اینترنت اشیاپیشنهاد سردبیرتحول دیجیتال در صنعت و معدن

اینترنت اشیا در ایران از نظر تاریخچه، کاربرد، محصولات، شرکت‌‌ها و استارتاپ‌‌ها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اینترنت اشیا یا IoT که مخفف Internet of Things است، به عنوان یک فناوری جدید و پیشرفته در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال‌‌های اخیر به شکل گسترده‌ای در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

IoT در واقع شامل شبکه‌ای از دستگاه‌‌ها و اشیاء است که به اینترنت متصل شده‌ و امکان جمع‌‌آوری و تبادل داده‌‌های مربوطه را فراهم می‌کند.

یعنی این فناوری، قابلیت اتصال و ارتباط بین اشیاء را فراهم می‌کند و به طور کلی به توانایی اشیاء برای جمع‌‌آوری و انتقال داده‌‌ها و ارتباط با یکدیگر اشاره دارد.

در ایران نیز، اینترنت اشیا به‌ عنوان یک راهکار نوین در بسیاری از صنایع و نهادها وارد بازار شده و در حال گسترش و پیشرفت مورد استفاده قرار گرفته است.

نمونه اینترنت اشیا در ایران، بیشتر در سیستم‌‌های هوشمندسازی خانه و ساختمان‌ها است. با استفاده از این سیستم‌‌ها، می‌توان عملکرد مصرف انرژی و روشنایی را به صورت هوشمند مدیریت کرده و در نتیجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌‌های مربوطه کمک کرد.

در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری در مورد تاریخچه اینترنت اشیاء در ایران و دنیا، کاربردها و شرکت‌ها و استارات آپ‌های مختلف موجود در ایران خواهیم پرداخت.

اگر به این موضوع علاقمند هستید و دوست دارید بدانید کاربردهای این فناوری در ایران چیست و چه استفاده‌هایی در ایران با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء می‌شود پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه اینترنت اشیا در ایران و دنیا

اینترنت اشیا در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون در دانشگاه MIT و Auto-ID Center معرفی شد. در سال‌‌های بعد، با پیشرفت فناوری و توسعه شبکه‌‌های بی‌سیم، IoT به یک پدیده جهانی تبدیل شد و در حال حاضر در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به ترتیبی که در سال ۲۰۳۰، تعداد دستگاه‌های IoT به ۳۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید.

در ایران نیز، اینترنت اشیا به عنوان یک فناوری جدید و رو به پیشرفت مورد استفاده قرار گرفته است، به طوری که در سال ۲۰۱۶ میلادی یا ۱۳۹۷ شمسی اینترنت اشیا در ایرانسل با آرین ‌خودرو پارس همکاری‌هایی را در این زمینه شروع کردند.

در سال ۱۳۹۸ نیز مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران با همکاری دانشگاه تهران تاسیس شده تا به نیازهای پژوهشی، مطالعاتی در زمینه‌های شهر هوشمند و هوشمندسازی کمک کند.

مزایای اینترنت اشیاء برای شرکت‌‌ها و مصرف‌ کنندگان

استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) برای شرکت‌‌ها و مصرف‌‌کنندگان مزایای زیادی را فراهم می‌کند که از جمله آن‌ها عبارتند از:

مزایای اینترنت اشیاء برای شرکت‌‌ها

  • بهبود بهره‌ وری: استفاده از اینترنت اشیاء در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشاورزی و ساختمان‌‌های هوشمند می‌تواند به بهبود بهره‌ وری کمک کند.
  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات: با استفاده از حسگرها و دستگاه‌‌های IoT، شرکت‌‌ها می‌توانند با دقت بیشتری در جمع‌‌آوری داده‌ها اقدام کرده و درک بهتری از عملکرد محصولات و خدمات خود داشته باشند.
  • افزایش امنیت: استفاده از اینترنت اشیا می‌‌تواند به افزایش امنیت در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی و استفاده از انرژی کمک کند.
  • کاهش خطرات: استفاده از دستگاه‌‌های IoT می‌تواند به کاهش خطرات و حوادث در بسیاری از صنایع مانند نفت و گاز نیز کمک کند.

مزایای اینترنت اشیاء برای مصرف‌کنندگان

  • بهبود کیفیت زندگی: با استفاده از دستگاه‌های IoT مثل ساعت‌‌های هوشمند، پوشیدنی‌‌های هوشمند، ترموستات‌‌های هوشمند، دستگاه‌‌های خانگی هوشمند و… مصرف‌‌کنندگان می‌توانند بهبود کیفیت زندگی خود را به خوبی تجربه کنند.
  • کاهش هزینه‌ ها: با استفاده از اینترنت اشیاء، مصرف‌‌کنندگان می‌توانند هزینه‌‌های مربوط به مصرف انرژی مثل آب، گاز و سوخت را کاهش‌دهند.
  • افزایش امنیت: استفاده از دوربین‌‌های مداربسته و قفل‌‌های هوشمند می‌تواند به افزایش امنیت در خانه و محیط کار با کمک این فناوری امکان پذیر شود.
  • دسترسی به اطلاعات به صوت دقیق‌ تر: با استفاده از این فناوری، مصرف‌کنندگان به اطلاعات بهتر و دقیق‌‌تری در مورد محصولات و خدمات دسترسی خواهند داشت.
  • کاهش زمان و هزینه: استفاده از اینترنت اشیا برای خرید و تحویل سریع کمک می‌کند. به عنوان مثال، سیستم‌های IoT به کار رفته در خودروهای هوشمند و پهپادها می‌توانند به کاهش زمان تحویل محصولات و خدمات کمک کنند.

کاربرد اینترنت اشیا در ایران

استفاده از اینترنت اشیا در ایران همان طوری که بالا نیز اشاره شد در حال گسترش است. IoT می‌تواند در بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی مختلف به کار گرفته شود.

این فناوری در بسیاری از صنایع از جمله صنعتی و تولیدی مثل صنایع خودروسازی، پزشکی، کشاورزی و هوشمندسازی ساختمان‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه مثال‌هایی را برای هر کدام از بخش‌ها مورد بیان می‌کنیم.

صنعت و تولید

استفاده از حسگرها و دستگاه‌های IoT می‌تواند در بهبود کیفیت تولید، کاهش هزینه‌‌ها، بهبود امنیت و کاهش خطرات ناشی از حوادث در صنعت و بخش تولید کمک کند.

به عنوان مثال، در بخش خودروسازی، حسگرهای مورد استفاده می‌توانند به بهبود کیفیت تولید، کاهش هزینه‌ها، مانیتورینگ و کنترل تجهیزات صنعتی و افزایش امنیت کمک کنند.

کشاورزی و منابع طبیعی

استفاده از اینترنت اشیاء در کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند در بهبود بهره‌ وری و کاهش هزینه‌‌های کشاورزی کمک کند.

مثلا، در بررسی و کنترل رطوبت، دما، کیفیت خاک و آب و… می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سلامتی و پزشکی

استفاده از این تکنولوژی در پایش و مدیریت بیماری‌‌ها و بهبود سلامت کمک می‌کند تا به جامعه‌ای سالم برسیم و پزشکی دقیق‌تری را شاهد باشیم.

به عنوان مثال، دستگاه‌‌های پایش قلب و فشار خون هوشمند می‌توانند به بیماران کمک کنند تا به صورت دقیق‌‌تر و مطمئن‌‌تر پایش شده و شانس نجات و طول عمر نیز افزایش یابند.

حمل و نقل و شهرهای هوشمند

استفاده از IoT در این زمینه می‌تواند در بهبود ترافیک و کاهش آلودگی هوا در شهرها کمک کند.

مدیریت ترافیک، سیستم‌های هوشمند در پارکینگ‌ها، نورپردازی‌ها و… به عنوان مثال‌هایی برای استفاده در این زمینه می‌باشند.

هوشمندسازی ساختمان و محیط زندگی

استفاده از IoT می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌‌ها مخصوصا در گذر زمان کمک کند.

به عنوان مثال برای مدیریت مصرف انرژی، سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم هوشمند روشنایی و کنترل دما عالی‌ترین مورد در این زمینه می‌باشند.

در ادامه مقاله به شرکت‌ها و اینترنت اشیا ایرانیان که به عنوان شرکت‌های استارتاپی و… فعالیت می‌کنند می‌پردازیم.

شرکت‌ها و محصولات اینترنت اشیا در ایران

استارتاپ‌های اینترنت اشیا در ایران و شرکت‌های دانش بنیان را به همراه محصولات اینترنت اشیا در ایران در ادامه بررسی می‌کنیم. از جمله این شرکت‌ها عبارتند از:

  1. موبیکار
  2. ایرانسل
  3. فروشگاه هوشمند باینو
  4. پاناک
  5. آی‌ کَتِل
  6. استارتاپ لینکپ
  7. شرکت دانش بنیان آوا مکاترونیک
  8. شرکت دانش بنیان آیوتی فیگ (انجیر)
  9. شرکت دانش بنیان پرتوتاپ رایان
  10. شرکت دانش ‌بنیان هیوا
  11. مای فلورت
  12. آیلاگرز
  13. استارتاپ فراجهش (سپتک)

موبیکار

موبیکار یک شرکت فن‌‌آوری است که به دنبال خلق تجربه‌ای هوشمندانه برای ارتباط با خودرو برای همه مردم است.

موبیکار به عنوان ارائه‌‌دهنده‌ پلتفرم خودروهای متصل در ایران، محصولات سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری خود را ارائه می‌دهد.

محصولات موبیکار در حوزه‌‌های مختلفی فعالیت دارند که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • مدیریت ناوگان
  • حمل‌ونقل
  • عیب‌‌یابی از راه‌ دور
  • دیاگ بلوتوثی
  • ردیاب چند منظوره
  • پیش‌ بینی و پیشگیری تعمیرات خودر
  • و…

مثلا با دیاگ بلوتوثی موبیکار، می‌توان به خودرو در کمتر از یک دقیقه متصل شد.

همچنین، سیستم مدیریت ناوگان موبیکار به سازمان‌‌ها امکان می‌دهد وسایل نقلیه خود را به صورت متمرکز مدیریت کنند.

ایرانسل

همان طوری که در بالا نیز اشاره شد، در سال ۱۳۹۷ اینترنت اشیا در ایرانسل با آرین ‌خودرو پارس برای خودروهای جیلی برای موارد زیر همکاری کردند که عبارتند از:

  • زمان‌‌بندی تعمیرات
  • اطلاعات مربوط به زمان مناسب تعویض روغن
  • اطلاعات مربوط به زمان مناسب تنظیم باد چرخ‌‌ها
  • کنترل از راه دور برای نظارت سرعت مجاز، وقتی خودرو را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند.
  • و…

استارتاپ فروشگاه هوشمند باینو

باینو، یک فروشگاه هوشمند بدون فروشنده می‌باشد که با استفاده از کارت باینوکارت یا اپلیکیشن باینو، مشتریان می‌‌توانند از طریق اسکن کد محصول خود را انتخاب و هزینه خرید را به صورت هوشمند از حساب بانکی خود کم کنند.

این ایده در مکان‌هایی مانند دانشگاه‌‌ها، شرکت‌ها، ساختمان‌‌های تجاری و… به عنوان بوفه هوشمند می‌تواند مستقر شود.

باینو به عنوان یک استارتاپ هوشمند‌سازی فروشگاه، محصولاتی مانند یخچال و شلف هوشمند در این حوزه فعالیت دارد.

شرکت استارتاپ پاناک

یکی دیگر از شرکت‌های اینترنت اشیا در ایران پاناک است که به عنوان یک استارتاپ با ارائه راهکارهایی برای پایش شرایط محیطی، مانند دما، رطوبت و…، در حوزه بهداشت و درمان، مانیتورینگ اتاق‌های سرور، گلخانه‌ها، کارخانه‌ها و مکان‌‌های صنعتی و ساختمان‌‌های مسکونی نقش مهمی را دارد.

با توجه به این که جلوگیری از فاسد شدن دارو‌ها و سایر موارد مرتبط نقش مهمی در پیشگیری از اتلاف هزینه‌ها دارد، پاناک با ارائه راهکارهایی در این زمینه، نقش خود را در پیشبرد اهداف شهر هوشمند و اینترنت اشیاء ایفا می‌‌کند.

آی‌ کَتِل

سیستم هوشمند مدیریت سلامت دام آی‌ کَتِل، با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء، قابلیت‌هایی را در زمینه کنترل و آنالیز متغیرهای زیستی دام، اعلان‌‌ها و هشدارها با ارائه خدمات و مشاوره، ارائه می‌‌دهد.

این سیستم با نصب گردنبند مخصوص بر روی دام و استقرار زیرساخت در محل زیست دام در دامداری، اطلاعات مربوط به سلامت دام را جمع‌آوری، پالایش و تحلیل کرده و در نهایت اطلاعات مفیدی را به موبایل دمدار ارسال و ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • وضعیت دما و رطوبت محیط
  • موقعیت مکانی
  • رفتار فعلی دام
  • زمان زایمان
  • دمای بدن
  • تحرک
  • خوردن
  • خوابیدن
  • استراحت
  • و…

این سیستم همچنین قابلیت تشخیص تغییرات رفتاری خاص در دام، سنجش سلامت رفتاری، سنجش میزان مصرف خوراک توسط دام، سنجش شاخص آسایش دام، سنجش میزان استرس رفتاری در دام، سنجش میزان تحرک و استراحت در دام و رصد موقعیت مکانی دقیق دام را داراست.

استارتاپ لینکپ

شرکت لینکپ تولیدکننده سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و صادرکننده آن‌ها در حوزه اینترنت اشیاء ایران است.

یک استارتاپی است که به صورت کلی در حوزه‌های زیر فعال می‌باشند که عبارتند از:

  • ساختمان هوشمند
  • خانه هوشمند
  • دفتر کار هوشمند

سرویس‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا و حوزه‌‌های دقیق‌تر فعالیت این شرکت عبارتند از:

  • هوشمندسازی ساختمان
  • هاب مرکزی خانه هوشمند
  • اپلیکیشن Linkap Smart
  • ماژول‌های سخت‌ افزاری
  • و…

شرکت دانش بنیان آوا مکاترونیک

آوا مکاترونیک یک شرکت دانش بنیان و فناوری محور است که در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌‌های مکاترونیکی و رباتیکی و سیستم‌‌های ابزار دقیق در صنایع نفت و گاز فعالیت می‌‌کند.

این شرکت با ادغام چند شرکت فنی مهندسی در سال ۱۳۹۳ در مرکز رشد دانشگاه تبریز تاسیس شده است.

این شرکت به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه توسعه صنایع مکاترونیکی و رباتیکی در صنایع نفت و گاز با استفاده از اینترنت اشیاء شناخته شده است.

شرکت دانش بنیان آیوتی فیگ (انجیر)

شرکت دانش بنیان آیوتی فیگ که با نام شبکه اشیاء هوشمند انجیر هم شناخته می‌‌شود، از سال ۱۳۹۷ با بهره‌‌گیری از تکنولوژی‌های IoT، به هوشمندسازی واحدهای مختلف صنعتی، مراکز عمومی و خصوصی مانند زیر می‌پردازد که عبارتند از:

  • بیمارستان‌ها
  • مدارس
  • فروشگاه‌ها
  • کارخانه‌ها
  • و…

یکی از مولفه‌های مهم در شناسایی افراد یا اشیاء در محیط، موقعیت دقیق آن‌ها است که انجیر می‌‌تواند موقعیت افراد، محصولات، انواع ماشین آلات صنعتی ، تجهیزات و… که در محیط کار اهمیت بالایی دارند را به کمک اینترنت اشیاء شناسایی و ردیابی کرده و اطلاعات استخراج شده را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و ایده‌های مختلفی را در این زمینه پیاده کند.

شرکت دانش بنیان پرتوتاپ رایان

شرکت پرتوتاپ رایان از سال ۸۲ با هدف تولید راهکارهای نوین فناوری اطلاعات در حوزه‌‌های اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و رباتیک با ارائه سامانه‌‌های نرم‌ افزاری، سخت‌ افزارها و… شروع کرد.

عمده فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌‌های دامداری، باغداری، آبزی‌ پروری و هواشناسی هوشمند فعالیت می‌باشد.

شرکت دانش ‌بنیان هیوا

شرکت دانش ‌بنیان هیوا در زمینه فناوری اینترنت اشیاء فعالیت می‌کند و با توجه به وسعت و بخش‌های مختلف این حوزه، توانسته است تخصص‌های متعدد را یکپارچه‌سازی کند و به راهبرد حوزه IoT کمک کند. این شرکت به عنوان مشاور و مجری تخصصی، ارائه راهکارهایی در زمینه طراحی بردهای الکترونیکی، هوش مصنوعی و تحلیل داده دارد.

مای فلورت

مای فلورت یک دستیار هوشمند برای نگهداری از گیاهان خانگی است که شامل یک سخت‌ افزار و یک نرم‌ افزار (اپلیکیشن) می‌باشد.

با استفاده از این ابزار، کاربران می‌‌توانند با دریافت یادآوری‌‌هایی از طریق اپلیکیشن، نیازهای گیاهان خود را درک کنند.

در مای فلورت، اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰۰ نوع گیاه خانگی موجود است و کاربران می‌توانند گیاه جدیدی را نیز به این ابزار اضافه کنند.

این دستیار هوشمند به کمک اطلاعات جمع‌‌آوری شده، به کاربران کمک می‌کند تا نیازهای گیاهان خود را در زمان مناسب درک کنند و بهترین روش نگهداری از آن‌ها را انتخاب کنند.

با استفاده از مای فلورت، کاربران می‌توانند در زمان مناسب اقدامات مراقبتی لازم را برای گیاهان خود انجام‌دهند.

بنابراین، مای فلورت شامل یک سخت ‌افزار و نرم ‌افزاری برای استفاده از گلدان هوشمند است که به کاربران کمک می‌کند تا بهترین روش نگهداری از گیاهان خانگی خود را پیدا کنند.

آیلاگرز

آیلاگرز نیز با استفاده از اینترنت اشیا یک دیتالاگر (ثبت‌کننده داده) بی‌سیم است که با استفاده از حسگرهای بی‌سیم، اندازه‌‌گیری پارامترهای مختلفی مانند دما، رطوبت، دی‌ اکسید کربن، آلاینده‌‌های هوا، حرکت، لرزش و… را انجام داده و نتایج را نمایش می‌دهد. همچنین، در صورت لزوم، می‌تواند هشدار به کاربر دهد.

این دیتالاگر بی‌‌سیم یک محصول عالی برای کسانی است که به دنبال رصد و کنترل پارامترهای مختلف در محیط‌‌های مختلف هستند.

با این دستگاه، کاربران می‌توانند به راحتی پارامترهای مختلف را اندازه‌‌گیری کرده و نتایج را بدون نیاز به اتصال با سیم به دستگاه نمایش‌دهنده مشاهده کنند.

 با این ویژگی‌ها، کاربران می‌توانند از طریق اطلاعاتی که توسط دیتالاگرهای بی‌سیم جمع‌‌آوری می‌شود، به راحتی از محیط پیرامون خود مراقبت کنند و در صورت لزوم، اقدامات لازم را انجام‌دهند.

استارتاپ فراجهش (سپتک)

فراجهش (سپتک) یک استارتاپی است که محصولات مرتبط با کنتورهای هوشمند تولید می‌کند و در تلاش است که به‌ علاوه مدیریت و پایش انرژی، راهی برای مدیریت هوشمند ساختمان فراهم کند.

با استفاده از گجت‌های هوشمند SEPTECH، می‌‌توان انشعابات انرژی مشترک خود را از همسایگان جدا کنند که در واقع با گجت‌های هوشمند آب و کنتورهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء با قابلیت اتصال به اپلیکیشن فعالیت می‌کند.

پس بخش عمده فعالیت تیم سپتک بر روی اینترنت اشیاء، خانه‌‌های هوشمند و کنتورهای هوشمند است.

نتیجه ‌گیری و جمع بندی

IoT به عنوان یک فناوری جدید، در حال گسترش و پیشرفت است و در ایران نیز این فناوری به تازگی وارد بازار شده و در حال گسترش است.

با توجه به پتانسیل بالقوه اینترنت اشیا در ایران و کاربردهای متنوع آن در صنایع و نهادهای مختلف، این فناوری می‌‌تواند به طور قابل‌توجهی در تحول و توسعه کشور سهم داشته باشد.

با معرفی و بررسی جامع اینترنت اشیا در ایران، با این مقاله به خوانندگان علاقمند کمک کردیم تا از قابلیت‌‌ها و مزایای استفاده از این فناوری آگاه شده و همچنین، نکات کاربردی موجود در این حوزه نیز بشناسند.

در آخر مقاله نیز شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در ایران فعالیت می‌‌کنند را شمردیم تا برای مطالعه بیشتر با جستجوی اسم این شرکت‌ها در گوگل می‌توانید مطالعه بیشتری از محصولات و خدمات آن‌ها را نیز داشته باشید.

منبع: تخصصم اینه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا