اقتصاددیجیتالاینترنت و شبکه اطلاعاتحکمرانی و فناوری

ترویج واژه مجعول اینترنت ملی، خیانت به کشور است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رشد اقتصاد دیجیتال با توسعه شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، این شبکه را ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایرنا، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور  با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تعدادی از نمایندگان مجلس و معاونان وزیر ارتباطات در پردیس بومهن افتتاح شد. در این مراسم خبرنگاران به صورت آنلاین خبر را پوشش دادند.

یکی از موضوعات مهمی که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به آن توجه شده است، خدمات پایه کاربردی است که در سطح گسترده و عمومی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه برای حمایت‌ها از خدمات پایه کاربردی راه اندازی شده تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از آن، خدمات مناسب، باکیفیت و ارزان‌تری را نسبت به نمونه‌های مشابه به کاربران ارائه کند.

بر همین اساس از ابتدای سال جاری، پروژه ایجاد مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت و ظرف مدت کمتر از شش ماه این مرکز داده طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست شد.

موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، بحث رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است، خدماتی است که با استفاده از مرکز داده مادر شبکه ملی می‌توان آن‌ها را توسعه داد.

این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و با استعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و چیزی حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های کلاد، خدمات میزبانی قابل افزایش است.

مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات یا همان نقاط IXP را به ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی شده که این مرکز تبادل داده ترافیکی کمک می‌کند محتوا در محل تولید به شبکه توزیع اتصال پیدا کند. این اتفاق یک گام مؤثری در بهبود کیفیت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. این دو در کنار هم می‌تواند کیفیت و پایداری ارتباطات در حوزه خدمات پایه را به شکل مؤثری افزایش دهد.

 ترویج واژه مجعول اینترنت ملی، خیانت به کشور است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این افتتاحیه گفت: کسانی که سعی در جا انداختن واژه‌ مجعول اینترنت ملی دارند، به کشور خیانت می‌کنند؛ شبکه‌ملی اطلاعات مادر شبکه‌های کشور است که اینترنت تنها یکی از سرویس‌های آن است.

«محمدجواد آذری جهرمی» اگر شبکه ملی نبود در سال ۹۶ یک حمله اینترنتی روی شبکه صورت می‌گرفت تمام ارتباطات قطع می‌شد. اما امروز سهگمین ترین حمله‌ها بر روی «گیت وی» انجام می‌شود اما شبکه سالم و بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.  شبکه ملی طالعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور است.

وزیر ارتباطات افزود: خبری درباره حمایت ۴۰۰ میلیارد تومانی از پیام‌رسان‌ها منتشر و انتقاداتی در این خصوص مطرح شد. باید بگویم تا الآن دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی هسته شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل اکنون هسته قابل‌اعتمادی با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه در دسترس داریم. در یک ‌فاز ۱۳ هزار کیلومتر و در فاز دیگر ۱۰ هزار کیلومتر فیبر نوری برای توسعه شبکه کشیده شد. اکنون چهار مرکز ixp (نقاط مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات) فعال هستند و ۲ ساب ixp با ساختار جدید در شبکه ارتباطی افتتاح خواهد شد.

جهرمی اشاره کرد: در دو سال اخیر و تنها در یک پروژه هزار میلیارد تومان برای امنیت گذرگاه بین‌المللی هزینه شده است. بخش خصوصی نیز ۱۰۰هزار میلیارد تومان نیز برای شبکه دسترسی ۳G، ۴G و ۵G هزینه شده است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال در کشور ما از ۲.۵ درصد به ۶ درصد رسیده، به همین دلیل است که دشمن با ظالمانه‌ترین شیوه‌ها به مردم فشار می‌آورد. در حال حاضر شاهد هستیم که آن‌ها حتی در این شرایط بحرانی بیماری کرونا، اجازه واردات دارو هم به ما نمی‌دهند. این‌ها از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال در کشور ما نمی‌گذرند و تحریم‌های بیشتری را وضع خواهند کرد، به همین دلیل باید بیشتر از گذشته به فکر توسعه فضای مجازی کشور باشیم.

 او بابیان این‌که هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی عدد بزرگی نیست، خاطرنشان کرد: برای توسعه موتور جستجوی بومی بنا نداریم مدلی از سرویس بین‌المللی مانند گوگل که چند صد میلیارد دلار برای آن طی سالیان سال هزینه شده، توسعه بدهیم. ما باید بتوانیم حداقل نیاز داخلی خود را به موتور جستجوی بومی تأمین کنیم. این مرکز برای حمایت از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات ایجادشده است.

حداقل سه قطب بزرگ مرکز داده در کشور تشکیل شود

«ابوالحسن فیروزآبادی» نیز افزود: مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، پروژه‌ای است که از مدت‌ها قبل در دستور کار شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت و وزارت ارتباطات امسال با عزم جدی‌تر این پروژه را پیش برد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: در جلساتی که بین مرکز ملی و وزارت ارتباطات تشکیل و اسنادی که در این بین رد و بدل شد، پیش‌بینی کردیم که حداقل سه قطب بزرگ مرکز داده در کشور تشکیل شود. در ابتدای کار در برخی پروژه‌ها مانند پیام‌رسان و موتور جستجوی بومی نیاز به حمایت دولت داشت تا اینکه بتوانند کسب و کارشان را رونق بدهند و در نهایت بدون نیاز به حمایت، در مسیر مورد نظر پیش بروند.

فیروزآبادی تشریح کرد: در حوزه پیام‌رسان، موتور جستجو و ایمیل بومی، نمی‌خواهیم یک نمونه‌ای به بزرگی گوگل که ۸۰ زبان مختلف و ۲۰۰ خدمت ارائه می‌دهد را راه‌اندازی کنیم، ما درصدد راه‌اندازی یک موتور جستجوی بومی هستیم تا به واسطه آن نقاطی که را روی ما بسته‌اند را باز کنیم. این کار استقلال ما را رقم می‌زند.  ما به دنبال گوگل ملی هستیم، حدود ۶۰-۷۰ سرویس در گوگل به روی ما بسته است باید بتوانیم در داخل، جای خالی این خدمات را پر کنیم و بخش مهمی از استقلال را در فضای مجازی داشته باشیم.

بهره‌برداری بعد از ۶ ماه سخت  

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت که مرکز داده مادر شبکه ملی به همت آن‌ها امروز افتتاح شده است، به سختی‌هایی که در این مسیر طی کرده‌اند اشاره کرد و افزود: برای راه‌اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات، ۶ ماه فرصت داشتیم و در این مدت انواع و اقسام مشکلات بر سر راه ما قرار داد، اما در نهایت موفق شدیم.

«حمید فتاحی» در افتتاحیه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (شهید حاج قاسم سلیمانی) که در پردیس بومهن برگزار شد، گفت: کارهای مربوط به توسعه این مرکز پس از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد و ظرف مدت زمان کوتاهی توانستیم این مرکز را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات هستیم که هدف آن حمایت از خدمات پایه، ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است و با تاکیدی که وزارت ارتباطات روی این مساله داشت، ظرف مدت زمان شش ماه توانستیم این فضا را توسعه بدهیم. برای راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات فرصت اندکی در اختیار داشتیم و برخی قوانین بالادستی، موانعی را سر راه ما قرار دادند که بودجه نیز یکی از آن موارد بود. موضوعات دست و پا گیری سر راه ما قرار گرفت که هر زمان نیاز باشد آن را با کمیسیون صنایع در میان خواهیم گذاشت و برای‌شان تشریح می‌کنیم که وقتی برای عمل وارد میدان می‌شویم چقدر همه چیز متفاوت است.

او در خصوص ظرفیتی که در فاز نخست این مجموعه ایجاد شده است، تاکید کرد: این مرکز داده ۱۳هزار و ۶۰۰ ظرفیت هسته پردازشی ایجاد کرده است و ایجاد۱۰ بتابایت ایجاد فضای ذخیره سازی، تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه، احداث مرکز بین الملل با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه توسعه زیرساخت‌های کشور را موجب می‌شود.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا