حکمرانی و فناوریخطرات فناوری

جنجال‌های سیاسی که هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پیشرفت تکنولوژی، علاوه بر ویژگی‌های مثبت خود، می‌تواند به یک عامل خطر نیز تبدیل شود.جنجال‌های سیاسی که هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند یکی از این موارد است.

طی روزهای اخیر فایل‌های صوتی منتسب به سیاستمداران و بازیگران در برخی کشورها منتشر شده که با وجود جعلی بودن،‌ شباهت بسیار بالایی به صدای واقعی آن افراد دارند.

چند روز پیش از برگزاری انتخابات ملی در اسلواکی در ماه گذشته میلادی، یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به سرعت در میان کاربران اهل اسلواکی پخش شد.

به نوشته واشنگتن‌پست، در این فایل صوتی، فردی که به نظر می‌آمد رهبر «حزب مترقی» اسلواکی باشد، طرحی را برای تقلب در انتخابات توضیح داد که بخشی از آن شامل پرداخت رشوه می‌شد.

دو هفته پس از این اتفاق، به ظاهر یک رسوایی سیاسی دیگر اتفاق افتاد؛ یک فایل صوتی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد که در آن رهبر حزب کارگر بریتانیا ‌در حال انتقاد از یک کارمند با استفاده از الفاظ رکیک است.

مدتی بعد،‌ هر دو کلیپ به عنوان فایل‌های صوتی ساختگی شناخته‌ شدند و مشخص شد که توسط نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند. اما این فایل‌ها هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و ایکس باقی مانده‌اند و حتی برخی کاربران معتقدند این فایل‌های صوتی واقعی هستند.

پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی باعث شده ساخت کلیپ‌ها و صداهای جعلی آسان‌تر شود؛‌ از بازیگران مشهور گرفته تا سیاستمداران،‌ هوش مصنوعی قادر است از صدای تمام افراد، فایل‌های صوتی ساختگی ایجاد کند.

«تام هنکس»، بازیگر مطرح هالیوود، هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد افرادی از صدای او برای ساخت یک فایل صوتی جعلی استفاده کرده‌اند. در طول تابستان نیز برخی حساب‌‌های کاربری در تیک‌تاک از هوش مصنوعی برای روایت خبرهایی که به شکل غلط، مرگ آشپز شخصی باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خود او نسبت می‌دادند‌، استفاده کردند.

‌کارشناسان از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد یک سونامی از تصاویر و ویدئوهای جعلی در شبکه‌های اجتماعی شود و فضای این شبکه‌ها به قدری متشنج خواهد شد که هیچ‌کس نتواند به آنچه که می‌بیند،‌ اعتماد کند؛‌ اتفاقی که اکنون با ساخت فایل‌های صوتی جعلی توسط هوش مصنوعی به وجود آمده است.
کارشناسان معتقدند این اتفاق می‌تواند منجر به خشونت بیشتر، تحت‌الشعاع قرار گرفتن انتخابات کشورها و افزایش فساد شود و تبعات زیادی برای اشخاص، جوامع و ‌همچنین دموکراسی خواهد داشت.

تکنولوژی تقلید صدا در یک سال گذشته با پیشرفت زیادی همراه بوده و افزایش ابزارهای آنلاین ارزان و قابل دسترس باعث شده هر کسی بتواند از خانه خود یک فایل صوتی جعلی بسازد.

در حال حاضر سایت‌هایی وجود دارد که با دریافت چند ثانیه از صدای یک فرد و متنی که باید درباره آن صحبت شود، یک فایل صوتی جعلی می‌سازد.

پیش‌تر نیز ساخت ویدئوهای جعلی – که گاه تشخیص آن از یک ویدئوی واقعی سخت می‌شود – آن هم تنها با داشتن یک عکس، به موضوعی جنجالی تبدیل شده بود.

منبع: اکوایران

  • جنجال‌های سیاسی که هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا