پیشنهاد سردبیرهوش مصنوعییادگیری ماشین

آیا هوش مصنوعی و مغز انسان مسائل را به یک شکل پردازش می ‌کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مترجم: محسن فلاحی پناه

محققان در تدارک نقشه راهی هستند تا بفهمند آیا مدل ‌های هوش مصنوعی و مغز انسان اتفاقات و مسائل را به یک شکل پردازش می ‌کنند یا خیر.

سیستم های یادگیری ماشینی مانند برنامه ‌های روزمره دنیای واقعی از جمله سیستم ‌های تشخیص خودکار چهره و خودروهای خودران به طور فزاینده ‌ای قدرتمند شده‌ اند.

در این راستا، پژوهشگران این عرصه ازشبکه ‌های عصبی عمیق و مدل‌ سازی پردازش اطلاعات و بررسی اینکه چگونه این پردازش اطلاعات با ذهن انسان مطابقت دارد، برای اثبات تشابه یا تضاد بین هوش مصنوعی و مغز انسان استفاده می کنند.
در حالی که شبکه ‌های عصبی عمیق تبدیل به ابزاری محبوب برای مدل سازی محاسباتی که مغز انجام می دهد، به ویژه برای تشخیص بصری اجزای دنیای واقعی شده اند، روش هایی که شبکه ‌های عصبی این کار را انجام می دهند می تواند بسیار متفاوت باشد. 

پژوهش جدیدی که توسط دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه گلاسکو انجام شد، رویکرد جدیدی را برای درک اینکه آیا مغز انسان و شبکه‌ های عصبی مصنوعی مسائل را به یک شکل تشخیص می‌ دهند، ارائه می‌ کند. در حال حاضر، فناوری شبکه عصبی عمیق در کاربردهایی مانند تشخیص چهره مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود موفقیت آمیز بودن در این زمینه ها، دانشمندان هنوز به طور کامل درک نمی کنند که این شبکه ها چگونه اطلاعات را پردازش می کنند.

این مطالعات نظری یک رویکرد جدید برای درک بهتر این فرآیند را تشریح می‌ کند به طوریکه محققان باید نشان دهند که هم مغز و هم شبکه ‌های عصبی عمیق چیزهای یکسانی را با استفاده از ویژگی ‌های چهره یکسان تشخیص می ‌دهند و ثانیاً، مغز و شبکه ‌های عصبی مصنوعی باید این ویژگی ها را به همان روش و با مراحل محاسباتی یکسان پردازش کنند.

از آنجایی که چالش فعلی توسعه دقیق هوش مصنوعی منطبق با نحوه پردازش اطلاعات توسط انسان است، امید است که این نقشه راه جدید گام دیگری به جلو در ایجاد فناوری هوش مصنوعی دقیق تر و قابل اعتماد تر باشد که اطلاعات را بیشتر شبیه به مغز ما پردازش می کند. 

محتوی بیشتر از یادگیری ماشین:

پروفسور فیلیپ شینز (Philippe Schyns) رئیس مرکز فناوری تحقیقات دانشگاه گلاسکو و سرپرست این تیم تحقیقاتی می ‌گوید: درک بهتر از اینکه آیا مغز انسان و مدل ‌های شبکه ‌های عصبی مسائل را به شیوه یکسان تشخیص می ‌دهند،

امکان کاربردهای دقیق ‌تر در دنیای واقعی را با استفاده از شبکه‌ های عصبی عمیق فراهم می‌ کند. او در ادامه می افزاید: اگر درک بیشتری از مکانیسم های تشخیص در مغز انسان داشته باشیم، می توانیم آن دانش را به شبکه‌ های عصبی عمیق منتقل کنیم که به نوبه خود به بهبود روش استفاده از هوش مصنوعی کمک می کند.

ایجاد هوش مصنوعی مانند عملکرد مغز انسان‌ موضوعی فراتر از تقلید از رفتار انسان است. پروفسور شینز معتقد است که اگر بخواهیم به طور کامل به هوش مصنوعی اعتماد کنیم، این فناوری باید بتواند نه فقط اطلاعات را پردازش کرده بلکه مانند انسان و حتی بهتر از آن فکر کند. ما می ‌خواهیم مطمئن شویم که مدل‌ های هوش مصنوعی از فرآیند مشابهی مانند ذهن انسان برای تشخیص مسائل و اتفاقات استفاده می ‌کنند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Trends in Cognitive Sciences منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا