اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در ایران متولی ندارد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
نیما باهری، مدیرعامل شرکت بین‌المللی بهین سامان گستر مفید

حوزه اینترنت اشیا در ایران علیرغم مدعیان بسیار؛ بدون داشتن متولی مشخصی رها شده است و سازمان‌های مربوطه تلاشی برای رگولاتوری در این حوزه انجام نمی‌دهند. هر چند همایش‌ها، سمینارها و کنفرانس‌های بسیاری در این چند سال با موضوع هوشمند‌سازی و اینترنت اشیاء برگزار شده است‌، اما خروجی ملموسی حاصل نشده است.

حوزه اینترنت اشیا به مانند سایر بخش‌های فناوری‌های دیجیتال درحال رشد است. کشورهای مختلفی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دنبال توسعه هوشمند‌سازی در بخش‌های مختلف هستند. اما در ایران همچنان وضعیت مطلوبی برای این بخش وجود ندارد. بخشی از این مسئله درگیر چالش‌های پیرامون رگولاتوری است.

نیما باهری، مدیرعامل شرکت بین‌المللی بهین سامان گستر مفید درخصوص رگولاتوری در حوزه اینترنت اشیا می‌گوید: «متاسفانه اینترنت اشیا متولی خاصی در ایران ندارد. از زمان شکل‌گیری این حوزه در کشور تا به امروز سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی سعی داشته‌اند تا خود را به عنوان متولی اینترنت اشیا معرفی کنند. با این وجود هیچ نهادی برای رگولاتوری و قانونگذاری در این حوزه کار جدی نکرده است. سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز مجوز خاصی در این خصوص صادر نکرده و یا ضمن صدور سایز مجوزها توجه به این حوزه تخصصی نداشته است».

باهری در همین زمینه ادامه داد: «یکی از چالش‌های حوزه اینترنت اشیا در زمینه رگولاتوری، ورود اپراتورهای اینترنت و GSM در بخش ارائه راهکار است. توقعی که از این اپراتورهای وجود دارد بسترسازی است و نه ورود به سایر حوزه‌ها. متاسفانه برخی از اپراتورها به جای تمرکز بر خدمات خود و تلاش برای گسترش آن‌ها و بسترسازی مناسب، به دنبال تسخیر سایر بازارها هستند و به همین جهت در حوزه‌های مختلف ورود می‌کنند. این تمامیت خواهی احتمالا در رگولاتوری این حوزه نیز تاثیر خواهد داشت و ممکن است قوانین به نوعی وضع شوند که فضا برای سایر کسب‌وکارهای این حوزه تنگ‌تر شود».


او همچنین افزود: «هوشمندسازی و اینترنت اشیا دو حوزه در حال توسعه در جهان هستند و بسیاری از کشورها به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه حرکت کرده‌اند. برخی از کشورهای منطقه مثل امارات نیز به این غافله پیوسته‌اند و به صورت جدی در این زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر امارات توانسته بسیاری از فعالان و تیم‌های فعال در این حوزه را جذب کند».

باهری ادامه داد: «بسیاری از شرکت‌های ایرانی به دنبال بازارسازی و توسعه فناوری‌های نوین در کشور نیستند. در سایر کشورها، شرکت‌های مختلف به ویژه استارتاپ‌ها به دنبال ایجاد بازار بوده و با ایجاد نیاز برای صنایع و امور مختلف راهکارهایی مبتنی بر اینترنت اشیاء و هوشمند سازی ارائه می‌دهند. متاسفانه بخش بسیار بزرگی از اقتصاد کشور دولتی می‌باشد و برخی از شرکت‌های داخلی فقط به دنبال مشارکت در پروژه‎‌های دولتی هستند. این نگاه همواره با شکست همراه بوده است».

او درباره‌ی آینده این حوزه نیز می‌گوید: «حوزه اینترنت اشیا به مانند سایر حوزه‌های فناوری منتظر رگولاتوری نمی‌ماند و مسیر خود را پیدا می‌کند. در سطح جهانی برنامه‌ریزی‌های گوناگونی برای این حوزه انجام شده است. اگر به فرصت‌های موجود توجه نشود در آینده با زیان‌های هنگفتی مواجه خواهیم شد».

منبع: روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا