نیمی از آنها عکس‌های افراد واقعی بودند که از جستجوهای گوگل به دست آمده بودند و نیمی دیگر توسط برنامه‌های هوش مصنوعی تولید شدند. این برنامه‌ها به دلیل توانایی خود در ایجاد تصاویر بسیار واقعی مشهور هستند.

محتوی مرتبط: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

شرکت‌کنندگان وظیفه داشتند تشخیص دهند که کدام تصاویر واقعی هستند و کدام‌ها توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند و دلایلی برای تصمیم‌های خود ارائه کنند. فقط ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان قادر به تشخیص دقیق تصاویر واقعی و تولید شده هوش مصنوعی بودند، رقمی که به میزان قابل توجهی کمتر از میزان دقت پیش‌بینی شده محققان یعنی ۸۵ درصد است.

آندریا پوکول در دانشگاه واترلو و محقق ارشد این مطالعه گفت: افراد در ایجاد تمایز آنقدر که فکر می‌کنند ماهر نیستند. این بررسی بر چالش رو به رشد در عصر دیجیتال تاکید می‌کند که دشواری فزاینده تمایز بین محتوای واقعی و مصنوعی است.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه بر جزئیاتی مانند انگشتان، دندان‌ها و چشم‌ها به‌عنوان شاخص‌های صحت تمرکز کردند. با این حال، ارزیابی‌های آنان همیشه دقیق نبود و پیچیدگی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را برجسته می‌کرد.

سرعت سریع توسعه هوش مصنوعی این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند زیرا فناوری سریعتر از آنچه تحقیقات و قوانین آکادمیک می‌توانند توسعه یابند، پیشرفت می‌کند. از زمانی که این مطالعه در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی حتی واقعی‌تر شده‌اند.

نتایج نشان داد که اطلاعات نادرست جدید نیست اما ابزارهای اطلاعات نادرست دائما در حال تغییر و تحول بوده‌اند. او در مورد آینده‌ای هشدار داد که در آن، علیرغم آموزش و آگاهی، مردم همچنان ممکن است برای تمایز بین تصاویر واقعی و جعلی تلاش کنند.

با در دسترس‌تر شدن فناوری هوش مصنوعی و تشخیص محصولات آن از واقعیت، پتانسیل آسیب تشدید می‌شود. پرداختن به چالش اطلاعات نادرست تولید شده هوش مصنوعی نیازمند رویکرد چند وجهی است؛ اول، نیاز به توسعه مداوم فناوری‌های تشخیص وجود دارد که می‌توانند همگام با پیشرفت‌های هوش مصنوعی باشند. این ابزارها باید در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری ادغام شوند تا محتوای جعلی را شناسایی و مشخص کنند.

با استفاده از پیشرفت‌ها در فناوری تشخیص، افزایش آگاهی عمومی و اجرای سیاست‌های مؤثر، می‌توانیم تأثیر اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی را کاهش دهیم.

نتایج این تحقیق در مجله Advances in Computer Graphics منتشر شده است.

منبع: ایسنا

  • شناسایی تصاویر در هوش مصنوعی آسان است؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا