پیشنهاد سردبیرمقالات تحول دیجیتال

چگونه تحول دیجیتال، مدیریت منابع انسانی را ارتقا می‌دهد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مترجم: محمود نوری شمس‏‌آباد؛ عضو انجمن مدیریت ایران

فشارهای متعددی وجود دارد که پذیرش فناوری‌‌های دیجیتال را در سازمان‌های منابع انسانی سرعت می‌‌بخشد. مدیریت ارشد منابع انسانی یک شرکت بزرگ خدمات تجاری می‌‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین روندها، تجربیات فناوری است که افراد در زندگی شخصی خود دارند. آنها در مورد فناوری انتظاراتی دارند، اما برای شرکت‌هایی کار می‌کنند که چارچوب‌‌های سفت و سختی دارند. این فشار زیادی را بر سازمان‌ها وارد می‌کند تا سریع‌‌تر در این زمینه‌ سازگار شوند.» علاوه بر این، فشار ناشی از جهانی شدن، باعث دیجیتالی شدن منابع انسانی می‌شود. برای رویارویی با چالش‌‌ها و فرصت‌‌های ارائه شده توسط این محیط نوظهور جدید، تحولات منابع انسانی باید صورت بگیرد.

وندی موران، مدیر استعدادیابی، می‌‌گوید: «سرمایه‌گذاران بیشتر از مدل‌‌های مالی، اکنون می‌‌خواهند بدانند شرکتی که به دنبال افزایش سرمایه یا خرج کردن پول است، آیا از استراتژی‌‌ها و قابلیت‌‌های مدیریت سرمایه انسانی کامل برای اجرای چشم‌‌انداز شرکت برخوردار است یا خیر. به هر حال، شرکتی که به دنبال توسعه کسب و کار خود است، برای دستیابی به این هدف نیاز به یک کانال تامین استعداد ثابت دارد.»

به گفته دان استالی، مدیر PwC، مدیران منابع انسانی باید به افراد خود در مورد فوریت دیجیتالی کردن عملکردهای منابع انسانی آموزش دهند. با این حال، تحقیقات این شرکت مشاوره همچنین نشان داده است که «سازمان‌ها تامین بودجه یا منابع را در اولویت قرار نمی‌‌دهند» و بیش از نیمی از آنها گروه‌‌های اختصاصی برای پاسخگویی به تجزیه و تحلیل منابع انسانی ندارند. دپارتمان‌‌های منابع انسانی همه این داده‌‌ها را دارند، اما نمی‌توانند بگویند چه کسی برای ترک سازمان آماده می‌شود، یا مشارکت کارکنان بالا یا پایین است، یا چه چیزی باید به کارکنان خود پرداخت کنند.

نظرسنجی جدیدی از ۷۹۸ مدیر منابع انسانی در سراسر جهان، که توسط شرکت خدمات حرفه‌‌ای KPMG انجام شده، نشان می‌دهد که ۴۰‌درصد مدیران قصد دارند سیستم منابع انسانی موجود خود را با راه‌حل SaaS (مدلی مبتنی بر تکنولوژی ابری که به کاربران امکان می‌دهد به برنامه‌‌های نرم‌‌افزاری دسترسی داشته باشند) در آینده نزدیک جایگزین کنند. حوزه‌‌های عملکردی خاص منابع انسانی که برای پذیرش این راه‌حل آماده شده‌‌اند، عبارتند از: مدیریت پاداش و مزایایی که سازمان به کارکنان می‌دهد (۴۰درصد)، تجزیه و تحلیل منابع انسانی (۳۲درصد)، خدمات بررسی استعدادها (۳۲درصد)، و عملکردهای اصلی منابع انسانی( ۳۰درصد).

محتوی مرتبط: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

با این حال، این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از سازمان‌های منابع انسانی هنوز درگیر فرآیندهای دستی و کاغذی هستند که باعث می‌شود کار منابع انسانی روزها یا حتی هفته‌‌ها طول بکشد.

سازمان‌ها همچنین ممکن است در تامین به موقع مهارت‌‌های ضروری با مشکلاتی مواجه شوند. برخی زمینه‌های مهارتی نیازمند تصمیم‌گیری‌‌ها و توافق‌‌های سریع برای حفظ استعدادهایی هستند که ممکن است در رشته‌های رقابتی، تقاضای بالایی داشته باشند. ناتوانی در ارائه سریع و کارآمد پیشنهادها به داوطلبان – یا پیمانکاران ایمن – ممکن است به معنای از دست دادن استعدادهای ارزشمند باشد.

گونجان آگاروال، معاون منابع انسانی و رئیس بخش استعدادیابی می‌‌گوید: «با حرکت نکردن به سمت دیجیتال و موبایل، ما در خطر عقب ماندن هستیم. از آنجا که بیش از ۸۰‌درصد از کاندیداها به دنبال شغل آنلاین هستند، در صورت عدم‌پذیرش انتقال دیجیتال، شانس رقابتی بودن شرکت به حداقل می‌‌رسد.»

 دیجیتالی شدن بازی را تغییر می‌دهد

منابع انسانی دیجیتال، برای طیف وسیعی از فرآیندهایی که نقش‌‌ها و مسوولیت‌‌های مدیران و تیم منابع انسانی امروزی را مشخص می‌کند، مزایایی ارائه می‌دهد؛ از اکتساب استعدادهای جدید گرفته تا مدیریت استعداد، جبران خسارت و ارائه مزایا به کارکنان. برخی از مزایای منابع انسانی دیجیتال برای شرکت‌های امروزی عبارتند از:

ارتقای نقش منابع انسانی: مدیران منابع انسانی، در نتیجه تسریع حرکت به سمت منابع انسانی کاملا دیجیتالی، روند افزایشی بهره‌‌وری را مشاهده خواهند کرد و زمان بیشتری را برای ارائه راهنمایی‌‌های استراتژیک برای کسب و کار خود آزاد می‌کنند. در اقتصاد بیش از حد رقابتی امروز، بخش‌‌های منابع انسانی باید نقش مشارکتی با سازمان‌های خود داشته باشند و استراتژی‌‌هایی را توسعه دهند که نوآوری و کار تیمی بیشتر را تشویق کند.

حرکت به سمت داده‌‌محوری: توانایی تجزیه و تحلیل و عمل بر روی بینش‌‌های به دست آمده از داده‌‌ها ‌‌می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا نیازهای کارکنان را بهتر مورد هدف قرار دهند. به‌عنوان مثال، پلتفرم‌‌ها و ابزارهای تحلیلی که بخشی از راه‌‌حل‌‌های دیجیتال منابع انسانی هستند، متخصصان منابع انسانی را قادر می‌‌سازند تا روندها و نگرش‌‌های کارکنان را همان‌طور که سازمان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، یا حتی قبل از اینکه تاثیر مخربی داشته باشد، پیگیری کنند و مدیران را قادر به انجام اقدامات پیشگیرانه کنند.

تقویت و ساده‌‌سازی استخدام: از آنجا که منابع انسانی دیجیتال مبتنی بر اینترنت است، می‌تواند به یک منبع استعداد جهانی دست یابد، و بنابراین بیشتر در معرض جذب بهترین داوطلبین باشد. در این فرآیند، شیوه‌‌های دیجیتالی منابع انسانی – به‌ویژه استخدام آنلاین – به نشان دادن تصویر شرکتی مثبت به داوطلبین بالقوه کمک می‌کند. استفاده از پلتفرم‌‌های دیجیتالی منابع انسانی نشان‌‌دهنده فرهنگ شرکتی آینده‌‌نگر است.

همچنین یک رویکرد دیجیتالی برای انتخاب داوطلبان، مدیران منابع انسانی را قادر می‌‌سازد تا کاندیداهای مناسب را با الزامات مهارتی بهتر کشف و دسته‌‌بندی کنند. علاوه بر این، آزمون‌‌های آنلاین می‌تواند به شناسایی داوطلبین مناسب و پیش‌بینی نحوه تناسب آنها در سازمان کمک کند.

بیشتر بخوانیم: ۸ ابزار هوش مصنوعی مناسب کسب‌ و کار در سال ۲۰۲۴

استقبال از آموزش و توسعه: با خدمات آنلاینی که اکنون در دسترس است، آموزش و توسعه ‌‌می‌تواند در هر زمان و هر مکان، ایمن‌‌سازی و ارائه شود. بسته‌‌های آموزشی کامل برای همه کارکنان، صرف‌‌نظر از مکان یا زمان روز، در دسترس است. علاوه بر این، سازمان‌ها اکنون می‌توانند به کارمندان کمک کنند تا در هزاران دوره آموزشی که اکنون از سوی اساتید دانشگاه‌‌های درجه یک در دسترس است، شرکت کنند.

این نه تنها هزینه‌‌های آموزشی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، بلکه طیف گسترده‌‌ای از منابع را نیز باز می‌کند. کارکنان از انعطاف‌‌پذیری آموزش آنلاین، بدون اختلال در زندگی کاری یا زندگی شخصی خود بهره‌‌مند ‌‌می‌‌شوند. و به طور قابل‌توجهی، سازمان ‌‌می‌تواند آموزش‌‌های فراوانی را با هزینه‌‌های نسبتا کمتر ارائه دهد.

بهبود کیفیت زندگی کاری: پس از تکمیل استخدام، منابع انسانی نقشی کلیدی در تضمین یک محل کار با مدیریت خوب ایفا می‌کند که به طور فعال نوآوری و کار گروهی را تشویق می‌کند. این به معنای اطمینان از این است که کارکنان در جایی قرار گرفته‌‌اند که می‌توانند مهارت‌‌های خود را به بهترین شکل به کار ببرند و این احساس وجود دارد که برای این کار و همچنین برای هر ارزش اضافی که برای سازمان خود به ارمغان می‌‌آورند، پاداش عادلانه دریافت می‌کنند. منابع انسانی مدرن به ردیابی عملکرد و نگرش کارکنان کمک می‌کند و همچنین زمینه‌‌هایی را که تحت‌تاثیر روحیه ضعیف یا مسائل مدیریتی قرار دارند برجسته می‌کند.

مدیران منابع انسانی این فرصت را دارند تا از طریق گردش کار، خدمات و عملکردهای دیجیتال، ارزش نقش‌‌های خود را در شرکت‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. منابع انسانی مدرن همچنین به ارائه خدمات به صورت سلف سرویس می‌‌پردازد و طی آن به کارکنان فعلی و بالقوه، توانایی مدیریت زندگی کاری خود را از طریق خدمات آنلاین می‌دهد و سطوح بالاتری از رضایت و بهره‌‌وری را تضمین می‌کند.

منبع:دنیای اقتصاد از Forbes Insights

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا