سلامت و پزشکی هوشمند

درمان شخصی‌سازی شده بیماری‌های قلبی مبتنی بر هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پروژه درمان شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی در بریتانیا و اتحادیه اروپا راه اندازی شد. بر اساس گزارش «هلث تک‌ور» این پروژه نوآورانه به کمک هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی درمان بیماری‌های قلبی-عروقی در بریتانیا و اتحادیه اروپا راه اندازی شده است.

این پروژه که «نکست‌جین» نام دارد موفق به دریافت بودجه۷/۶ میلیون یورویی از برنامه هرایزن یوروپ از اتحادیه اروپا و از سوی کنسرسیومی متشکل از ۲۱ عضو از جمله انجمن قلب و عروق اروپا پیش برده می‌شود.

بیماری های قلبی-عروقی عامل اصلی مرگ و میر

سالانه نزدیک به ۱۸ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی (CVDs) جان خود را از دست می‌دهند.

در اتحادیه اروپا، بیماری‌های قلبی-عروقی عامل تقریبا یک سوم مرگ و میرها هستند و تخمین زده می‌شود سالانه ۲۸۲ میلیارد یورو برای اتحادیه اروپا هزینه داشته باشند که معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا است.

پروفسور پانوس دلوکاس یکی از اعضای این گروه شرکت، از دانشگاه کوئین مری لندن به هلث تک ورد گفت: «این یک فرصت فوق العاده برای ساخت ابزار مناسب در مسیر پیاده سازی پزشکی دقیق در درمان بیماری‌های قلبی-عروقی بر اساس داده‌های بیماران در سراسر اروپا است.»

در درمان شخصی سازی شده، امکان پیشگیری و درمان بیماری بر اساس ساختار ژنتیکی و اطلاعات منحصر به فرد هر شخص وجود دارد. در صورت عملی شدن این نوع از درمان، شاخص بیماری‌های قلبی-عروقی تغییر خواهد کرد.

در حال حاضر با کاهش هزینه تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی، اطلاعات ژنتیکی راحت‌تر از هر زمان دیگری در دسترس است و تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی امکان ترکیب حجم وسیعی از داده ها را ممکن ساخته است.

پروژه نکست‌ جین بر روی جمع آوری این داده‌ها از سازمان‌های تحقیقاتی بالینی، دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این کار به دلیل فرمت‌های مختلف و حجم بسیار زیاد داده‌ها، حفظ حریم خصوصی و وجود استانداردهای متعدد در سراسر اتحادیه اروپا پیچیده است.

گروه شرکت پروژه نکست جین ابزارهای جدیدی را برای ادغام انواع مختلف داده‌ها به روشی ایمن و با حفظ حریم خصوصی افراد در راستای امکان استفاده از این اطلاعات در تحقیقات پزشکی، توسعه خواهند داد.

این پروژه تکمیل کننده ابتکار ۱+ میلیون ژنوم است که هدف آن اجازه دسترسی ایمن به داده‌های بالینی در سراسر اروپا و فضای داده سلامت اروپا، چارچوب حاکمیت کمیسیون اروپا برای تبادل ایمن و استفاده داده‌های پزشکی است.

پروفسور پیم فاندر هارست، هماهنگ کننده پروژه، از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند، گفت: «ژنوم هیچ دو نفری دقیقا شبیه هم نیست، بنابراین منطقی است که هر فرد برای بهینه‌سازی سلامت خود به استراتژی متفاوتی نیاز داشته باشد.»

فاندر هارست افزود: «برای توسعه درمان‌های فردی، ما باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری درباره افراد جمع‌آوری کنیم و اینجاست که نکست جین وارد عمل می‌شود.»

به گفته فاندر هارست تصویر منحصر‌به‌فردی که نکست‌جین ایجاد می‌کند، پایه و اساس بهبود سلامت قلب و عروق خواهد بود.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا