اینترنت و شبکه اطلاعاتحکمرانی و فناوریگزارشهوشمندسازی صنایع ایران

عملکرد ضعیف ایران در فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور گفت: جایگزین نفت و معادن ایران، متخصصینی هستند که می‌توانند با حوزه تحول دیجیال، ایران را از بحران‌های موجود نجات دهند. تمام دنیا به علم روز دنیا یعنی اقتصاد و تحول دیجیتال مسلط هستند، اما متاسفانه ایران در این بخش ضعیف عمل کرده است.

سیدحسن هاشمی هاشمی امروز در آئین اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات کشوری مهارت که در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌های کشور در زمینه آموزش مقاله تولید می‌کنند. نیرویی که از دانشگاه‌های ما بیرون می‌آید به عنوان نیروی متخصص و ماهر تلقی نمی‌شود. سازمان فنی و حرفه‌ای در برخی از رشته‌های سنتی عملکرد موفقی داشته است. باید این بخش را در فناوری‌های جدید نیز ارتقا بدهیم و نیروهای متخصصی تربیت کنیم که بتواند آینده کشور را بسازد. حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال از تاثیرگذارترین بخش‌ها و مشاغلی است که می‌توانند در آینده تحول‌ساز باشند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی افزود: اکثر شرکت‌ها در کشورهای تراز اول دنیا که توانسته‌اند سهم قابل توجهی از اقتصاد دیجیتال را به خود اختصاص دهند، سهم بزرگی از بازار دنیا را نیز در اختیار دارند.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: ایران در این بخش ضعیف عمل کرده است؛ در حالی که عملکرد منفی برای تمام شاخص‌های صنعتی ما ثبت شده در اقتصاد دیجیتال رشد مثبت ۶.۷ درصدی داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم به زودی به رشد ۱۰ درصدی برسیم. چین در سال گذشته تقریبا ۳۹ درصد در اقتصاد دیجیال رشد داشته است. هند در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳۹ میلیارد دلار، یعنی بیش از صادرات نفت ایران، صادرات فناوری اطلاعات داشته است.

هاشمی تصریح کرد: ایران در حوزه‌های پژوهشی عقب‌ماندگی دارد و بودجه‌هایی که باید به این حوزه اختصاص داده شود، به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند. اگر به بخش نخبگان ما در تحقیق و توسعه توجه شود می‌توانند تحول‌آفرین باشند. در بودجه چهار درصد به بخش تحقیق و توسعه اختصاص پیدا کرده که فقط چهار صدم درصد آن تخصیص یافته است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از متخصیص اطلاعات ایران در خراسان رضوی رشد پیدا کرده‌اند که در حال حاضر ۱۰ نفر از برترین‌های صنعت آی‌تی ایران خراسانی هستند. منابع نیروی انسانی در خراسان رضوی می‌تواند در کشور تحول ایجاد کند. علی‌رغم اینکه برای خراسان رضوی نصف ردیف بودجه استان اصفهان در نظر گرفته شده اما در حوزه فناوری جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: آینده کشور را نیروی متخصص ماهر می‌سازد. سایر کشورها قصد دارند نیروی متخصصین ما را جذب کنند. نیروی متخصص ایران سرمایه و آینده این کشور است، حتی آن ۶ میلیون ایرانی که از ایران رفته‌اند، سفیران ایران در کشورهای دیگر به شمار می‌روند. در حوزه فناوری اطلاعات پیش‌رو نیستیم، بلکه پس‌رو هستیم. نیروی متخصص ایران باید دانش روز دنیا را بیاموزد تا بتواند در ایران تحول ایجاد کند.

حاکمیت توجه کند که در کشورگشایی‌های مجازی عقب نماند

هاشمی عنوان کرد: در زمینه بهره‌برداری از متخصصین نیروی انسانی نیاز به یک برخورد گلخانه‌ای با نیروها داریم. برای این متخصصین باید فضایی ایجاد کنیم تا بتوانند به یکدیگر انتقال دانش داشته و رشد گلخانه‌ای داشته باشند. قوانین و مقررات دست‌وپا گیری که بخش خصوصی را روز به روز به عقب می‌اندازد، از سر راه آنان برداریم. امروز مرزهای فیزیکی ما با سایر کشورهای دنیا، با مرزهای مجازی منطبق نیست. کشورها در مرزهای مجازی خود کشورگشایی می‌کنند. حاکمیت ما باید دقت کند تا در این کشورگشایی‌ها عقب نیفتد. ایران توان بالایی دارد، اگر دقت شود می‌توانیم در عرصه جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کشورها پس از جنگ جهانی دوم با ایجاد مناطق آزاد تجاری برای برون‌رفت از قوانین دست‌وپا گیر کشورهای خود، فضایی ایجاد کردند تا خارج از بروکراسی‌ها تحول ایجاد کنند. نمی‌توانیم با حکم‌رانی و قوانینی که همه‌روزه در این حوزه تغییر می‌کند تحول ایجاد کنیم. باید فضا را برای آموزش نیروی متخصص و رشد بخش خصوصی فراهم کنیم.

همزمان با یادگیری دانش مهارت پیاده‌سازی آن نیز باید صورت بگیرد

همچنین یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، در ادامه این مراسم گفت: ارتباط عملی بین اندوخته‌ها، بضاعت‌ها و داشته‌های علمی و نیاز به آنچه که این موارد را پیاده‌سازی کند از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات از نظر دانش به یک موضوعی آگاهی داریم، اما قادر به پیاده‌سازی آن نیستیم. به عنوان مثال ممکن است یک فردی به نکات تکنیکی و تاکتیکی ورزش آشنا باشد، اما حتما آن ورزش نیاز به یک مربی دارد تا این تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها را پیاده‎‌سازی کند.

وی افزود: مهارت‌آموزی در ارتباط با نیاز امروزی جامعه مهم است. همزمان با یادگیری دانش و اندوخته‌های علمی باید مهارت پیاده‌سازی هم صورت بگیرد تا بتوانیم صاحب علم در یک موضوع باشیم و در عین حال امکان پیاده‌سازی و بهره‌مندی از آن را نیز فراهم کنیم.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا