اتوماسیونانقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمقالات تحول دیجیتال

تحول اتوماسیون صنعتی در ۲۰۲۴

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

همچنان که در سال ۲۰۲۴ پیش می‌‌‌رویم، چشم‌‌‌انداز اتوماسیون صنعتی در حال تحول است. پیشرفت در فناوری‌‌‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، روبات‌‌‌های مشارکتی و ادغام اینترنت اشیا برخی از معدود عوامل این تکامل هستند. آن دسته از مشاغلی که با موفقیت از فناوری‌‌‌های نوظهور و اتوماسیون استفاده می‌‌‌کنند، مزیت خواهند داشت؛ زیرا چالش‌‌‌های نیروی کار، نوسان تقاضا و بودجه‌‌‌های محدودتر همچنان کسب‌‌‌وکارها را آزار می‌‌‌دهند. در این خصوص روندهای تحول اتوماسیون صنعتی که آینده تولید را برای سال ۲۰۲۴ شکل می‌‌‌دهند عبارتند از:

دوقلوی دیجیتال

فناوری‌‌‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی مولد، دوقلوهای دیجیتال (نمایش یک جسم فیزیکی به صورت مجازی) و دید ۴ بعدی کارآیی بیشتری را در تمام زمینه‌‌‌های تولید ایجاد می‌‌‌کنند. کسب‌‌‌وکارها در هر اندازه‌‌‌ای به سرمایه‌‌‌گذاری در این فناوری‌‌‌ها ادامه خواهند داد، زیرا آنها در دسترس‌‌‌تر می‌‌‌شوند.دوقلوی دیجیتال به یک کپی مجازی از یک سیستم فیزیکی، شی یا فرآیند اشاره دارد و در حالی که مدتی است وجود دارند، انتظار می‌‌‌رود استفاده از آنها گسترده‌‌‌تر شود. موارد استفاده از دوقلوهای دیجیتال شامل:

۱- افزایش سرعت ورود به بازار از طریق تکرار سریع محصول و بهینه‌‌‌سازی طراحی
۲- بهبود کیفیت محصول با شناسایی عیوب در فرآیندهای تولید
۳- آموزش پیشرفته کارکنان
۴- افزایش پایداری از طریق کاهش ضایعات
۵- تعمیرات قابل پیش‌‌‌بینی.

هوش مصنوعی مولد، کسب‌‌‌و‌‌‌کارها را متحول خواهد کرد

هوش مصنوعی درک جامعی از فعالیت‌‌‌های در حال انجام را فراهم می‌‌‌کند و می‌‌‌تواند خرابی تجهیزات در تولید را از طریق داده‌‌‌ها پیش‌‌‌بینی کند. استفاده هم‌افزایی از هوش مصنوعی مولد (AI) و اتوماسیون ؛ به معنی قابلیت‌‌‌های دگرگون‌‌‌کننده برای مشاغل است. هوش مصنوعی به عنوان یک منبع ارزشمند برای توسعه محصول باقی خواهد ماند، در حالی که اتوماسیون به عنوان کاتالیزوری برای زنده‌‌‌کردن این محصولات عمل خواهد کرد.

چشم‌‌‌انداز ۴ بعدی ، انقلابی در نحوه حرکت روبات‌‌‌ها خواهد بود

ادغام فناوری بینایی با روبات‌‌‌ها ارزش قابل‌‌‌توجهی را برای کسب‌‌‌و‌‌‌کارها به ارمغان آورده است و کارآیی فرآیندها را افزایش می‌‌‌دهد. چشم‌‌‌انداز به عنوان یک جزء حسی جدایی‌‌‌ناپذیر برای روبات‌‌‌ها عمل می‌‌‌کند و آنها را قادر می‌‌‌سازد تا وظایف خود را انجام دهند و در عین حال ایمنی را در محیط عملیاتی خود ارتقا داده و تضمین می‌‌‌کنند.

با پیشرفت فراتر از فناوری بینایی مرسوم، ظهور دید ۴ بعدی با ترکیب هوش مصنوعی (AI) و سطح بالایی از عناصر شبیه انسان، فرآیندهای اتوماسیون را متحول کرده است. قابلیت‌‌‌های پیشرفته فناوری ۴ بعدی، پردازش تصویر سریع‌‌‌تر را تسهیل می‌‌‌کند و در نتیجه سرعت اجرای برنامه‌‌‌های خودکار توسط روبات‌‌‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌‌دهد.

 AGVs و AMRS، فراتر از انبارها گسترش خواهند یافت

پیش از این، وسایل نقلیه هدایت ‌‌‌شونده خودکار (AGV) و روبات‌‌‌های متحرک مستقل (AMR) عمدتا در عملکردهای جابه‌جایی مواد در انبارها استفاده می‌‌‌شدند. با این‌‌‌حال، روند رو به رشد شرکت‌‌‌هایی وجود داشته است که AGVs را در عملیات خارج از اتوماسیون انبار ادغام می‌‌‌کنند. علاوه بر این، cobotها به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای به هر دو AMRS و AGVs متصل می‌‌‌شوند تا وظایف مختلفی را انجام دهند. با ترکیب این دو روبات فناوری، این فرصت را برای شرکت‌‌‌ها فراهم می‌‌‌کند تا در مسیریابی در اطراف موانع انعطاف‌‌‌پذیرتر باشند.

سرعت اتوماسیون به یک اولویت برتر تبدیل خواهد شد

سرعت اتوماسیون یک تمایز بسیار مهم خواهد بود زیرا تولید‌‌‌کنندگان بیشتری نیاز به فناوری اتوماسیون را احساس می‌‌‌کنند. شرکت‌‌‌ها در هر اندازه به دنبال خودکارسازی عملیات خود هستند، زیرا اتوماسیون در حال حاضر جزء ضروری برای رونق کسب‌‌‌و‌‌‌کار است. کسانی که می‌‌‌توانند به سرعت تولید خود را خودکار کنند، مزیت قابل‌‌‌توجهی نسبت به کسانی که دیر سازگار هستند، خواهند دید.

علاوه بر این، پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود که شرکت‌‌‌های کوچک‌‌‌تر و شرکت‌‌‌های تازه وارد در اتوماسیون به سمت خودکارسازی فرآیندهای خود حرکت کنند.همان‌طور که در سال ۲۰۲۴ پیش می‌‌‌رویم، پیاده‌‌‌سازی تحول اتوماسیون صنعتی برای مشاغل در هر اندازه‌‌‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت. آخرین نوآوری‌‌‌ها در هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و روباتیک پیشرفت عملیات تولید را تسریع می‌‌‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

  • تحول اتوماسیون صنعتی در ۲۰۲۴
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا