تجهیزات هوشمندتراشههوش مصنوعی

ساخت تراشه های هوش مصنوعی با جذب سرمایه ۴۹ میلیون دلاری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تراشه های مهمترین ابراز برای توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند. در همین راستا شرکت‌های مختلفی که در صنعت نیمه‌هادی‌ها حضور دارند به دنبال جذب سرمایه‌گذار و توسعه تراشه های هوش مصنوعی هستند. صنعتی که در چندسال آینده جزو مهمترین صنایع استراتژیک دنیا می‌شود.

همانطور که تقاضا برای استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف بیشتر و بیشتر می‌شود، به تبع آن، نیاز به تراشه های پیشرفته که بتوانند هوش مصنوعی را پشتیانی کنند افزایش پیدا کرده است. در نتیجه شرکت‌های که در صنعت نیمه‌هادی‌ها یا همان ساخت تراشه های هوش مصنوعی فعالیت دارند با چیدن استراتژی‎‌های جدید سعی بر رفع این نیاز دارند.

طبق همین نیاز موسسه گارتنر پیش‌بینی کرده که شرایط موجود یک فرصت درآمدی ۵۳.۴ میلیارد دلاری را برای صنعت تراشه‌ها در بر خواهد داشت که حدود ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

یکی از صنایعی که بیشترین نیاز را به این تراشه‌ها برای بکارگیری هوش مصنوعی دارد، خودروهای بدون راننده یا همان خودکار هستند. استارتاپ کنرون از جمله بازیگرانی است که به این صنعت ورود کرده.

تمرکز بر ساخت تراشه های هوش مصنوعی برای اتومبیل‌های خودران

استارتاپ کنرون مستقر در آمریکا یکی از شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی‌هاست. کنرون تراشه های هوش مصنوعی کم‌مصرف و قابل تنظیم مجدد تولید می‌کند که برای ارتباط با سیستم‌های موجود، مانند حسگر خودروهای بدون راننده طراحی شده‌ است. این تراشه‌‌ها می‌توانند الگوریتم‌هایی را برای تشخیص چهره و بدن و همچین مدل‌هایی را برای متن تولید و اجرا کنند.

آلبرت لیو، مدیرعامل کنرون می‌گوید: «نیاز به تراشه در بازار خودرو شدید است و رشد سریع این فناوری نیاز به تراشه‌های هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد. در این مرحله ما موفق به جذب سرمایه ۴۹ میلیون دلاری شده‌ایم و مجموع جذب سرمایه کنرون به ۱۹۰ میلیون دلار رسیده است. این منابع، برای تقویت تلاش‌های کنرون در بازار خودروسازی و گسترش اندازه تیم، با تاکید بر بخش تحقیق و توسعه استفاده می‌شود.»

کنرون پیش از این در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفته بود: «جذب بودجه جدید به‌طور خاص بر گسترش تلاش‌های این مجموعه برای فعال کردن هوش مصنوعی در زمینه رانندگی خودکار متمرکز است. کنرون هیچ کمبودی از رقبای خود مانند شرکت‌های کوالکام و مدیاتک که به دنبال ساخت تراشه های هوش مصنوعی روی دستگاه هستند یا استارتاپ‌هایی که نیمه هادی‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند، ندارد.»

مزیت در برابر رقیب؛ استفاده از هوش مصنوعی در لوازم خانگی

شرکت انودیا که یکی از مهمترین پیشتازان ساخت تراشه های هوش مصنوعی و رقیب استارتاپ کنرون است، واحدهای پردازش گرافیکی یا GPUها را می‌سازد که در سرورها و مراکز داده اجرا می شوند. این قطعات می‌توانند قدرت محاسباتی عظیم مورد نیاز برای استفاده از مقادیر عظیم داده برای آموزش سیستم های هوش مصنوعی را مدیریت کنند.

امروزه بسیاری از خدمات هوش مصنوعی مانند ChatGPT در فضای ابری اجرا می‌شوند. در مقابل، کنرون تراشه‌ای طراحی کرده که در دستگاه‌هایی مانند لوازم الکترونیکی مصرفی و اتومبیل‌هایی استفاده می‌شود که هوش مصنوعی را در «لبه» قرار می‌دهند. یعنی به جای اینکه اطلاعات را برای پردازش به وسیله فضای ابری به مراکز داده بزرگ بفرستند می‌توانند در همان وسیله و به‌واسطه امکاناتی که وجود دارد پردازش را انجام دهند که امنیت اطلاعات را بیشتر می‎‌کند. کنرون نیمه هادی‌های خود را واحدهای پردازش عصبی یا NPU می‌نامد. آخرین محصول این شرکت KL730 نام دارد و این تراشه به‌طور خاص برای خودروها طراحی شده است.

مدیرعامل کنرون در مصاحبه با CNBC گفته بود: «GPUها برای اجرا هوش مصنوعی گران هستند و همین موضوع می‌تواند به تقاضا برای NPUهای این شرکت کمک کند. تراشه های گران مردم را مجبور می‌کند که به سمت NPU‌های کم‌هزینه‌تر سوق پیدا کنند.»

کنرون در سال ۲۰۱۵ توسط لیو و فرانک چانگ تأسیس شد. قبل از راه‌اندازی این شرکت، لیو مدتی را در سمت‌های تحقیق و توسعه و مدیریت در کوالکام و سامسونگ سپری می‌کرد.  چانگ قبل از انتخاب به عضویت آکادمی ملی مهندسی غیرانتفاعی که برنامه‌های مهندسی، آموزشی و مهندسی تحقیقات را اجرا می‌کند، دستیار کارگردان راکول بود.

منبع: تجارت‌نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا