دوقلو دیجیتالهوش مصنوعی مولد

مایکروسافت در رویای کسب عنوان غول هوش مصنوعی و صنعت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مایکروسافت که سال‌ها عنوان غول نرم‌افزاری جهان را یدک می‌کشید، حالا خیز بلندی برای تبدیل شدن به غول هوش مصنوعی برداشته و در آخرین اقدامش از همکاری با شریک قدیمی خود، یعنی انویدیا خبر داده است.

در میان انبوه اخبار و اتفاقات‌؛ از سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیارد دلاری آمازون در استارت‌آپ هوش مصنوعی آنتروپیک گرفته تا ارائه نسخه به‌روز شده مدل زبانی متن‌باز شرکت xAI متعلق به ایلان ماسک و رونمایی از سیستم هوش مصنوعی ابرانسانی گوگل، همچنان خبر همکاری دو بازیگر مهم حوزه هوش مصنوعی در راستای پیشرفت‌های بیشتر در این صنعت همه آنها را تحت شعاع قرار داده است.

این موضوع نخستین بار در کنفرانس GTC AI شرکت انویدیا که دو هفته پیش برگزار شد، مطرح شده است و البته توجه رقبا را هم به خوبی جلب کرده. در همین راستا معاون ارشد هوش مصنوعی مولد آژور (Azure) و پلتفرم رایانش با عملکرد بالا (HPC) شرکت مایکروسافت در مصاحبه با مجله آنلاین ونچربیت به تشریح جزئیاتی درباره شراکت مایکروسافت با اوپن ای‌آی و انویدیا پرداخته و تاکید کرده که در این همکاری‌ها مکانیسم تقاضای بازار مد نظر این شرکت‌ها قرار داشته است.

نیدی چاپل (Nidhi Chappell) معتقد است که شراکت همیشه در فرهنگ سازمانی مایکروسافت در اولویت بوده و این شراکت بیش از هر چیز به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیشرفت هوش مصنوعی کمک خواهد کرد. او در این مورد می‌گوید: «وقتی در حال آموزش یک الگوی اولیه بزرگ هستید، می‌خواهید زیرساختی به همان بزرگی در اختیار داشته باشید که بتواند در بلندمدت به کارتان بیاید. ما بارها با انویدیا همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک انجام داده‌ایم تا به این اطمینان خاطر برسیم که می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و مشتریان تجاری‌مان در سراسر دنیا بتوانند به راحتی از ابزارهای جدید ما بهره ببرند.»

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

نوآوری سخت‌افزاری برای توسعه زیرساخت‌ها

با گسترش نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و پیچیده‌تر شدن عملیات وابسته به آن، انتظار می‌رود که نوآوری در سخت‌افزارها الزامی و ضروری باشد. با این اوصاف است که همکاری مایکروسافت و انویدیا برای استفاده از سخت‌افزارهای به‌روز و متناسب با حجم بالای عملیات مربوط به هوش مصنوعی، معنا پیدا می‌کند.

حالا مایکروسافت یکی از نخستین سازمان‌هایی است که از سوپر تراشه هوش مصنوعی جدید انویدیا یعنیG۲۰۰ Grace Blackwell و پلتفرم شبکه Quantum-X۸۰۰ InfiniBand این شرکت استفاده کرده و آن را با هوش مصنوعی مولد آژور خود ادغام می‌کند. علاوه بر این‌ها، سری ماشین مجازی Azure NC H۱۰۰ v۵ VM مایکروسافت هم در دسترس سازمان‌ها در هر مقیاسی قرار گرفته است.

سوپر تراشه هوش مصنوعی جدیدG۲۰۰ Grace Blackwell انویدیا به‌طور ویژه برای اجرای عملیات پیچیده و رو به افزایش هوش مصنوعی، کارهای سنگین و نیازمند پردازش داده بالا طراحی شده است. مدل‌های زبانی جدید آژور مبتنی بر این سوپر تراشه و پلتفرم شبکه جدید Quantum-X۸۰۰ InfiniBand انویدیا به افزایش سرعت عملکرد مدل‌های اولیه و پیشرو‌پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری، تشخیص گفتار و بیش از این‌ها، کمک خواهند کرد. این پلتفرم شبکه امکان ارتقای پهنای باند حافظه تا ۱۶ ترابیت بر ثانیه را فراهم کرده و نسبت به نسل قبلی خود تا حدود ۴۵ برابر بهتر کار می‌کند.

سری ماشین‌های مجازی Azure NC H۱۰۰ v۵ VM مایکروسافت که برای آموزش الگوهای هوش مصنوعی متوسط و شبیه‌سازی رایانش و پردازش بزرگ‌داده به‌کار می‌روند، مبتنی بر پلتفرم شبکه H۱۰۰ NVL انویدیا هستند که از سوپر پردازنده‌های جدید این شرکت بهره می‌برد. این پلتفرم جدید انویدیا با ایجاد ارتباط مستقیم میان پردازنده میزبان و پردازنده گرافیکی، به کاهش تاخیر در فرآیند انتقال داده و افزایش سرعت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند تا به این ترتیب مشتریان هم بتوانند هر پردازنده گرافیکی را برای استفاده در هفت عملکرد متفاوت یا بیشتر، تقسیم‌بندی کنند.

بیشتر بخوانیم: نقش رایانش ابری در تحول دیجیتال

پیشرفت‌های چشمگیر در پزشکی و علوم‌زیستی

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی از تحقیقات گرفته تا کشف داروها و روش‌های درمانی جدید، گام‌های بزرگی در زمینه نوآوری‌های پزشکی و علوم زیستی برداشته است. گسترش همکاری‌های میان مدل هوش مصنوعی آژور مایکروسافت با پلتفرم ابری DGX انویدیا و مجموعه Clara این شرکت برای میکروسرویس‌ها می‌تواند به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان، شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی و توسعه‌دهندگان دستگاه‌های پزشکی امکان پیگیری سریع‌تر نوآوری‌های به دست آمده در تحقیقات کلینیکی، کشف داروهای جدید و روش‌های درمان مبتکرانه را فراهم بیاورد.

با این اوصاف چندان عجیب و دور و از ذهن هم به نظر نمی‌رسد که در همین ابتدای راه سازمان‌ها و نهادهایی از جمله دانشگاه هاروارد، دانشگاه ام‌آی‌تی، دانشکده پزشکی و سلامت عمومی دانشگاه ویسکانسین، بنیاد تحقیقاتی و درمانی Mass General Brigham، شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای داده‌محور پزشکی Sophia Genetics و پلتفرم هوش مصنوعی و تصویربرداری پزشکی داده‌محور Flywheel در فهرست نخستین مشتریان این ابزارها و سرویس‌های جدید قرار داشته باشند.

کمک به رشد همزادهای دیجیتالی در صنایع

در ادامه این همکاری قرار است رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا APIهای ابری Omniverse انویدیا روی مدل هوش مصنوعی مولد آژور مایکروسافت بیایند تا با گسترش سطح دسترسی پلتفرم Omniverse، توسعه‌دهندگان بتوانند تکنولوژی‌های اصلی آن را به‌طور مستقیم در نرم‌افزارهای خودکار و سیستم‌های طراحی فعلی خودشان برای همزادهای دیجیتال به‌کار ببرند.

بیشتر بخوانیم: Azure Digital Twins شرکت مایکروسافت چیست؟ کاربرد آن در صنعت

همزادهای دیجیتال در واقع نمایش دیجیتالی یک محصول، سیستم یا فرآیند فیزیکی در دنیای واقعی هستند. این ادغام همچنین می‌تواند برای اقداماتی مانند شبیه‌سازی و اعتبارسنجی خودروهای خودران و روبات‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. مایکروسافت همچنین یک پیش‌نمایش از نتیجه عملی استفاده از APIهای ابری Omniverse روی مدل هوش مصنوعی مولد آژور را به نمایش گذاشت و در آن نشان داد که به‌طور مثال اپراتورهای کارخانه می‌توانند به‌طور لحظه‌ای پوشش داده‌های کارخانه روی همزاد دیجیتالی سه‌بعدی تجهیزات‌شان را ببینند تا به این ترتیب چشم‌انداز تازه‌ای نسبت به افزایش سرعت تولید خود داشته باشند.

این در حالی است که Copilot برای مایکروسافت ۳۶۵ که به زودی به عنوان یک کلید اختصاصی صفحه کلید فیزیکی در کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز ۱۱ در دسترس قرار می‌گیرد، قدرت مدل‌های زبانی بزرگ را با داده‌های سازمانی اختصاصی ترکیب می‌کند.

پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و سرور Triton Inference انویدیا، پیش‌بینی‌های استنتاجی هوش مصنوعی را برای هوش محتوایی در لحظه تقویت می‌کنند و به کاربران امکان افزایش خلاقیت، بهره‌وری و مهارت‌های خود را می‌دهند. مایکروسافت و انویدیا سعی دارند همکاری‌هایشان را تا جایی گسترش دهند که اطمینان پیدا کنند پلتفرم تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی Microsoft Fabric برای کسب‌وکارها، در پلتفرم پردازش ابری Nvidia DGX Cloud بیشتر ادغام شده باشد.

این به معنای آن است که زمان‌های اجرای بهینه‌شده برای عملیات سنگین و پیچیده، الگوهای زبانی بزرگ و یادگیری ماشینی انویدیا به‌طور همزمان و یکپارچه‌ای با پلتفرم Microsoft Fabric کار خواهند کرد. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند موارد کاربردی حساس به داده‌ها مانند همزادهای دیجیتال و پیش‌بینی آب و هوا را با اتکا به

Fabric OneLake اعمال کنند. این ادغام همچنین به مشتریان این امکان را می‌دهد که از DGX Cloud برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای انتقال، پردازش و مهندسی داده خود استفاده کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا