حکمرانی و فناوریشهر هوشمند

پلیس هوشمند و شهروند الکترونیک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پلیس هوشمند از ارکان دولت الکترونیک و بستری برای خدمات رسانی به شهروندان الکترونیک اعم از حقیقی و حقوقی است.

خدمات پلیس هوشمند شامل خدمات رسانی الکترونیک به شهروندان، نهاد‌های حقوقی، خودروها، موتورسیکت‌ها و مالکان و رانندگان وسایل نقلیه و مکان هاست.
هم افزایی با فناوری‌های نوین که بستر خلق هوش مصنوعی هستند، سبب می‌شود ابزار‌ها به همراهی سازنده برای انسان و اشخاص حقیقی و حقوقی تبدیل شوند و قدرت و توان و اندیشه برنامه ریزی‌ها پرتاثیر خواهد شد.

خلق مزیت‌ها و ظرفیت‌های تازه

انتخاب بهینه در زمان درست و مکان صحیح، افزایش بهره وری، کاهش هزینه و حذف هزینه‌های فرصت کمک می‌کند؛ تهدید‌های زیان اقتصادی کاهش یابد و گاهی به صفر برسد و همزمان مزیت‌ها و فرصت‌های تازه خلق شود.

تاب آوری سازمان‌ها و نهاد‌های ملی هم افزایش می‌یابد و از رویکرد‌های مهم برای تحقق این اهداف توسعه نظام هوشمند در نیروی انتظامی در فضای واقعی و فضای مجازی و همچنین استقرار پلیس هوشمند است.
هوشمند سازی پلیس سبب می‌شود که هزینه اداری کاهش یابد و مزیت‌های نسبی هم به نوبه خود تقویت خواهد شد.
یکی از تعاریف کارامدی هم شناسایی راهکار‌های کاهش هزینه و بهبود بهره وری است و هر کشوری که توسعه و پیشرفت می‌خواهد باید به سمت مدیریت هزینه و افزایش بهره وری در عالی‌ترین سطح بهینه یابی خدمات حرکت کند.

فضای مجازی و بازاریابی مجازی که انقلابی در حوزه‌های مختلفی مانند علم، تکنولوژی، روابط اجتماعی، سیاست و… ایجاد کرده است، می‌رود که همه حوزه‌ها از جمله نظم و انتظام را هم به شکل آنلاین و لحظه‌ای قابل ارزیابی با قابلیت تصمیم سازی کند.

حداقل سازی هزینه ادارای و زمانی و مکانی هم زمانی قابل تحقق است که نظامی هوشمند در فضای مجازی بتواند بدون توقف و در لحظه؛ خدمات رسانی کند و خدمات هم نظارت پذیر باشد.

اگر علوم و سامانه‌هایی که انسان‌ها تولید می‌کنند با ابزار ریاضی و هر مختصات فقط یک عدد متناظر همراه شود، عالی‌ترین دقت در مدیریت خدمات رسانی فراهم می‌شود و سرانجام به چگونگی رشد زندگی انسان با همراهی ابرهوش‌های مصنوعی خواهد رسید.

البته این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که هر کالا و خدمت پلیس یک هویت متمایز و مستقل ریاضی مانند عدد “دی ان ای” داشته باشد.

صداقت سیستمی به جای صداقت فردی

در ان صورت هوشمندسازی فرایند‌های خدمات رسانی، صداقت فردی را به صداقت سیستمی تبدیل می‌کند و هوشمند سازی فرایند‌ها عالی‌ترین سطح یادگیری سازمانی و عبور از صداقت فردی به سطح صداقت سیستمی است.

دلیل گسترش هوشمندی، توسعه روش‌های یادگیری نهادی است و هوش مصنوعی در قرن ۲۱ پیشرفت خود را نشان داده است و دلیل اصلی آن توسعه روش‌های یادگیری سیستم‌ها و سامانه هاست.
آینده پژوهی سیستم‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌ها نشان می‌دهد که گستره هوش مصنوعی دامنه خود را به شدت توسعه خواهد داد و ادامه این روند به صداقت سیستمی منجر می‌شود.

تأثیر هوش مصنوعی در تمام جنبه‌ها دیده می‌شود و بسیاری کاربرد‌های آن را در زندگی روزمره می‌بینند. برخی کارشناسان هوشمندسازی معتقدند «در قرن بیستم مهندسی رشته برق برای بقیه حوزه‌ها کار‌های زیادی انجام داد و با گسترش رشته برق، بسیاری از رشته‌های دیگر پیشرفت کرد.» همین کار را قرن بیستم هوش مصنوعی انجام می‌دهد و موجب گسترش و پیشرفت دیگر رشته‌ها شده است.

قرن هوشمندسازی و گسترش هویت الکترونیک

قرن ۲۱ را باید عصر گسترش هویت الکترونیک بدانیم و هر شهروندی باید هویت و شناسه الکترونیک خود را در جامعه داشته و شهروند الکترونیک در بستر دولت الکترونیک باشد.

“شهر و شهروند الکترونیک ” محصول آینده گرایی و آینده شناسی در طرح‌های توسعه سازمانی، شهری و تلاش برای ایجاد نهاد هوشمند با منظر نوین انسانی و هنجار‌های اجتماعی و اقتصادی است.

در هزاره سوم فناوری اطلاعات مهم‌ترین ابزار راهبردی برای اداره جوامع شناخته شده و اصل طلایی در این روند بر این است که همه خدمات دارای قابلیت الکترونیک شدن؛ الکترونیک و بدون مراجعه حضوری مردم ارائه شود.

نیروی انتظامی هم از این روند مستثنی نیست و خوشبختانه پلیس هوشمند در این مسیر پیش می‌رود.

هوشمندسازی پلیس تا پایان ۱۴۰۰

ظرفیت‌های خوب نیروی انتظامی برای هوشمندسازی پلیس ایجاد شده است و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به مرحله‌ای از هوشمندسازی برسد که بتواند پاسخگوی خوبی نیازمندی‌های مردم باشد.

شیوع ویروس کرونا هم این ضرورت را بیشتر کرده است و پلیس هوشمند، دقت زیاد، سرعت بالا، اشراف کامل و هوشیاری در مأموریت‌ها را تقویت خواهد کرد و نتیجه کار هم باید کاهش جرایم باشد و خدماتی در شان مردم ایران اسلامی ارائه کند.

چون با گسترش شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک همه مناسبات اجتماعی به سمت تقویت هنجار‌های زندگی و انسانی متحول می‌شود و نظام‌های اداری هم با برخورداری از شفافیت حداکثری؛ به محیط‌های ضد فساد تبدیل می‌شوند و به راحتی قابل ارزیابی و کنترل خواهند بود.

شهروند الکترونیک یار الکترونیک پلیس

“شهروند الکترونیک” کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی از طریق پست الکترونیک را دارد و همچنین اطلاعات، خدمات، کالا‌ها و نرم افزار‌های مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می‌کند.

با استقرار پلیس هوشمند در شهر الکترونیکی، شهروندان خدمات خود را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند و این روند باعث می‌شود تا تمام خدمات بدون تبعیض و برپایه عدالت اجتماعی ارائه شود.

مراجعه حضوری هم حذف می‌شود که در دوره شیوع بیماری ویروس کرونا امری لازم هم است.
ایجاد پلیس هوشمند از طرف دیگر بیشترین مزیت نسبی را دارد، چون دستاورد‌های آن بیش از هر نهادی در ایران است، چون اجتماعی‌ترین نهاد محسوب می‌شود و دامنه تقاضای خدمات از پلیس هوشمند هم ملی و نیز فراملی است.

همه متقاضیان خدمات می‌توانند در درون منزل خود یا در هر جا که باشند، همه کارهایشان را انجام دهند و مدیریت کنند و مراجعه‌های حضوری به حداقل و ضرورت‌ها محدود شود.

همسنجی مزیت‌ها و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای استقرار پلیس هوشمند نشان می‌دهد که در ایران؛ از بالاترین انگیزه‌ها و ضرورت‌ها برای توسعه خدمات الکترونیکی و همچنین از بالاترین مزیت‌ها برای تحقق و توسعه شهر الکترونیک برخوردار است.

برای نمونه علاوه بر سامانه ۱۱۰؛ شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک، گزارش‌های خود را به سایت پلیس فتا WWW.CYBERPOLICE.IR قسمت ثبت گزارشات مردمی جهت رسیدگی اطلاع دهند.
همچنین مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir، سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ یا کانال سازمان در پیام رسان سروش به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

اسماعیل محمدی؛ دبیر خبر خبرگزاری صدا و سیما

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا