تشخیص چهرهخطرات فناوری

چین، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات پیشرفته تشخیص چهره در دنیا است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

به نظر می‌رسد در حال حاضر چین به بزرگترین تولیدکننده تجهیزات پیشرفته تشخیص چهره در دنیا بدل شده که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

چین با عبور از آمریکا در حال حاضر به بزرگترین صادرکننده دوربین های تشخیص چهره در دنیا بدل شده است. در اواخر سال ۲۰۲۲، دولت فدرال بنگلادش با پیشنهادی از یک شرکت چینی برای توسعه کلان شهری پیشرفته در خلیج بنگال با استفاده از زیرساخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روبرو شد. حال و با ورود این پروژه به مرحله بهره‌برداری، قرار است از دوربین‌های تشخیص چهره برای نظارت بر افراد کم‌توان و مجرمان در میان جمعیت استفاده شود، قابلیتی که در بسیاری از شهرهای چین وجود دارد.

بزرگترین تولیدکننده تجهیزات پیشرفته تشخیص چهره در دنیا

این ماموریت به خوبی نشان می‌دهد که چین در زمینه صادرات دوربین‌های تشخیص چهره همانطور که محققان هاروارد و ام‌آی‌تی متوجه شده‌ بودند در دنیا پیشتاز است. بنابر این گزارش، تعداد ۲۰۱ قرارداد با شرکت های چینی فعال در این حوزه به ثبت رسیده است. علاوه بر این چین با ۲۵۰ سفارش از مجموع ۱۳۳۶ پیشنهاد صادراتی که شامل فناوری‌های هوش مصنوعی به ۱۳۶ کشور واردکننده رتبه اول را دارد.

بزرگترین تولیدکننده تشخیص چهره

بعد از چین، آمریکا با ۲۱۵ سفارش در رتبه دوم صادرات فناوری‌های AI قرار دارد. این گزارش همچنین استدلال می‌کند که صادرات دوربین‌های تشخیص چهره احتمالا به دولت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا نظارت‌ها بر شهروندان را افزایش دهند که می‌تواند به طور بالقوه حقوق بشر را به خطر بیاندازد. 

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

مارتین براجا، اقتصاددان MIT که در زمینه ارتباطات جدید میان کشورها تمرکز دارد، می‌گوید: این واقعیت که چین در حال صادرات فناوری‌های نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به این کشورها است، می‌تواند دولت‌ها را به سوی خودکامگی سوق دهد.

تکنولوژی تشخصی چهره در سالیان گذشته، عموما با اهدافی کاربردی مانند باز کردن قفل گوشی، احراز هویت در برنامه‌ها و دوست‌یابی در شبکه‌های اجتماعی به مردم معرفی شده است. با این حال طی سالیان اخیر، قانونگذاران و روسای جمهور آمریکا اخیرا از سبقت چین در زمینه تکنولوژی تشخیص چهره و هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند. 

الکساندرا سیمور، یکی از کارکنان مرکز امنیت آمریکا که در زمینه پیامدهای پوشش هوش مصنوعی تحقیق می‌کند، گفت: سلطه چین بر دوربین های تشخیص چهره ثابت می‌کند که چرا باید قوانینی را پیرامون فناوری هوش مصنوعی تنظیم کنیم.

احزاب مختلف آمریکا نیز مدتی است که در حال رایزنی برای محدودسازی توانایی‌های فنی چینی‌ها در زمینه انتقال فناوری‌های هوش مصنوعی به جهان هستند. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، مقامات این کشور قوانینی را به منظور منع دسترسی هواوی به ۵G در ایالات متحده و دیگر کشورها تنظیم کرده‌اند و بسیاری دیگر از شرکت‌های چینی فعال در این زمینه را هم تحریم کرده‌اند.

بزرگترین تولیدکننده تشخیص چهره
چین، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات پیشرفته تشخیص چهره در دنیا است

بنابر اظهارات سیمور، تلاش‌های بیشتر جهت محدود کردن صادرات دوربین‌های تشخیص چهره از چین شاید از جنس تحریم‌ها علیه کشورهایی باشد که واردکننده این فناوری هستند. با این وجود او تصریح کرد که آمریکا علاوه بر این باید برایدیگر نقاط جهان قوانینی را برای استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره تعیین کند.

منبع: تکراتو

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا