اینترنت اشیاپیشنهاد سردبیرحمل و نقل هوشمندفناوری و کسب‌وکار

اینترنت اشیا در لجستیک و معرفی ۸ کاربرد مهم و تاثیرگذار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
امیر یارائی

پس از جنگ جهانی دوم بود که مفهوم لجستیک به صورت اساسی دچار تحول شد و به مرور به شکل امروزی در آمد. در این مسیر موارد بسیاری باعث شد تا کار لجستیک پیشرفت کند و به صورت بهتری بتوان آن را انجام داد. اینترنت اشیا در لجستیک را باید یکی از مواردی دانست که تأثیر بسیاری در مسیر پیشرفت این صنعت گذاشت.

اینترنت اشیا در حقیقت شبکه‌ای است که تمام اشیا فیزیکی در آن توسط برچسب‌های رادیویی نشانه‌گذاری شده و شناسایی می‌شوند. همین امر باعث شد تا کار جابه‌جایی کالاها شکلی جدید به خود بگیرد و به صورتی بهتر انجام شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص اینترنت اشیا در لجستیک و کاربردهای آن نکاتی را مطرح کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

اینترنت اشیا در لجستیک چیست؟

اینترنت اشیا یک شبکه بزرگ تشکیل شده از انواع اشیاست. مهم نیست این اشیا طبیعی باشند یا به دست انسان ساخته شده باشند. با استفاده از اینترنت اشیا، سنسورهای متفاوت و هوش مصنوعی می‌توان کار لجستیک را به صورت بهتری انجام داد. با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید روی روند تأمین، انبارداری، توزیع و برخی موارد دیگر نظارت بیشتری داشته باشید تا میزان بهره‌وری مجموعه افزایش مناسب داشته باشد.

اینترنت اشیا در لجستیک به معنی بررسی وضعیت کالاها، وسایل و ناوگان با استفاده از سنسورهایی هوشمند است.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در اینترنت اشیا

نقش اینترنت اشیا در لجستیک

پیشرفت تکنولوژی و نیاز افراد به کالاها و خدمات گوناگون باعث شد تا جابه‌جایی کالاها هر روز پیشرفته‌تر از دیروز شود. اینترنت اشیا در لجستیک را باید یکی از مواردی دانست که در پیشرفت و بهبود این صنعت نقش بسیار مهمی بازی کرده است. از مهم‌ترین کارهایی که توسط اینترنت اشیا در لجستیک می‌توان انجام داد، باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • بررسی زنجیره تأمین
  • ردیابی وسایل نقلیه مورد استفاده در جابه‌جایی کالا
  • بررسی و مدیریت موجودی
  • ایمن‌سازی حمل‌ونقل
  • خودکارسازی فرایندها

موارد گفته شده تنها بخشی از نقش و کاربرد اینترنت اشیا در لجستیک است. بسیاری از مجموعه‌ها با استفاده از اینترنت اشیا به نوآوری‌های جدیدی در جهت بهبود کارهای خود اقدام می‌کنند.

مزایای اینترنت اشیا در لجستیک هوشمند

استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک باعث پیشرفت این صنعت شده است. مجموعه‌های بسیاری از این فناوری نوین جهت بهبود کار خود استفاده می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای اینترنت اشیا در لجستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهینه‌سازی و استفاده صحیح از منابع
  • مشاهده موارد متفاوت در لحظه
  • آنالیز، تحلیل و بررسی دقیق‌تر
  • پیش‌بینی مناسب‌تر با توجه به داده‌ها
  • کاهش مشکلات امنیتی مانند سرقت
  • صرفه‌جویی در زمان با خودکار کردن برخی فرایندها
  • افزایش میزان دقت
  • شناسایی فرصت‌های جدید با توجه به نتایج تحلیل‌ها
  • افزایش نظارت بر روند
  • امکان نظارت دقیق بر نحوه و شیوه انجام کار

چرا به (LoT) در لجستیک نیاز داریم؟

سیستم‌های قدیمی توان ردیابی دقیق و لحظه‌ای، بررسی مناسب آمارها و ردیابی محموله‌ها و کالاها را نداشتند. از زمانی که اینترنت اشیا به لجستیک اضافه شده امکان ردیابی، بررسی، نظارت و تجزیه و تحلیل آمارها به میزان زیادی افزایش یافته است. اینترنت اشیا با اطلاع رسانی مناسب به تمام ذینفعان باعث شده تا کار حمل‌ونقل کالا بهبود پیدا کند و سلامت محموله‌ها افزایش یابد. باید بدانید که در اینترنت اشیا می‌توان برای کالاهایی خاص از سنسورهایی برای بررسی نکات متفاوتی مانند ارتفاع، دما و رطوبت استفاده کرد.

این کار باعث می‌شود تا در صورتی که میزان این موارد بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد، به ذینفعان اطلاعات کافی داده شود. در برخی موارد مانند زمانی که قصد داریم داروهای حساس را جابه‌جا کنیم، تغییر مواردی مانند دما می‌تواند موجب خراب و بی اثر شدن داروها شود. استفاده از این داروها می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای مردم شود. پس با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان از بروز چنین مواردی نیز جلوگیری کرد.

استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک باعث پیشرفت این صنعت شده است. مجموعه‌های بسیاری از این فناوری نوین جهت بهبود کار خود استفاده می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک

همان‌طور که گفتیم اضافه شدن اینترنت اشیا به صنعت لجستیک باعث بهبود و پیشرفت این صنعت شده است. این عامل باعث شده تا بسیاری از پروسه‌ها به صورت بهتر و حتی خودکار انجام شود و همین امر می‌تواند در افزایش ظرفیت و بهبود کارها نقش مهمی داشته باشد. از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- سیستم مدیریت لوکیشن

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان سیستم مدیریتی برای تعیین مکان و لوکیشن کالاها ایجاد کرد. همین عامل باعث می‌شود تا بدانید که در آن لحظه کالاها در چه قسمتی هستند. همچنین می‌توان از مکان وسیله‌ای که از آن برای رساندن کالاها استفاده می‌کنید، مطلع شوید و زمان تحویل کالا را نیز بدانید. با استفاده از چنین سیستمی می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای زنجیره تأمین، جابه‌جایی و تحویل داشته باشید و بتوانید فرایندها را بهبود بخشید.

۲- مدیریت موجودی و انبار

مدیریت موجودی و بررسی دقیق انبار یکی از مواردی است که می‌تواند در بهبود فرایندهای لجستیکی نقش بسیار مهمی داشته باشد. با کمک اینترنت اشیا می‌توان سنسورهایی ارزان و کوچک را به کالا وصل کرد. این کار باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید موجودی انبار را چک کنید و برای مواردی مانند سفارش کالاهای جدید برنامه‌ریزی کنید. همچنین استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک و بخش انبارداری باعث می‌شود تا خطاهای موجود به کمترین میزان ممکن، کاهش یابند.

۳- پیش‌بینی و تحلیل آمار

شرکت‌های بزرگ و کوچک برای این که بتوانند فرایند کاری خود را بهبود بخشند، نیاز به تحلیل آمارهای گذشته و پیش‌بینی وضعیت آینده دارند. این کار اکنون با استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک شکلی ساده‌تر به خود گرفته است. با کمک این سیستم می‌توانید با ضریب خطای کمتری تمام موارد مهم در زنجیره تأمین، انبارداری، جابه‌جایی و تحویل را بررسی و تحلیل کنید.

نیاز به ذکر نیست که هر چه آمارهای دقیق‌تری داشته باشید، می‌توانید پیش‌بینی بهتری از آینده داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.از دیگر مواردی که می‌توان توسط اینترنت اشیا پیش‌بینی کرد، زمان تمام شدن عمر مفید یا نیاز به تعویض قطعه و موارد دیگر دستگاه‌های موجود در مجموعه است. با کمک این سیستم می‌توانید دستگاه‌ها را قبل از این که خراب شوند، تعمیر کنید تا روند کاری شما با اخلال مواجه نشود. پیشنهاد می‌کنیم مطلب هوش مصنوعی در لجستیک را برای آشنایی بیشتر با کاربرد آن در لجستیک مطالعه کنید.

۴- بلاک‌چین و زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین همیشه با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. تأمین مناسب، نگهداری صحیح و برخی موارد دیگر همیشه موجب اخلال در فرایند کسب‌وکارها می‌شوند. با کمک اینترنت اشیا می‌توان چرخه محصولات از تولید و مبدأ تا زمان تحویل به مشتریان را بررسی و آنالیز کرد. اما ممکن است در این کار با مشکلاتی مواجه شوید. یکی از مشکلات، مسائل امنیتی است. با استفاده از شبکه بلاک چین می‌توان بسیاری از مسائل مربوط به اینترنت اشیا را برطرف کرد تا کار به شکلی بهتر انجام شود.

ترکیب بلاک‌چین و اینترنت اشیا در لجستیک باعث شده تا امنیت، شفافیت و روند کاری بسیار بهتر شود و بتوان کار را به صورتی بهتر انجام داد. سنسورهایی که روی کالا نصب می‌شوند، دیتاهای لازم را به شبکه بلاک‌چین انتقال می‌دهند و شما می‌توانید با بالاترین میزان امنیت کار ردیابی و بررسی محصولات و کالاها را انجام دهید.

۵- ماشین‌های بدون راننده

هم اکنون می‌توان با مشاهده ماشین‌های شرکت تسلا، آینده را تا حدی مشاهده کرد. خودروهایی که بتوانند بدون نیاز به راننده جابه‌جا شوند. شرکت‌هایی که از این تکنولوژی استفاده کنند می‌توانند مزیت رقابتی بسیار جذابی را نسبت به رقبا کسب کنند. زیرا دیگر این خودروها نیاز به راننده ندارند که در صورت خسته شدن او کار متوقف شود. همچنین با کمک اینترنت اشیا در لجستیک می‌توان داده‌های مربوط به مسیرها و بسیاری موارد دیگر را تحلیل و بررسی کرد و از آن‌ها برای بهبود کار راننده هوشمند استفاده کرد.

۶- تحویل کالا با پهباد

پهبادها یکی از وسایلی هستند که می‌توانند در جابه‌جایی بهتر و سریع‌تر کالاها نقش بسیار مهم و مؤثری داشته باشند. با استفاده از این وسایل می‌توانید به راحتی کالاها را به مقصد برسانید بدون این که نیاز باشد تا وسایل نقلیه در ترافیک خیابان‌ها بمانند. این کار باعث می‌شود تا فرایند تحویل و جابه‌جایی کالاها از سرعت، امنیت و دقت بیشتری برخوردار شود. ترکیب اینترنت اشیا با سیستم هدایت پهبادها می‌تواند باعث عملی شدن این امر شود.

۷- ردیابی ناوگان

یکی از کارهای دیگری که می‌توان به وسیله اینترنت اشیا در لجستیک انجام داد، ردیابی ناوگان حمل‌ونقل است. با کمک اینترنت اشیا می‌توانید به راحتی محل وسایل نقلیه متفاوت در ناوگان خود را بررسی کنید. این کار می‌تواند در روند تحویل و جابه‌جایی کالاها نقش مهمی داشته باشد. با استفاده از این روش می‌توانید حدود تقریبی رسیدن کالا به دست مشتریان و بازگشت ناوگان برای بردن بار بعدی را محاسبه کنید تا اتلاف وقت کمتری را شاهد باشید. همین امر در افزایش ظرفیت ناوگان نقش بسیار مؤثری دارد و در نهایت می‌تواند باعث جابه‌جایی حجم بیشتری از کالاها و دریافت سود بیشتر منجر شود.

۸- کاهش هزینه‌ها

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توانید تمام فرایندها را از زنجیره تأمین گرفته تا انبارداری، جابه‌جایی و تحویل به خوبی بررسی کنید. همین امر می‌تواند مشخص کند که کدام بخش‌ها نیاز به بهبود دارند. با بهبود وضعیت بخش‌های متفاوت و ایجاد هماهنگی بیشتر در میان آن‌ها می‌توانید علاوه بر کاهش هزینه‌های مجموعه، میزان بهره‌وری و سود را نیز افزایش دهید.

کاهش هزینه‌ها، ردیابی ناوگان، استفاده از سیستم‌های پیشرفته مانند خودروهای بدون سرنشین و پهبادها و پیش‌بینی دقیق‌تر از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک هستند.

جمع‌بندی

  • اینترنت اشیا در لجستیک به معنی استفاده از سنسورهایی برای بررسی وضعیت تمام کالاها و اشیا فیزیکی است.
  • با کمک اینترنت اشیا می‌توان مواردی مانند لوکیشن، ارتفاع، دما و رطوبت بسته‌ها را سنجید.
  • استفاده صحیح از اینترنت اشیا باعث بهبود کارهای لجستیکی و افزایش دقت شده است.
  • بسیار از مجموعه‌های لجستیکی برای بهبود توان و استفاده حداکثری از توان مجموعه از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند.
  • اینترنت اشیا می‌تواند باعث بهینه‌سازی استفاده از منابع، آنالیز دقیق‌تر دیتاها، افزایش امنیت، صرفه‌جویی در زمان، بهبود روندها و افزایش میزان نظارت شود.
  • از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک می‌توان به کاهش هزینه‌ها، ردیابی ناوگان، استفاده از سیستم‌های پیشرفته مانند خودروهای بدون سرنشین و پهبادها و پیش‌بینی دقیق‌تر اشاره کرد.
  • شما از اینترنت اشیا در لجستیک چه می‌دانید؟ آیا با طرز کار آن آشنا هستید؟
  • تجربیات و نظرات خود را در خصوص اینترنت اشیا در قسمت کامنت با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا را باید شبکه‌ای بزرگ که از انواع اشیا فیزیکی تشکیل شده دانست. مهم نیست این اشیا طبیعی باشند یا به دست انسان ساخته شده باشند.

نقش اینترنت اشیا در لجستیک چیست؟

اینترنت اشیا در لجستیک در فرایندهایی مانند بررسی زنجیره تأمین، ردیابی وسایل، بررسی و مدیریت موجودی و ایمن سازی حمل‌ونقل تأثیر دارد.

مزایای اینترنت اشیا در لجستیک هوشمند چیست؟

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان از مزایای مختلف آن مانند بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها، آنالیز دقیق، افزایش امنیت، صرفه‌جویی در زمان و شناسایی فرصت‌های جدید بهره برد.

کاربردهای اینترنت اشیا در فرایندهای لجستیکی کدامند؟

از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در فرایندهای لجستیکی می‌توان به کاهش هزینه‌ها، ردیابی ناوگان، استفاده از سیستم‌های پیشرفته مانند خودروهای بدون سرنشین، پهبادها و پیش‌بینی دقیق‌تر، بررسی موجودی انبار و بررسی لوکیشن اشاره کرد.

منابع:

Podro
deloitte
digiteum

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا