تحول دیجیتال در صنعت و معدنگزارش

مشاوره دقیق استارت‌آپ جدید به کشاورزان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 یک شرکت استارت‌آپ کشاورزی با نام محصول Samhitha مستقر در حیدرآباد هند یک سامانه بازرسی سلامت درختان دیجیتال (DTHAS) را ابداع کرده است، که روشی برای ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر سلامت تک درختان در مزرعه از طریق داده‌ها، دستگاه‌های دوری‌سنجی و برنامه‌ای به نام سیترون است.

به گزارش فناهوش به نقل از دنیای اقتصاد، برگرفته از وب‌سایت ارائه‌دهنده داده‌های بازار و مصرف‌کنندگان هند، Statista، در این کشور معیشت بیش از ۶۰درصد جمعیت آن به فعالیت‌های کشاورزی گره خورده است و محصولات کشاورزی بیش از ۱۸درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می‌دهند، اما با این حال، ۸۲ درصد از کشاورزان کوچک در این کشور یا به حاشیه رانده شده‌اند یا دسترسی محدودی به فناوری‌های پیشرفته و کارشناسان محصول و بازار دارند. به همین دلیل است دکتر Reddy به همراه دونفر از همکاران خود در سال ۲۰۲۰ کلینیک‌ مراقبت از محصولات Samhitha را با هدف منحصر به فردی مفهوم‌سازی کردند که آن ارائه مشاوره دقیق فنی به کشاورزان است. این استارت‌آپ مستقر در حیدرآباد از دستگاه‌های بی‌سیم در مزارع استفاده می‌کند تا رطوبت خاک، دما و pH خاک، هدایت الکتریکی و داده‌های آب‌وهوا را ثبت کند.

در این نوآوری از گوشی‌های هوشمند مجهز به میکرولنز برای تشخیص آفاتی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند استفاده می‌شود. سپس اطلاعات به یک مرکز داده ارسال می‌شود که در آن مشاوران متخصص پس از بررسی کامل داده‌ها، توصیه‌هایی را به کشاورزان ارائه می‌دهند. این به کشاورزان امکان می‌دهد تا استفاده از مواد خام مانند کود، بذر، آب و … را بهینه کنند و حداکثر محصول را تولید کنند و در عین حال از سلامت مطلوب محصول خود اطمینان حاصل کنند.

مدیر فنی سامهیتا می‌گوید: این فناوری داده‌ها را برای پارامترهایی مانند خاک، بارندگی، هوا، رطوبت برگ، کیفیت آب مورد استفاده در آبیاری و… جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. پهپادها به طور مداوم محصولات را از نظر هرگونه تنش کنترل می‌کنند و می‌توانند آن را به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین مورد بررسی قرار داده و تشخیص دهند. سامهیتا با کمک سیستم منحصر به فرد ممیزی سلامت درختان دیجیتال (DTHA) برای هر درخت مشاوره ارائه می‌دهد.

روش DTHAS به تولید نقشه‌های مجازی کمک می‌کند و تصویری دقیق از وضعیت سلامت باغ را هم از نظر تاریخی و هم در زمان واقعی ارائه می‌کند. دکتر جاگان، فارغ‌التحصیل مدرسه بازرگانی‌ هاروارد و از کارشناسان سامهیتا می‌گوید: این نوع شخصی‌سازی قبلا امکان‌پذیر نبود. سامهیتا دو چالش مهم در مشاوره کشاورزی دقیق را حل می‌کند، نخست مشاوره به موقع مبتنی بر داده‌ها و دوم درمان بالینی برای هر درخت. برنامه Citron همه اطلاعات مربوط به خاک، آب و هوا و گیاه را تجزیه و تحلیل می‌کند تا توصیه‌هایی را به کشاورزان ارسال کند. این اپلیکیشن با موتور پردازش داده اختصاصی، تشخیص و طبقه بندی بیش از ۵۰ بیماری را در درختان امکان‌پذیر می‌کند. تیم Samhitha در عرض یک سال به بیش از ۱۰۰ مشتری دست یافته است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

جاگان می‌گوید: تعداد زیادی از متخصصان کشاورزی در دسترس هستند که می‌توانند با آموزش کافی و پشتیبانی محتوایی مشاوره دهند. وی در مورد محبوبیتی که سامهیتا تا کنون در بین کشاورزان به دست آورده است، می‌گوید: ما یک اجرای آزمایشی را در منطقه تلانگانا انجام دادیم که منحصرا روی پرورش دهندگان مرکبات تمرکز داشتیم. سامهیتا با وسعت ۴ میلیون درخت و ۳۵۰۰ هکتار، به کشاورزان این امکان را داد که بیش از ۳۰درصد بهره‌وری بالاتری در سال داشته باشند و بیش از ۵۲ آفت را در مزرعه شناسایی کنند. این شرکت بیش از  ۱۰ درصد از کل برداشت کشاورزان، بیش یا برابر با ۱۲ هزار روپیه در هر هکتار در سال را به عنوان هزینه خدمات خود دریافت می‌کند. این استارت آپ کشاورزی در حال حاضر منحصرا روی پرورش‌دهندگان مرکبات در تلانگانا و آندرا پرادش متمرکز است، اما قصد دارد خدمات مشاوره‌ای خود را در سراسر هند گسترش دهد. جاگان می‌گوید: سامهیتا در حال حاضر از مرز ۵۰۰ کشاورز عبور کرده است و مشتریان آن به سرعت در حال رشد هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا