تحول دیجیتال در صنعت و معدنخانه هوشمندزندگی هوشمند

خریداران به دنبال لوازم هوشمند؛ انفجار در بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

لوازم خانگی هوشمند جای خود را در خیلی از منازل باز کرده‌اند، در ایران اما هنوز تولیدکنندگان در این زمینه نتوانسته‌اند مطابق با تکنولوژی روز پیش بروند، این در حالی است که بازار لوازم خانگی هوشمند در دنیا حدود ۸۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ ارزش‌گذاری شده است.

«آینده‌پژوهی صنایع »نشان می‌دهد به موجب تحولات فناورانه، صنایع لوازم خانگی، خودرو و پوشاک از ماراتن انقلاب صنعتی عقب نمانده و پیشران گروه تجاری خود هستند. 

گزارش «آینده‌پژوهی صنایع » که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با هدف آشنایی صاحبان صنایع با آخرین تحولات صنایع در جهان منتشر شده است، نشان می‌دهد مدل‌های توسعه‌ای و کسب‌وکار در زیرشاخه‌های معدن و انرژی دچار دگرگونی و تحول شده‌اند. به موجب تحولات فناورانه در جهان، صنایع لوازم خانگی، خودرو و پوشاک نیز از ماراتون انقلاب صنعتی عقب نمانده و پیشران گروه تجاری خود هستند. 

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در بخشی از این گزارش به انقلاب صنعتی چهارم در تحول و پیشرفت در لوازم خانگی اشاره شده است. در این بخش، ضمن ارائه نقشه راه توسعه این دسته از فناوری‌ها، ابتدا به نحوه ایجاد تقاضا و توسعه فروش لوازم خانگی هوشمند پرداخته و چند نمونه از این پیشرفت‌ها و آثار آن‌ها بیان شده است.

تمایل مصرف کننده به سمت استفاده از محصولات خانگی هوشمند، بازاریابی به طریق رسانه‌های اجتماعی جهت توسعه، توسعه کانال‌های توزیع صنعت در جهان و ابتکارات شرکت‌های کلیدی در به دست‌آوری بازار، روندهای حاکم بر صنعت پیشران لوازم خانگی در دنیاست. 

در دنیا چند سالی است که مفهوم اینترنت اشیا یا همان IOT سرعت در حال رشد است. این مفهوم به طور ساده به معنی ارتباط با دستگاه‌های مختلف از طریق شبکه و اینترنت است. یعنی کار با هر ابزار الکترونیکی بدون نیاز به اینکه به صورت فیزیکی از آن استفاده شود. 

شاید اگر ۲۰ سال پیش به شما می‌گفتند که قرار است روزی از طریق تلفن همراه و لپ تاپ فعالیت‌های داخل خانه را از راه دور کنترل کنید و حتی غذا بپزید و ظرفها و لباسها را بشویید، این موضوع برایتان کمی دور از ذهن می آمد؛اما اکنون با کمک لوازم خانگی هوشمند، تکنولوژی هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که روی دستگاه ها نصب می شود، میتوان قسمت اعظمی از فعالیت های آشپزخانه، سیستم روشنایی و حتی کنترل تلویزیون خود را، هرکجا که بود در دست گرفت. 

براساس ارزیابی این گزارش، اندازه بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند، ۸۱/۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ ارزش‌گذاری شده و انتظار می‌رود طی سال‌های۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه(GAGR)، ۶.۸ درصد گسترش یابد. 

تقاضای محصولات خانگی هوشمند توسط عواملی مانند پیشرفت سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات بیسیمی، نفوذ روزافزون خانه های هوشمند به زندگی خانواده ها، افزایش تمایل مصرف کنندگان به استفاده از لوازم خانگی هوشمند و همچنین بالارفتن قدرت خریدآنها هدایت شده است؛ به طوری که براساس محصولات نهایی، لوازمی مانند ماشین های لباسشویی هوشمند، در سال  2021بیشترین سهم را با بیش از۳۱.۴۵ درصداز درآمد جهانی به خود اختصاص داده است.

در این گزارش بعد از مرور با توجه به حضور جدی رقبای خـارجی در بـازار لـوازم خـانگی ایـران واسـتفاده آنـان از فنـاوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار،موقعیت رقابتی شرکت های داخلـی در شـرایط نـامطلوبی قـرار دارد و لازم است با نگاهی علمی و دقیق، استراتژی مناسـب رقابـت در بازارهـای داخلـی طراحـی شود تا بنگاه‌ها بتوانند بر اساس آن از استراتژی‌های مناسبی استفاده کنند. صنعت لوازم خانگی تنها زمانی موفق خواهد بود که از طرفی بتواند خود را پا به پای تغییرات تکنولوژی بروز نموده و حتی نوآوری‌هایی در این زمینه ارائه دهد و از طرف دیگر از توان رقابتی خوبی به ویژه در حوزه قیمت برخوردار باشد. 

منبع: اقتصاد ۱۰۰

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا